مدیرکل میراث‌ فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد از مراحل نهایی تهیه طرح مرمت برخی کتیبه‌های تنگ سولک خبر داد.

ایزدی در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران ،  با بیان این موضوع که کتیبه‌های فوق در معرض خطر پوسیدگی به دلیل مجاورت‌ با چاه‌های نفت و بارش باران‌های اسیدی قرار دارند، تصریح کرد: پس از اندکی تخریب که در سال گذشته بر اثر عوامل طبیعی اتفاق افتاد طرح مرمت و نجات‌بخشی این کتیبه‌ها تهیه، و تعدادی از آنها به مرحله مرمت رسید.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه برخی از این کتیبه‌ها مرمت شده، خاطرنشان کرد: با مطالعه‌‌ این آثار، در حال حاضر عملیات آسیب‌شناسی و حفظ و احیا بعضی از کتیبه‌های در معرض خطر را در دستور کار داریم و بعضی دیگر در دست مرمت‌گران قرار دارند.
وی افزود: در جبهه شمالی یکی از نقش برجسته‌های آن دو سرباز با نیم تنه بلند ساده، شلوار و صندلی دیده می‌شود که غلاف پهنی در طرف چپ حمایل دارند و ظاهر گرز یا کوپال با سری خمیده را دارا می‌باشند.
 ایزدی تصریح کرد: با توجه به آثار کمی که اشکانیان از خود به جای گذاشته‌اند، این اثر از بزرگ‌ترین آثار اشکانی باقی مانده در دنیا محسوب می‌شود.
تنگ سولک در غرب تنگ بجک و در نزدیکی شهر لیکک از توابع استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد که به لحاظ نزدیکی به محدوده شهرستان بهبهان، مورد استفاده مردم شهرستان بهبهان قرار می‌گیرد‌.
 به دلیل اینکه‌ مردم محلی به سرو، سول می‌گویند، این تنگه به نام سولک معروف شده است.
‌این تنگه از تنگه‌های بسیار مهم، طویل و وسیع موجود در رشته کوه حاتم است که در انتها و از سمت غرب به تنگ مهمتری به نام ماغر متصل می‌شود./س
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.