انتقال آب از سرچشمه های رود زرین گل علی آباد کتول در گلستان به شاهرود استان سمنان بزرگترین ذخیره گاه سرخدار کشور را در معرض تهدید قرار داده است.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان؛  تجری فرماندارعلی آبادکتول گفت : براساس تفاهم نامه سال 81 وزارت نیرو و استانداری گلستان قرار بود پنج میلیون مترمکعب آب از 12 چشمه زرین گل بدون استفاده ازابزارآلات مکانیکی به شهرستان شاهرود استان سمنان منتقل شود.

احمد تجری افزود : درحال حاضرانتقال آب از بیش از بیست چشمه از حوضه آبریززرین گل انجام شده است.

وی افزود : بیش از 80 درصدعملیات اجرایی این طرح درحوزه علی آبادکتول و در نزدیکی ذخیره گاه سرخدار و بدون مجوز ازمحیط زیست وفرمانداری شهرستان انجام شده است .

تجری گفت : به بهانه اجرای خط انتقال آب از چشمه ها حدود 5 کیلومتر جاده سازی انجام شد که در این جاده سازی از ادوات سنگین استفاده شده است.

وی گفت : در مسیر این جاده سازی درختانی نظیر مازو ، نمدار و انجیلی قطع شده است .

وی افزود : این تفاهم نامه که خطر زیست محیطی برای شهرستان ایجاد کرده است نیاز به بازنگری دارد چون تبعات اجتماعی آن بیشتر از فواید تامین آب است.

تجری گفت : کم آبی ذخیره گاه 209 هکتاری سرخدار پونه آرام سیاه رودبار را تهدید می کند .

ازدرخت سرخدار ماده موثره داروهای ضد سرطان استحصال می شود و به سبب تخریب ، توده های وسیعی از آن در دنیا از بین رفته است و امروزه در کمتر منطقه ای در جهان به صورت توده ای یافت می شود.

در ایران ارتفاعات البرز شمالی زیستگاه درختان سرخدار است و در گلستان سرخدارها سه ذخیره گاه دارند که علاوه بر پونه آرام سیاه رودبار ، یک ذخیره گاه 200هکتاری در افرا تخته علی آباد کتول و یک ذخیره گاه 50 هکتاری در گرگان است.

فرماندار علی آباد کتول افزود : تفاهم نامه در زمان ترسالی بسته شده است و اکنون که با کمبود آب مواجه هستیم باید در آن بازنگری شود.

تجری افزود : بیش ازدو برابرآنچه درتفاهم نامه آمده آب انتقال داده شده است و عملیات همچنان ادامه دارد.

فرماندار شهرستان علی آباد کتول از اعضای کمسیون منابع طبیعی مجلس و دستگاه قضایی خواست ؛ برای جلوگیری از گسترش خطرات زیست محیطی که ذخیره گاه سرخدار سیاه رودبار وگونه های جانوری منطقه را تهدید می کند سریع تر اقدام کنند .

شهرستان علی آبادکتول با وسعت بیش از یک هزار کیلومتر مربع و بیش از64هزارهکتارجنگل ، در 35 کیلومتری شرق گرگان مرکز استان گلستان قرار دارد.

انتهای پیام/س

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۰۸:۳۹ ۳۱ مرداد ۱۳۹۴
باید نگران قطع درختان باشیم که دیگر جنگلی نمانده . این همه سیل و گرمای بی سابقه هنر قطع درختان در سال های اخیر می باشد