مدير نظارت بر مواد غذايی، آرايشی و بهداشتی گفت: غنی سازی آرد، حذف مواد افزودنی غير مجاز و بهبود كيفيت نان را از اولويت‌های مهم برشمرد.

غني سازي آرد و بهبود كيفيت نان از ضروتهاي امروز كشور در حوزه سلامتبه گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ محمد كاظم زاده با اشاره به اينكه اساس توليد نان سالم وجود مواد اوليه سالم است افزود: آرد به عنوان ماده اوليه در تهيه نان بايد با نظارت كافي و با شرايط درست به دست نانوايي‌ها برسد.

وي با اشاره به شعارامسال  روز جهاني بهداشت با موضوع ايمني غذا از مزرعه تا سفره افزود: نان، به عنوان تامين كننده حدود نيمي از انرژي، پروتئين و ريز مغذي ها دراولويت برنامه‌هاي وزارت  بهداشت قرار گرفته است.

كاظم زاده اظهار كرد: در فرايند تبديل گندم به نان بايد درهمه مراحل نظارت كافي وجود داشته باشد، اصول كاشت و برداشت گندم در مزارع كشاورزي رعايت و از آن مراقبت شود تا گندم سالم به سيلوها و سپس به كارخانه‌هاي آرد برسددر اين مرحله سازمان غذا و دارو به طور ويژه سيلوها و كارخانه‌هارا كنترل مي كند تا گندم و آرد توليد شده با شرايط بهداشتي در اختيار نانوايي‌ها قرار گيرد.

وي افزود: به همين منظور لازم است كه سيلوها داراي پروانه بهداشتي و حضور مستمر يك مسئول فني باشند.

كاظم زاده به فوايد بيشمار سبوس از جمله در كنترل چاقي، رفع سوء تغذيه، گوارش اشاره كرد و گفت : با توجه به اينكه قوت غالب مردم نان است و توليد آن در كشور در حجم بالايي انجام مي شود بايدنحوه توليد و نگهداري آرد و فرايند پخت نان اصلاح شود و كارخانه‌هاي آرد با رعايت ميزان استاندارد سبوس گيري آرد سالم با شرايط مطلوب را به نانوايي‌ها برسانند.

مدير نظارت بر مواد غذايي، آرايشي و بهداشتي، يكي از ضرورتهاي امروز كشور را بهبود كيفيت نان از طريق غني سازي آرد عنوان كرد و گفت:غني سازي آرد با آهن و اسيد فوليك از چندي پيش درهمه كارخانه‌ هاي كشور آغاز شده و در حال انجام است و غني سازي آن با ويتامين D نيز از الزام هاي وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكي است.

وي با تاكيد بر رعايت آلودگي‌هاي ميكروبي در توليد آرد گفت:به همين منظور بايد همه كارخانه‌ها مجهز به آزمايشگاه و يك مسئول فني باشند و با نظارت سازمان غذا و دارو آرد سالم از كارخانه خارج شود.

دكتر كاظم زاده تشديد نظارتها براي حذف جوش شيرين، كاهش ميزان نمك در نان‌هاي مصرفي، استفاده نانوايي‌ها از نمك تصفيه شده، و لزوم مصور بودن كيسه‌هاي آرد به نشان غني سازي و آرم سازمان غذا و دارو را از برنامه ‌هاي در حال اجراي وزارت بهداشت برشمرد.

وی  بابيان اينكه حدود نود درصد از مردم تمايل به خوردن نان سنتي دارند افزود: نان هاي  صنعتي كه با حجم بالاتوليد مي شوند سالمتر از نان‌هاي سنتي هستند. البته نان‌هاي حجيم شده سبوس دار و با كيفيت مطلوب مد نظر سازمان غذا و دارو است و نان‌هاي حجيم شده سفيد ممكن است بيماري هايي را براي مصرف كننده ايجاد كند.

وي تصريح كرد: شكل نان گوياي صنعتي بودن آن نيست، نان حجيم هم مي تواند صنعتي باشد و در كارخانه توليد شود و هم مي تواند در حجم كم به طور سنتي پخته شود مانند مغازه‌هاي نان فانتزي كه در سطح شهر وجود دارند و نان حجيم توليد مي‌كنند در حالي كه صنعتي نيستند، بدو ن‌سبوس و توليدشان كم است .

دكتر كاظم زاده از اقدام جديد وزارت بهداشت مبني بر صدور شناسه نظارت كارگاهي براي نانوايي‌ها خبر داد و افزود: اين شناسه براي آن دسته از نانوايي هايي صادر مي شود كه حداقل هاي ضوابط بهداشت را رعايت كنند.

وي با اشاره به اينكه صدور مجوز براي تهيه نان براساس رعايت حداقل هاي ضوابط بهداشتي و فني سازمان غذا و دارو انجام مي شود افزود: واحدهاي صنعتي بزرگ كه نان حجيم و نيمه حجيم توليد مي كنندعلاوه بر رعايت حداقل ضوابط ها بايد داراي مسئول فني ثابت باشند كه همه استانداردهاي سازمان غذا و دارو رعايت شود.

وي ويژگي نان خوب را نان حجيمي بيان كرد كه آرد آن از نود درصد گندم استخراج شده باشد.

مدير نظارت بر مواد غذايي، آرايشي و بهداشتي در ادامه نيز گريزي به بسته بندي محصولات غذايي به ويژه نان زد و گفت: بهتر است بسته بندي‌ها به صورت كارگاهي باشد اگربسته بندي داراي آرم سازمان غذا و دارو و نشانگرهاي سلامت باشد مورد تاييد است زيرا نظارت بر روي آنها انجام شده است و اگر به طور سنتي بسته بندي شده باشد هيچ گونه مسئوليتي به عهده سازمان غذا و دارو نيست.

دكتر كاظم زاده فرهنگ سازي را لازمه سوق دادن مردم به سمت تهيه مواد بسته بندي شده با آرم سازمان غذا و دارو و نشانگرهاي سلامت بيان كرد.

انتهای پیام/پ


برچسب ها: همدان ، آرد ، نان ، کیفیت ، بهبود
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.