دبیر ستاد توسعه فن آوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی گفت: ایران در کل دنیا در بعد علم و فن آوری دریایی در سال 2014 نسبت به کشورهای دیگر پیشتاز است.

به گزارش خبرنگار  حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان ، محمد سعید سیف دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی در نشت خبری صمیمانه که ظهر امروز چهارشنبه با اصحاب رسانه در معاونت علمی و فن آوری ریاست جمهوری برگزار شد، اظهار کرد: ایران در بعد علم و فناوری دریایی در کل دنیا در سال 2014 نسبت به کشورهای دیگر پیشتاز است و رتبه 11 را به خود اختصاص داده است، خوشبختانه در 7 یا 8 سال اخیر رو به رشد بوده ایم و با اختلاف کمی نسبت به کشورهایی همچون آلمان و فرانسه قرار داریم و امیدواریم روزی جای این کشورها را بگیریم .

وی در ادامه افزود: یکی از مشکلات ، عدم درک عمومی از موضوع است، لذا این ستاد تازه تاسیس شده یکی از بحث‌های اصلی خود را ترویج موضوع قرار داده است و سعی کرده آن را در اولویت‌های اولیه قرار دهد، کشور ما دارای نوار ساحلی که متعلق به همه‌ی کشورهاست اما برخی از کشورها دارای نوار مشاء هستند که همه می‌توانند از آن استفاده کنند.

 وی خاطرنشان کرد: از بعد موقعیت وضعیت کشور ما به صورتی است که چند نقطه مهم  در کنار ما قرار دارنند، نظیر تنگه هرمز و مالاگا به عبارتی دو سوم تجارت دریا از این محل صورت می‌گیرد و بازار بسیار بزرگی را بر حوزه نفت و گاز ایجاد کرده است.

 دبیر ستاد توسعه فن‌آوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی تصریح کرد: منابع نفت و گاز ما بخصوص پارس جنوبی یک منبع مشترک است و کشورهایی که با خشکی محصور شده‌اند نیز می‌توانند از این منبع نفت و گاز استفاده کنند. دریاها می‌توانند هر کشوری را از طریق دریا به یکدیگر مرتبط کنند حال کشورهایی که از طریق دریا به یکدیگر مرتبط می‌شوند، این‌ها نیز راهی به دریا ندارند و کل اقتصاد کشور باید از این طریق تامین شوند. 

وی در پاسخ به این سوال که ستاد دریایی برای کمک به صنعت نفت کشور چه برنامه‌هایی دارد عنوان کرد:  با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شده به سمت جلو پیش می‌رویم و براساس تجارب قبلی و اعلام نیازی که از شرکت نفت شده است، نقشه راه فناوری‌های دریایی را تدوین کرده‌ایم که این نقشه نشان می‌دهد، وضعیت ایران در حوزه فرا ساحلی به چه صورت است و چه مزیت‌هایی دارد.





انتهای پیام/

برچسب ها: فناوری ، دریا ، دانش بنیان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار