ماموریت نیروهای یونیفل در مرز لبنان و رژیم صهیونیستی تمدید شد

شورای امنیت، ماموریت نیروهای حافط صلح سازمان ملل را در نواحی مرزی لبنان و فلسطین اشغالی را به مدت یک سال دیگر تمدید کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از رویترز، 15 عضو شورای امنیت صبح جمعه به وقت محلی قطعنامه 2236 را درخصوص تمدید ماموریت صلح بانان سازمان ملل در نواحی مرزی لبنان و فلسطین اشغالی موسوم به خط آبی را با اجماع آراء تصویب کردند. 

به موجب این قطعنامه، صلح بانان سازمان ملل به مدت یک سال دیگر یعنی تا 10 شهریور سال آینده (31 آگوست 2016 ) در نواحی مرزی بین لبنان و فلسطین اشغالی باقی می مانند.

در این قطعنامه از رژیم صهیونیستی خواسته شده است به فوریت و بدون هیچگونه تاخیری ضمن هماهنگی با یونیفل، نیروهای نظامی خود را از شمال منطقه قجر لبنان خارج کند.

این قطعنامه از همه کشورها نیز خواسته است به منطقه آزاد که بین خط آبی و رودخانه لیتانی در نظر گرفته شده است احترام گذارند و از آن کاملاً حمایت کنند.

نمایندگی فرانسه در سازمان ملل 2 روز پیش متن پیش نویس این قطعنامه را به شورای امنیت ارائه و به درخواست دولت لبنان مبنی بر تمدید ماموریت صلح بانان سازمان ملل موسوم به یونیفل به مدت یک سال دیگر اشاره کرده بود. 

در این قطعنامه ضمن حمایت قاطع از تمامیت ارضی و استقلال سیاسی لبنان به اجرای همه مفاد قطعنامه 1701 که در سال 2006 میلادی به منظور حفظ آتش بس دائمی میان لبنان و اسرائیل تصویب شد، تاکید شده است.

در این متن همچنین با ابراز نگرانی عمیق از نقض های مرتبط با قطعنامه 1701 به ویژه درگیری های جدی هشتم بهمن سال پیش ، بر ارائه نتیجه نهایی تحقیقات یونیفل از آن واقعه به منظور پیشگیری از نقض های مشابه آینده تاکید شده است.

اهمیت رعایت کامل ممنوعیت فروش و فراهم کردن سلاح و ملزومات نظامی طبق مفاد قطعنامه 1701 و نیز منع هر نوع تهدید امنیت و ثبات لبنان نیز به شدیدترین نحو ممکن در این قطعنامه محکوم شده است.

قطعنامه 2236 با استقبال از نقش نیروهای مسلح و امنیتی لبنان به ویژه در نواحی جنوبی آن کشور و واکنش به دیگر چالش های امنیتی از جمله تهدیدهای تروریستی، بر تعهدات قاطع بین المللی در حمایت از نیروهای مسلح لبنان نیز تاکید دارد.

تصویب این قطعنامه در شورای امنیت دو هفته بعد از نامه دبیرکل سازمان ملل به رئیس دوره ای شورای امنیت صورت گرفت.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار