محققان دانشگاه کالیفرنیا در ریورساید با استفاده از یک ابزار فنّاوری بسیار حساس میزان توانایی مورچه‌ها را در استفاده از قدرت بویایی برای تفکیک ترکیب‌های شیمیایی بسیار مشابه بدن مورچه‌های دیگر می‌سنجند.

به گزاش خبرنگار باشگاه شبانه باشگاه خبرنگاران جوان ؛ محققان دانشگاه کالیفرنیا در ریورساید با استفاده از یک ابزار فنّاوری بسیار حساس میزان توانایی مورچه‌ها را در استفاده از قدرت بویایی برای تفکیک ترکیب‌های شیمیایی بسیار مشابه بدن مورچه‌های دیگر می‌سنجند.

نتایج تحقیقات آن‌ها نشان می‌دهد رایحه بدن هر مورچه به‌صورت مواد شیمیایی، زنجیره‌های بلند هیدرو کربناتی زیرپوست وی قرار دارد.

رایحه هر طبقه از مورچه‌های درون کلونی تفاوت بسیار اندکی با دیگر طبقات دارد و مشخص می‌کند که کدام مورچه‌ها کارگرند و ملکه کیست. علاوه بر این بوی مورچه‌های یک کلونی از مورچه‌های دیگر کلونی‌ها تفاوتی ناچیز دارد و همین به آن‌ها کمک می‌کند تا با شناسایی مورچه‌های بیگانه در برابر آن‌ها رفتاری خشونت‌آمیز داشته باشند.

محققان در طی آزمایشی با استفاده از روش الکترو-فیزیولوژی، میزان فعالیت الکتریکی موهای شاخک مورچه‌های کارگر که در حین واکنش به هیدروکربن‌ها بودند را سنجیدند.

آن‌ها به مورچه‌ها یاد دادند تا مواد شیمیایی هیدروکربنی خاصی را با آب‌قند استفاده کنند و کشف کردند که مورچه قادرند به کمک سیستم بسیار حساس بویایی خودبین این دو تمایز قائل شوند تا جایی که حتی می‌توانند هیدروکربن 25 اتمی را از 24 اتمی تشخیص دهند.

مورچه‌ها چگونه همدیگر را شناسایی می‌کنند؟ + تصویر
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار