مشکل مهاجران غیرقانونی که گریبانگیر کشورهای اروپایی شده است، نتیجه سیاست های شکست خورده آنها در خاورمیانه و آفریقا است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، موضوع مهاجرت غیرقانونی یکی از مهم ترین چالش های جامعه بین المللی به ویژه اروپا است که در صدد تدوین راهبردی یکپارچه برای مقابله با آن برآمده است.
با توجه به اوضاع امنیتی و اقتصادی کشورهای آفریقا و خاورمیانه که صحنه خشونت، ناآرامی و فعالیت گروه های تروریستی است، نمی توان انتظار داشت سیل مهاجران از این کشورها به سمت اروپا فروکش کند. 
آمارهای سازمان اروپایی کنترل مرزها (فرونتکس) وابسته به اتحادیه اروپا نشان می دهد: تعداد مهاجران غیرقانونی که راهی کشورهای عضو اتحادیه اروپا شده اند، بین ماه های ژانویه تا فوریه 2015 (دی-بهمن) نسبت به مدت مشابه سال 2014 حدود 250 درصد افزایش یافته است.
وضع نابسامان اقتصادی، مهم ترین انگیزه مهاجرت غیرقانونی از جنوب به شمال محسوب می شود. دومین عامل مهم، کشمکش های مسلحانه است که در مناطق مختلف از جمله عراق، سوریه، یمن، تونس، لیبی، مصر و شاخ آفریقا آغاز شده و موج مهاجرانی را که به دنبال امنیت و ثبات هستند به دنبال داشته است.
سازمان فرونتکس در ماه مارس (اسفند) اعلام کرد: شمار مهاجران غیرقانونی به اروپا از 100 هزار نفر در سال 2013 به 275 هزار نفر در سال 2014 افزایش یافته است و گزارش ها نشان می دهد، حدود پانصد هزار نفر آماده ترک لیبی به سمت اروپا هستند.
غرق شدن قایق های مهاجران غیرقانونی و رواج قاچاق انسان در دریای مدیترانه به عامل نگرانی تبدیل شده است. برای مقابله با این پدیده که امنیت اروپا و هویت آن را تهدید می کند و به سازمان های تروریستی امکان می دهد افراد خود را در میان مهاجران به اروپا بفرستند، به راه حلی فراگیر نیاز است.
همه راه حل های امنیتی اروپا برای مقابله با مهاجرت غیرقانونی با شکست مواجه شد و نقض مکرر حقوق بشر در برخورد با مهاجران غیرقانونی و نادیده گرفتن حقوق مدنی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی آنان بارها به ثبت رسید. مسئولیت مشترک جامعه جهانی برای مقابله با مهاجرت غیرقانونی و پیامدهای منفی آن ایجاب می کند خلا امنیتی در کشورهایی که مهاجران از آنجا حرکت می کنند به ویژه در شمال آفریقا پر شود و برای کشورهای فقیر، امکان دستیابی به توسعه اقتصادی و اجتماعی فراهم شود. همچنین لازم است برنامه ای برای افزایش آگاهی عمومی در کشورهای فقیر در خصوص خطرات مهاجرت غیرقانونی به اجرا درآید و اراده ای قوی برای مقابله با تروریسم و کنار گذاشتن سیاست یک بام و دو هوا در برخورد با مشکلات منطقه خاورمیانه شکل گیرد.
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار