زنگنه در صحن علنی:

توجه به گاز، ما را از میدان مشترک پارس جنوبی باز داشته است

وزیر نفت با بیان اینکه بخش اصلی میدان پارس جنوبی نیز در منطقه قطر است و آنان با بالاترین تکنولوژی ها روزانه چند صد هزار لیتر آب به پروژه تزریق می کنند، گفت: ما در این زمینه عقب هستیم شاید توجه به بخش گازی میادین نیز در این موضوع تأثیرگذار بوده است.

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت در نشست علنی امروز مجلس در پاسخ به سوالات قاضی پور نماینده مردم ارومیه درباره بالابودن مهلت فروش نفت خام اظهار کرد: در حال حاضر این مدت از 90 تا 270 روز است.

وی با بیان اینکه زمانی این کار از طریق بازگشایی ال سی انجام می‌شد و تا 30 روز پول به حساب واریز می شد، افزود: به دلیل اعمال تحریم ها موضوع استفاده از روش بازگشایی ال سی لغو شد و ما مجبور شدیم به روش‌های دیگری عمل کنیم که این سبب افزایش مدت فروش نفت تا 90 روز شد.

وزیر نفت با اشاره به اینکه در حال حاضر بعد از گذشت 90 روز پول فروش نفت به حساب بانک مرکزی واریز می شود یا در برخی از مواقع به دلیل نبود امکان نقل و انتقال پول، این درآمدها در اختیار شرکت خریدار باقی می ماند، تصریح کرد: بار دیگر اعلام می کنم که بالاتر از 90 روز در فروش نفت خام مهلت نداریم و این موضوع به دلیل شرایط تحریمی است.

وی با تأکید بر اینکه به جز مورد استثنایی بابک زنجانی خریداران بدقول در صنعت نفت وجود نداشته و به هر میزان که نفت فروش رفته اطمینان داریم که پولش دریافت می شود، بیان کرد: همه دریافتی ها به حساب شرکت نفت و بانک مرکزی واریز و معادل ریالی آن به خزانه ارائه شده است.

زنگنه با بیان اینکه صادرات نفت نسبت به قبل از اعمال تحریم ها به شدت کاهش یافته است، ادامه داد: طبق ضوابط اجرایی بودجه سال 94 دولت استخدام را ممنوع کرده و در خصوص کالای ساخت داخل نیز اعتقاد دارم باید از ظرفیت خرید شرکت نفت برای تقویت تولیدکننده های داخلی استفاده لازم انجام شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر در مواجه به شرکت‌های خارجی که برای شرایط بعد از تحریم در حال مذاکره هستند تأکید می کنم که وضعیت ایران فرق کرده است، خاطرنشان کرد: ابتدای سال در نامه ای به وزیر صنعت عنوان کردم که واردات دکل دریایی و خشکی ممنوع شود و خوشبختانه این موضوع در دولت به تصویب رسید.

وزیر نفت ابراز کرد: در سال 77 مناقصه ای برای بهره برداری از پارس جنوبی انجام شد و با وجود حضور شرکت های خوب به دلیل شرایط خارج از عرف آنها قراردادی منعقد نشد و در فاصله سال های 78 تا 80 سه حلقه چاه اکتشافی حفر شد و برای کاهش ریسک سرمایه گذاری در آن منطقه باید مخزن به طور کامل شناسایی می شد.

وی با بیان اینکه در سال 83 شرکت ملی نفت با شرکت دولتی پتروایران قراردادی منعقد کرد که هدف از اجرای قرارداد تولید 35 هزار بشکه نفت بسیار سنگین بود، یاد آور شد: قرار بود کار در مدت 19 ماه به سرانجام برسد و تأسیسات شناور فراورش برای این موضوع نیز فراهم شود اما در سال های 85 تا 88، 3 بار برای اجرای کشتی اقدام می شود اما این کار به سرانجام نمی رسد.

زنگنه با اشاره به اینکه پیچیدگی های میادین و نا آشنایی پیمانکاران سبب شده کشور قطر حجم عظیمی را تولید کند، گفت: باید توجه داشت بخش اصلی میدان نیز در منطقه قطر است و آنان با بالاترین تکنولوژی ها روزانه چند صد هزار لیتر آب به پروژه تزریق می کنند و ما در این زمینه عقب هستیم شاید توجه به بخش گازی میادین نیز در این موضوع تأثیرگذار بوده است.

انتهای پیام/ 


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار