سخنگوی سازمان اوقاف و امور خیریه خبر داد:

شاخص‌های بهره‌وری اقتصادی موقوفات کشور احصاء شده است

ربیعی گفت: با توجه به ماهیت فعالیت ها و انتظارات سازمان، مطالعات گسترده ای با بهره گیری از منابع علمی و استفاده از اندیشمندان و خبرگان پیرامون استخراج شاخص های بهره وری مرتبط با موقوفات و بقاع متبرکه صورت گرفته و این شاخص ها در 16 حوزه کاری و 76 سنجه احصاء شده است.

به گزارش حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، حسن ربیعی ، سخنگوی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به راهبردهای سازمان در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی، اظهارداشت: سنت حسنه وقف یکی از شایع‌ترین و ماندگارترین اعمال خیری است که در میان جوامع و ملل مختلف به صورت‌های گوناگون و متناسب با فرهنگ و اعتقادات آنان مورد توجه و عنایت بوده و هست.

وی با اشاره به اینکه امروز بیش از گذشته نیازمند توجه به فرهنگ و کارکردهای متعدد وقف منجمله اقتصاد وقف می باشیم ، تصریح کرد: موانعی است که کارکرد سازمان را در حوزه بهره وری اقتصادی وقف با چالش مواجه نموده است، لذا بحران زدایی و ترمیم ساختارها و نهادهای فرسوده و ناکارآمد موجود در اقتصاد وقف در قالب مفهوم «اقتصاد مقاومتی» لازم و ضروری می نماید.

ربیعی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی نیز الگویی است که مقام معظم رهبری اولین بار در سال 1386  مطرح نمودند و در سال 1391 به تبیین این الگو پرداختند، گفت: پس از آن، معظم له بارها بر ضرورت دستیابی به اقتصاد مقاومتی تأکید فرموده‌ و در اواخر سال 92 نیز با ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی هدف از این سیاست ها را تأمین رشد پویا و بهبود شاخص‌های مقاومت اقتصادی و دستیابی به اهداف سند چشم‌انداز بیست‌ساله معرفی نمودند.

مدیرکل حوزه ریاست، روابط عمومی و امور بین الملل سازمان اوقاف و امور خیریه اضافه کرد: در این میان سازمان اوقاف نیز با توجه به رسالت خود در راستای تحقق نیات واقفین خیراندیش و توسعه ظرفیت های بالقوه به بالفعل موقوفات، برآن شد تا ضمن تبعیت از فرامین مقام معظم رهبری، مقاوم سازی اقتصاد وقف و بهره وری اقتصادی موقوفات را در دستور کار خود قرار دهد.

وی با اشاره به اینکه به همین منظور در گام نخست معاونتی با عنوان بهره وری اقتصادی در ساختار کلی سازمان اوقاف تصویب و تثبیت شد و این معاونت با برگزاری جلسات متعدد با اندیشمندان و اساتید برجسته دانشگاه ها به سیاست های اقتصادی مناسب جهت مقاوم سازی اقتصاد وقف یعنی مقاوم ساختن اقتصاد وقف و موقوفات در برابر بحران ها و نوسانات خارجی و نیز ثبات و افزایش مستمر بازدهی و بهره وری موقوفات پرداخت و برآن شد تا در سه برنامه بلند مدت ، میان مدت و کوتاه مدت در این حوزه فعالیت و اقدام نماید.

ربیعی با اشاره به اینکه چهار سیاست کلیدی اقتصاد مقاومتی در نظر گرفته شده است ، گفت : مردم محوری اقتصاد، ارتقاء بهره وری (با تکیه بر ظرفیت های درون پایه اقتصاد وقف)، برون گرایی( ملی و فراملی)، دانش محوری و پویایی چهار محور در نظر گرفته شده سازمان اوقاف برای مقاوم سازی و بهره وری اقتصادی وقف است.

سخنگوی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به بهره وری در قلمرو وقف و امور خیریه هم تصریح کرد : موفقیت، سعادت و بهروزی هر ملتی وابسته به کار و تلاش همه اقشار جامعه بوده و بهره وری معیاری برای ارزیابی عملکرد این فعالیت ها  و تلاش ها در بخشهای مختلف اجتماعی و اقتصادی است.

وی اضافه کرد: در حقیقت بهره وری نگرشی واقع گرایانه به کار و زندگی بوده و فرهنگی است که در آن انسان با فکر و هوشمندی، فعالیت هایش را به نحو احسن با ارزشها و واقعیت های محیط خود هماهنگ می سازد تا بهترین نتیجه را جهت اهداف مادی و معنوی حاصل کند زیرا محدودیت منابع از یک سو و تقاضای روزافزون برای آنها از سوی دیگر اهمیت حیاتی توجه به بهره وری را به عنوان تنها راه ادامه حیات بشر و طی طریق به سوی کمال نشان می دهد.

ربیعی با اشاره به اینکه امروزه بهره وری موضوعی کلیدی در اقتصاد هر کشور است، گفت: مقام معظم رهبری در سخنرانی های مختلف و به خصوص در سال 1390 بارها به موضوع بهره وری تاکید داشته اند.

وی افزود: ارتقای بهره‌وری یکی از سیاست‌های کلان جمهوری اسلامی در برنامه پنج‌ساله پنجم و ششم بوده و براساس آن همه دستگاه‌های اجرایی ملزم به برنامه‌ریزی متناسب با آن هستند و با عنایت به ویژگی‌ها و ماموریت‌های خاص سازمان اوقاف و امورخیریه، بازتعریف بهره‌وری در سازمان و طراحی سازوکارهای مناسب برای سنجش و ارتقای آن، از دغدغه‌های خاص مسئولین این سازمان بویژه نماینده محترم ولی فقیه و ریاست سازمان بوده است که منجر به شکل‌گیری معاونت بهره‌وری اقتصادی و ایجاد برنامه های تحولی در این حوزه گردیده است.
وی اضافه کرد : سازمان اوقاف در حال حاضر با تعداد قابل توجهی از موقوفات در سطح کشور روبرو است که بایستی در جهت اجرای نیات واقفین به مدیریت اثربخش و موثرتری بیندیشد تا منافع حاصل از موقوفات افزایش یابد، بنابراین لازم است تا برای سنجش میزان بهره وری موقوفات ، شاخص های بهره وری متناسب با حوزه های فعالیت سازمان تهیه شود.

ربیعی افزود : با تشکیل شورای راهبردی و بهره گیری از نظرات اساتید و نخبگان اقتصادی کشور،  شاخص های بهره وری مرتبط با موقوفات که قریب به 200 شاخص بود، احصاء گردید  و سپس در راستای اجرایی شدن آنها ، مراتب توسط مدیران و افراد با تجربه سازمان و ادارات اوقافی استانها مورد بازبینی قرار گرفت و در نهایت به همت معاونت بهره وری اقتصادی سازمان در کارگروه سرمایه گذاری شورای راهبردی پس از دریافت نظرات و اعمال اصلاحات لازم از سوی معاونین و بحث و مذاکرات، تعداد 76 سنجه مشتمل بر شاخص های اولیه در 16 عنوان کلی به تصویب نهایی رسید.

مدیرکل حوزه ریاست ، روابط عمومی و امور بین الملل سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به شاخص های بهره وری سازمان اوقاف وامور خیریه گفت : بهره‌وری عواید ، جمع‌آوری اجاره املاک و مستغلات (بهره‌وری وصول اجاره)، جذب مخاطب، سرمایه‌گذاری، عملیات عمرانی، حسن اجرای نیات واقفین ، جذب منابع ، مدیریت دارایی (هزینه نگهداری اموال)، نیروی انسانی، آموزش، وقف جدید، مصرف ، مدیریتی، آمار و شناسایی موقوفات ، مدیریت اسناد موقوفات و حقوقی؛ 16 عنوان کلی شاخص های اولیه بهره وری سازمان اوقاف هستند.







انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار