عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه به دلیل عدم توجه و حمایت کافی دولت از پنبه‌کاری کشت این محصول در بین کشاورزان منسوخ شده است.

حبیب برومند عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار داشت: مرکز تولید پنبه منطقه گرگان (دشت مغان) است از زمان‌های گذشته اراضی کشت پنبه وجود داشته و 13 واحد کارخانه پنبه پاک‌کنی بوده که نیاز کشور این است که سالیانه واحد کارخانه‌های پنبه پاک‌کنی افزایش یابد زیرا کشاورزان حدودا هزاران هکتار از زمین‌ها را تحت کشت پنبه قرار می‌دادند و سود خوبی نیز برای کارگران و کشاورزان داشته است.

وی افزود: به تدریج به علت عدم توجه دولت و کاهش حمایت مسئولان دلالان وارد عرصه شده و محصولات پنبه را با ارزان‌ترین قیمت خریداری کردند و از سود کافی برخوردار می‌شدند به طوری که در بسیاری از این طریق دارای سرمایه بسیار گردیدند .

وی ادامه داد: به تدریج کارگران از حمایت دولت دلسرد شدند به طوری که پیش‌بینی می‌شود تا 10 الی 15 سال آینده کارگران به هیچ وجه به سمت کشت پنبه نخواهند رفت.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تصریح کرد: کشت پنبه از زمین‌های کشاورزی بسیار مفید است زیرا ریشه‌های پنبه بلند بوده و از انرژی‌های آفتاب بهره می‌برند کارگران و کشاورزان زمانی که مشاهده کردند دولت از محصول پنبه حمایت نمی‌کند کاشت پنبه را کنار گذاشتند و محصولات دیگری نظیر گندم و ذرت کاشتند .

برومند بیان کرد: کشاورزان و کارخانه‌داران پنبه پاک‌کنی خسارت دیده و متاسفانه همه کارگران بیکار شدند.

به گفته وی سالانه 2 میلیون تن پنبه نامرغوب از چین وارد کشور می‌شود متاسفانه امروزه کشت پنبه منسوخ گردیده و مردم به محصولات دیگری روی آوردند در حالیکه پنبه کاری جزو حرفه‌‌های اشتغال‌زا است.

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار