مدیرعامل شرکت آبفار لرستان گفت: بر اثر خشکسالی و استفاده بی‌رویه بیش از ۱۲۰ دهنه چشمه آب استان به‌طور کامل خشک شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛ کاکاوندافزود: 2853 روستا با جمعیت 671 هزار و 828 نفر در استان داریم که 206 روستای آب‌دار در استان وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه تعداد روستاهای تحت پوشش آبفار هزار و 352 روستا هستند، گفت: روستاهای بالای 20 خانوار هزار و 554 روستا  که هزار و 434 تا آبرسانی شده است و 120 روستای بالای 20 خانوار فاقد تاسیسات و شبکه آب‌رسانی هستند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی لرستان افزود: شاخص بهرمندی در سال 93، 80.7 بود ولی در پایان تیرماه 79.65 صدم بود که به‌دلیل خشکسالی این کاهش رخ داد.

کاکاوند با بیان اینکه 121 هزار و 767 مشترک در هزار و 352 روستا داریم، گفت: تعداد روستاهای آب سیار ما 130 روستا را با تانکر آب‌رسانی می‎کنیم که 71 روستا را به‌صورت تمام‎وقت انجام می‌دهیم و مابقی پاره‌وقت است.

وی گفت: سال‎گذشته اعتبارات ما جهش خوبی داشت حدود 61 میلیارد تومان اعتبارت مصوب ما بود که حدود 40 میلیارد تومان تخصیص یافت .

این مقام مسئول افزود: برای روستاهای فاقد آب براساس قیمت‌های سال حدود 30 میلیارد تومان اعتبار نیاز بوده و حدود 90 میلیارد تومان برای به روز کردن تاسیسات لازم است و برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام حدود 60 میلیارد تومان نیاز داریم.

کاکاوند گفت: 536 روستای نیمه‎کاره داریم که با به‌بهره‌برداری رسیدن 85 پروژه آب‌رسانی از نعمت آب بهره‌مند می‌شوند و برای این روستاها بیش از ۱۴ میلیارد و ۲۶۳ میلیون تومان اعتبار استفاده شده است.

وی با اشاره به اینکه هفته دولت امسال بیش از ۳۰ هزار روستایی استان لرستان از نعمت آب آشامیدنی بهره‌مند می‌شوند، گفت: سه روستا در شهرستان ازنا، ۱۲ روستا در شهرستان بروجرد و ۱۴ روستا نیز در شهرستان دوره چگنی از نعمت آب بهره‌مند می شوند.

وی افزود: ۱۴ روستا در نورآباد، هفت روستا در رومشکان، ۱۲ روستا در کوهدشت، ۱۵ روستا در الیگودرز، پنج روستا در پل‌دختر و سه روستا نیز در شهرستان دورود از نعمت آب آشامیدنی بهره‌مند می‌شوند.

کاکاوند با بیان اینکه بر اثر خشکسالی و استفاده بی‌رویه بیش از ۱۲۰ دهنه چشمه آب لرستان به‌طور کامل خشک شده، عنوان کرد: ۴۰۰ چشمه در استان لرستان وجود دارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب و روستایی لرستان با بیان اینکه در مجموع بیش از ۲۵۴ حلقه چاه آب استان لرستان بر اثر خشکشالی از مدار خارج و خشک شده است، یادآور شد: از سال ۸۸ تاکنون بیش از ۴۵۵ حلقه چاه آب در روستاهای استان حفر شده در حالی‌که از ابتدای تاسیس این شرکت حدود ۳۵۰ حلقه چاه آب در روستاهای استان حفر شده است.

وی افزود: در سال‌های گذشته کاهش 3۰ درصدی بازندگی در لرستان سبب شده که در شهرستان‌های کوهدشت و رومشکان بیش از ۶۹ حلقه چاه آب از مدار خارج شوند.

وی گفت: عامل  خشک شدن کشکان نیز افرادی است که اقدام به کاشت محصولات آب‌دوست می‌کنند و این امر سبب کاهش آب‌های زیرزمینی لرستان شد.

انتهای پیام/گ
برچسب ها: خشک ، دهنه ، چشمه ، لرستان ، آبرسانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.