در حال حاضر سوابق تحصیلی تاثیر 25 درصدی دارد و در سال جدید این عدد به 35 درصد خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار   حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان ، علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در مورد سهم سوابق تحصیلی و پذیرش دانشجویان گفت: این سهم به شکل سالیانه در طول برنامه اضافه می‌شود و منجر به حذف کنکور در 85 درصد ظرفیت‌های رشته‌های دانشگاهی خواهد شد.

وی بیان کرد: در حال حاضر سوابق تحصیلی تاثیر 25 درصدی دارد و در سال جدید این عدد به 35 درصد خواهد رسید.

زرافشان خاطرنشان کرد: ورود به دانشگاه به سه طریق تاثیر سوابق تحصیلی، ورود با توجه به سوابق تحصیلی و آزمون دروس عمومی و یا تاثیر سوابق تحصیلی به همراه آزمون دروس عمومی و تخصصی انجام خواهد شد.

وی گفت: وزارت آموزش و پرورش بنابر توافقات اعلام آمادگی خود را برای نهایی کردن آزمون‌ها و تاثیر آنها در کنکور اعلام کرده است و با توجه به این مسئله شاهد کاهش تعداد داوطلبان شرکت در کنکور هستیم، به گونه‌ای که بنابر اعلام سازمان سنجش فقط در رشته تجربی رقابت به سختی وجود دارد.
 
معاون آموزش متوسطه تصریح کرد: از سال تحصیلی آینده فرم هدایت تحصیلی با رویکردی متفاوت ارائه خواهد شد که علاوه بر تقاضا در رشته‌ها ،انتخاب‌های صحیح‌تری را  برای دانش‌آموزان ایجاد خواهد کرد. این فرم‌های هدایت تحصیلی مبتنی بر 4 عامل استعداد، علاقه، نیاز و امکانات خواهد بود.

امکان بهبود وضعیت نمرات امتحان نهایی
زرافشان با اشاره به این موضوع که تاثیر سوابق تحصیلی در انتخاب رشته دانشگاهی داوطلبان موثر خواهد بود، گفت: ممکن است برخی از افراد داوطلب کنکور قبل از زمان تاثیر سوابق تحصیلی فارغ‌التحصیل شده باشند و به نمرات کسب شده خود توجه نداشته باشند، بنابراین آموزش و پرورش فرصتی را برای آنان فراهم آورده تا افراد نسبت به جبران نمرات اقدام کنند.

زرافشان افزود: در تعداد دروس محدودیتی وجود ندارد و درحال تنظیم آیین‌نامه برای اجرای بهتر این طرح هستیم.

 ساماندهی وضعیت ثبت‌نامی دانش‌آموزان 
معاون آموزش متوسطه از استقبال مناسب دانش‌آموزان در سال تحصیلی جدید خبر داد و گفت: تا هفته‌ی گذشته ثبت‌نام 11 میلیون دانش‌آموز قطعی شده است که از این میان حدود 7 میلیون نفر را دانش‌آموزان ابتدایی، حدود 2 میلیون نفر دانش‌آموزان دوره اول متوسطه و بیش از 1 میلیون نفر دانش‌آموزان متوسطه دوم ، تشکیل می‌دهند، همچنین 52 هزار نفر دانش‌آموز استثنایی نیز ثبت‌نامشان را انجام داده‌اند.

زرافشان همچنین از ایجاد دستورالعملی برای ساماندهی وضعیت تشکیل کلاس‌ها خبر داد و گفت: کلاس‌ها با ظرفیت کمتری ایجاد خواهد شد.

 وضعیت تعطیلی 5 شنبه ها 
علی زرافشان در خصوص این طرح گفت: در دوره دوم باید تغییراتی متوسط با این وضعیت وجود داشته باشد، چرا که در این دوره بین 33 تا 37 ساعت درسی باید وجود داشته باشد که در 5 روز نمی‌گنجد.

وی این نکته را هم یادآور شد که هیچگاه تعطیلی 5 شنبه‌ها مطرح نبوده و هدف 5 روز تعلیم دروس موصوب آموزش و پرورش بوده است و روز 5 شنبه برای فعالیت‌های نظیر دانش‌افزایی معلمان و کلاس‌های فوق برنامه برای دانش‌آموزان بوده است.

 افزایش 40 درصدی اعتبارات برای هنرستان‌ها 
معاون آموزش متوسطه با اشاره به این موضوع که استادکارها و سرپرست‌ها بخش بسیار مهمی در آموزش‌های عملی این دوره دارد گفت: مدتی جذب نیرو نداشته‌ایم اما برای سال تحصیلی آینده در جهت ارتقای کیفیت ردیف شغلی مستقلی ایجاد شده است.
 
وی همیچنین از افزایش تخصیص اعتبارات از 26 میلیارد تومان به 36 میلیارد تومان اشاره کرد و اذغان داشت: این افزایش 40 درصدی بر بهبود وضعیت هنرستان‌ها بسیار موثر است .

زرافشان خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش طول دوره‌ی آموزشی هنرستان‌ها در نظام جدید، تجهیز این مراکز بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد و در همین راستا بیشترین ظرفیت تاسیس و تجهیز هنرستان‌ها اختصاص می‌یابد و در این خصوص سازمان نوسازی و تجهیز مدارس مذاکراتی انجام شده است.

معاون آموزش متوسطه در پایان در خصوص گزینش 1800 استادکار گفت: آزمونی دو مرحله‌ای به شکل تئوری و عملی برای متقاضیان در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سحر
۱۲:۰۳ ۰۷ شهريور ۱۳۹۴
یعنی ترمیم برای همه قابل اجراست؟
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۱۸:۵۶ ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
نه توروووووووووووووووووووووووووووخدابخداقسم سوابق تحصیلی راه مناسبی نیست .....اییییییییییییخدامننننننننننننننننننننننننننن نتونستم سال سوم.نتونستم
Iran (Islamic Republic of)
مرشد
۱۸:۱۳ ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
اینم شده راه این شرط را نگذارید.
Iran (Islamic Republic of)
معلم
۱۴:۵۶ ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
در حال حاضر کلی نیرو در هنرستانها هست که می توانند سرپرست و استادکار باشند چه نیازی به استخدام وجود دارد
آخرین اخبار