رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان این که در مذاکرات هسته‌ای آمریکایی‌ها بسیار مُصر بودند که وارد عرصه‌ای گسترده‌تر از بحث هسته‌ای شوند، گفت: دستور تیم مذاکره کننده عدم ورود به این عرصه بود.

بروجردی: در مذاکرت هسته‌ای آمریکایی‌ها مُصر بودند وارد عرصه‌ای گسترده‌تر از هسته‌ای شوند / خرازی: مهار و کنترل ایران هدف آمریکاست
به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، "علاءالدین بروجردی" رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی و "سیدمحمد صادق‌ خرازی" سفیر اسبق ایران در سازمان ملل و حسین شیخ‌الاسلام مشاور امور بین‌الملل مرکز شورای اسلامی در گفت‌وگوی ویژه خبری امشب دوشنبه 26 مرداد ماه به بررسی موضوع آینده‌نگری پس از توافق احتمالی پرداختند. 
 
در ابتدای این برنامه سیدمحمد صادق‌خرازی سفیر اسبق ایران در سازمان ملل با اشاره به سخنان امروز مقام معظم رهبری درباره تلاش آمریکا برای نفوذ در ایران اظهار داشت: سخنان امروز مقام معظم رهبری با توجه به تحولات ما در عرصه بین‌المللی و با توجه به اینکه ایران در طی چند ماه گذشته در صدر اخبار دنیا قرار داشت یکی از مهم‌ترین سخنرانی‌های ایشان در سال جاری بود. 
 
وی ادامه داد: سخنان مقام معظم رهبری به مناسبات جهان و ایران، ایران با جهان و مناسبات دنیای اسلام و استراتژی جدید نظام سلطه در منطقه و ژئوپلتیک نظام سلطه و اهداف نظام سلطه تجزیه کشورهای منطقه اشاره داشت که هر یک از این ابعاد نیازمند آسیب‌شناسی و کالبدشناسی است. 
 
سفیر اسبق ایران در سازمان ملل اظهار داشت: آمریکایی‌ها یکسری تجارب مهم تاریخی را برای خود محفوظ دانسته‌اند تا زمانی که بخواهند با یک کشوری مناسبات‌شان را تنظیم کنند، اول از همه سعی می‌کنند نمادهایی از ایالات متحده را به آن کشورها صادر کنند که از جمله این موارد می‌توانیم به برخی از صنایع مصرفی و اقتصاد وابسته به ایالات متحده که بیشتر نمادهای اجتماعی دارد، اشاره کنیم. 
 
خرازی تصریح کرد: بنای آن‌ها با این اقدام این است که نشان دهند پرچم ایالات متحده در آن کشور بالا رفته و نکته دوم این است که آن‌ها سعی می‌کنند کارشناسان و افراد برجسته خاص خود را به آن کشورها بفرستند تا به عمیق‌ترین لایه‌های اجتماعی آن کشور نفوذ کنند. 
 
 مهار و کنترل ایران غایت هدف آمریکاست 
 
وی تأکید کرد: هدف آمریکا تأمین منافع ملی خود است و هیچ گاه آن‌ها در راستای منافع ملی دو کشور گام برنمی‌دارند و در رابطه با ایران نیز خطی که آن‌ها دنبال می‌کنند، مهار، کنترل و دور کردن جمهوری اسلامی ایران از استقلال و شخصیت انقلابی خود است که این غایت هدف آمریکاست. 
 
در ادامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب علاء‌الدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز در خصوص مصادیق نفوذ و ظهور آمریکایی‌ها اظهار داشت: همان طور که مقام معظم رهبری در سخنان امروز خود اشاره کردند ما راه نفوذ آمریکا را بستیم و خواهیم بست. 
 
در مذاکرات هسته‌ای آمریکا مُصر بود وارد عرصه گسترده‌تر از بحث هسته‌ای شود 
 
وی ادامه داد: در مذاکرات هسته‌ای آمریکایی‌ها بسیار مُصر بودند که وارد عرصه‌ای گسترده‌تر از بحث هسته‌ای از جمله بحران‌های منطقه شوند ولی دستور تیم مذاکره کننده عدم ورود به این عرصه بود. 
 
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با توجه به چالش بیش از ده سال گذشته ما با آمریکایی‌ها در خصوص بحث هسته‌ای مذاکرات در باب هسته‌ای تصمیمی کاملا منطقی بود و به نقاط قابل توجهی هم رسیدیم ولی ورود آن‌ها به مسائل منطقه همانند مسئله سوریه و فلسطین و مسائل مختلف منطقه با توجه به عدم نقاط مشترک ما با آن‌ها و اختلاف نظر 180 درجه‌ای ما با آمریکایی‌ها، اگر چنین ورودی به این مسائل صورت می‌گرفت یک منفذی بود برای این که آمریکایی‌ها بتوانند از این منفذ ورود پیدا کنند و این حلقه، حلقه‌های متعدد بعدی را به دنبال داشت و در نهایت می‌توانست تبدیل به یک زنجیره شود و استمرار پیدا کند. 
 
بروجردی اظهار داشت: در عرصه فرهنگی نیز آن‌ها درصددند زمینه برای کار فرهنگی و تبادل هیئت‌های مختلف و نفوذ آن‌ها را دنبال کنند و آن‌ها از قِبَل یک کار معمول فرهنگی نیز علاقمند هستند که عوامل و جاسوسان خود را نفوذ دهند و با توجه به سابقه تاریخی عملکرد آمریکا در کشور ما هیچگاه چنین وضعیتی در آینده تکرار نخواهد شد، هرچند که آن‌ها دنبال راه‌های مختلف در عرصه‌های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی هستند تا نفوذ خود را آغاز کنند. 
 
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با تأکید بر این که بحث ما با آمریکا صرفاً بحث هسته‌ای بود ادامه داد: ادبیاتی که جان کری و مونیز و مجموعه تیمی که به کنگره رفتند تا از کاری که انجام داده‌اند دفاع کنند، به گونه‌ای بود که نشان داد آن‌ها نسبت به آینده ایران چشم‌داشت دارند و مسائلی که آن‌ها در کنگره مطرح کردند مسائل غیرهسته‌ای بوده که این طمع آمریکا را از قِبَل مذاکرات هسته‌ای در کشور ما نشان می‌دهد. 
 
وی یادآور شد: ما سابقه عملیات روانی و سیاسی آن‌ها را در فتنه 88 به خوبی به خاطر داریم که چگونه رسانه‌های آمریکا و انگلیس عملیات روانی علیه ما انجام می‌دادند. 
 
بروجردی در ادامه برنامه با اشاره به این که وجود رهبری و بصیرت‌آفرینی ایشان برای ملت ایران منحصر به فرد است، گفت: بصیرت و آگاهی مردم برای مقابله با تهاجم فرهنگی آمریکا بسیار والا است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به فرهنگ ناب اسلام در طول سال‌های بعد از انقلاب خاطرنشان کرد: این فرهنگ تأثیر بسیار زیادی دارد.

 نفرت ملت ایران از آمریکا تاریخی است

وی با اشاره به نفرت تاریخی ملت ایران از آمریکا بیان کرد: ملت ایران سال‌های قبل از انقلاب و یا حتی پس از انقلاب را فراموش نخواهد کرد.

ایران در عرصه مصاف نابرابر هسته‌ای توانست آمریکا را به پای میز مذاکره بیاورد

بروجردی با اشاره به توان بازدارندگی ایران دربرابر آمریکا گفت: به لحاظ عملی در عرصه مصاف نابرابر هسته‌ای توانستیم آمریکا و هم‌پیمانانش را به پای میز مذاکرات بیاوریم لذا توانستیم خود را ثابت کنیم.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به آرمان‌گرایی ملت ایران در ابعاد انقلاب اسلامی و حتی دیدگاه امام و رهبری برای جلوگیری از استهاله انقلاب گفت: توانسته‌ایم در برابر هجمه آمریکا در ابعاد مختلف ایستادگی کنیم.

وی با اشاره به سیاست راهبردی تقویت اتحاد ملی در درون و انسجام اسلامی در جهان اسلام اظهار داشت: باید سیاست اختلاف‌افکنی که آمریکا و انگلیس به وجود آورده است را خنثی کنیم.

 بیداری اسلامی سرمایه ما است

بروجردی با تأکید بر این که سرمایه ما بیداری اسلامی است، گفت: این سرمایه باید به عنوان یک راهبرد تقویت شود.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: همکاری با کشورهای قدرتمندی همچون چین و روسیه باید در دستور کار قرار بگیرد.

خرازی در ادامه برنامه در پاسخ به سوال دیگری پیرامون مصادیق فرهنگی گفت: پایگاه اصلی ایالات متحده آمریکا لیبرالیسم است لذا لیبرال دموکراسی را باید مبنای ایدئولوژی آمریکا بدانیم.

سفیر اسبق ایران در سازمان ملل با اشاره به مراکز تحقیقاتی که در آمریکا با هدف تولید ادبیات ایالات متحده به وجود آمده است، گفت: موسسات بسیار مهمی در ایالات متحده هستند که برای وزارت خارجه آمریکا و اتاق فکر این کشور کار می‌کنند.

آمریکا به دنبال احیای اقتصاد وابسته مصرفی در ایران است

وی با تأکید بر این که نباید به لبخندهای دیپلماتیک نگاه کنیم، گفت: ایالات متحده آمریکا نمی‌خواهد تکنولوژی به ایران بیاورد بلکه می‌خواهد اقتصاد وابسته مصرفی را در ایران احیا کند.

 ضرورت یک پارچه شدن جهان به لحاظ فرهنگی

خرازی تنها راه جهان را یکپارچه شدن به لحاظ فرهنگی دانست و عنوان کرد: اتفاقاتی که در جهان اسلام رخ داده است از تلخ‌ترین حوادث منطقه به حساب می‌آید.

سفیر اسبق ایران در سازمان ملل با بیان این که مردم منطقه گرفتار تروریسم شده‌اند، بیان کرد: به لحاظ تاریخی جریان فکری در دستگاه نظام سلطه متواتر شده است.

وی با اشاره به فرمایشات امروز مقام معظم رهبری پیرامون تمامیت ارضی سوریه و عراق و رفع اختلافات در منطقه گفت: ملت ایران تمام هزینه مقاومت را پرداخت کرده است و به جهان اهل سنت کمک‌های شایانی را عرضه می‌کند.

خرازی با اشاره به این که دغدغه ما مردم مسلمان است، بیان کرد: اختلاف بین شیعه و سنی دغدغه ما نیست.

شیخ‌الاسلام در ادامه برنامه با اشاره به این که عمیق‌ترین بُعد انسان در جامعه بُعد فرهنگی است، گفت: در بُعد فرهنگی زیربنای سیاست و اقتصاد نهاده می‌شود.

مشاور امور بین‌الملل مرکز شورای اسلامی با اشاره به این که درگیری ما با آمریکا همه جانبه است، ادامه داد: درگیری فرهنگی تعیین کننده است.

وی با اشاره به این که ما به خداوند اعتقاد داریم اما دنیای غرب خود را از این مسئله جدا می‌داند، گفت: آن‌ها همه چیز را مادی می‌بینند و اصول الهی ندارند و همه چیز را برای خود مجاز تلقی می‌کنند.

شیخ‌الاسلام با اشاره به این که شورای امنیت علیه ملت مظلوم یمن قطعنامه صادر می‌کند، اظهار داشت: از سوی دیگر آن‌ها ایران را متهم به تروریسم می‌کنند در صورتی که آن‌ها از تروریسم اصلی که اسرائیل است، دفاع می‌کنند.

مشاور امور بین‌الملل مرکز شورای اسلامی یکی از قله‌های پیروزی خط مومنین را در مقابل خط شیطان پیروزی سال 2006 و شکست توطئه‌های آمریکا و اسرائیل دانست و افزود: آن‌ها به دنبال تجزیه منطقه هستند.

توانایی ما در وحدتمان است

وی با تأکید بر این که توانایی ما در وحدت‌مان است، ادامه داد: مهم‌ترین نقطه‌های جهان از لحاظ راهبردی در دست ما قرار دارد.

شیخ‌الاسلام با تأکید بر این که اکثر ثروت دنیا در اختیار ما است، گفت: ایران بر تمامیت ارضی تأکید می‌کند.

مشاور امور بین‌الملل مرکز شورای اسلامی با تأکید بر وحدت اسلامی، یکپارچگی سرزمینی و حق مردم بر سرنوشت خود، افزود: این مسائل راه نجات است.

وی با بیان این که آمریکا و سعودی همه چیز را در جنایت می‌بینند، گفت: آن‌ها می‌خواهند نشان دهند که دموکراسی در مثلاً عراق نمی‌تواند موفق باشد.

شیخ‌الاسلام با بیان این که آمریکا در منطقه طرفدار دموکراسی نیست، گفت: ملت‌های منطقه ضد اسرائیل هستند به طوری که آن‌ها مخالف راهبرد آمریکا در جهان هستند.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار