برنامه راهبردی وزارت علوم برای فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها

معاون آموزشی وزارت علوم از برنامه‌های جدید وزارت علوم برای مقابله با بیکاری فارغ‌التحصیلان خبر داد.

به گزارش خبرنگار  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ عدم تناسب رشته‌های دانشگاهی و فرصت‌های شغلی این روزها دغدغه‌ی خیلی از دانشجویان شده‌ است، به طوری که همین چند روز پیش بود، که شهردار خرم آباد اعلام کرد 150 نیروی جدید توسط بخش خصوصی برای رفتگری و خدمات تنظیف این شهر بکار گرفته شده است، که در بین آن‌ها 23 نفر دارای مدرک تحصیلی لیسانس و فوق‌لیسانس هستند.

بعضی از دانشجویان نیز این گله را دارند که شغل دلخواه و مرتبط با رشته خود را پیدا نمی‌کنند، و یا حقوق مکفی دریافت نمی‌کنند و هیچ سازگاری بین مشاغل و دستمزد‌ها وجود ندارند، و برای درس خواندن و گرفتن مدرک هیچ امیدی ندارند. موضوعی که حتی فارغ‌التحصیلان از شهرستان‌های مختلف را  به پایتخت می‌کشاند.

معاون آموزشی وزارت علوم تحقیقات  و فناوری در این خصوص اظهار داشت: پذیرش بدون کنکور نیز از ریل خارج شده، و برای سامان‌دهی به این مشکل قرار است، راهکارهایی پیشنهاد شود.

وی افزود: برای تعادل این کفه‌های بزرگ علمی برنامه‌هایی را پیش‌رو داریم، یکی از این برنامه‌های بزرگ  ایجاد طرح آمایش است، که در این طرح ضریب تاثیر فارخ‌التحصیلان در اشتغال آفرینی و کارآفرینی انجام می‌شود. این اطلاعات کمک می‌کند تا وزارت علوم بفهمد، که در کدام استان کدام فارغ‌التحصیلان کاربرد دارند.

شریعتی نیاسر در ادامه گفت: یکی دیگر از رویکردهای وزارت علوم در این خصوص کاربردی کردن برخی رشته‌های درسی مضاعف در دانشگاه‌ها است، بخصوص در رشته‌هایی که از قدمت بالایی برخوردار هستند.

لازم به ذکر است، برخی از دوره‌های درسی در دانشگاه‌های کشور بیش از 30 سال قدمت دارند.
اما در رشته‌های علوم پایه حدوداً 70 درصد از این رشته‌ها بازنگری شده‌اند، مقاطع دیگر نیز تا اواخر شهریورماه بازنگری خواهد شد.

احمدی معاون پژوهشی وزارت علوم می‌گوید: وزارت علوم در نظر دارد، که دانشجویان بتوانند از صنعت استفاده‌‌های لازم را ببرند و بتوانند در هر رشته‌ای که تحصیل می‌کنند در همان رشته هم به شغل مورد نیاز نظر خود برسند.  

گزارش از نسیم آقایی

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار