رئیس مرکز بهداشت استان قم گفت: داروهای غیر مجاز در عطاری ها نه تنها تاثیر درمانی به همراه ندارد بلکه بعضی از این داروها به خاطر وجود مواد اعتیاد اور باعث آسیب جدی در جامعه می شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم؛ دکتر محمدیان رئیس مرکز بهداشت استان قم  با اشاره به اینکه بخش قابل توجهی از عطاری ها در استان و حتی در سطح کشور غیر مجازند تاکید کرد: فعالیت مراکز فروش داروهای گیاهی باید با مجوز معاونت غذا و داروی استان انجام شود.

وی گفت :تعداد عطرای های غیر مجاز رو به افزایش است و 169 عطاری در سال 89 در استان فعالیت می کردند که از این تعداد 15 درصد بدون مجوز بودند اما امروز تعداد عطاری ها به 200 و تعداد عطاری های غیر مجاز به 20 درصد افزایش پیدا کرده است.

دکتر محمدیان افزود : فقدان قوانین نحوه فعالیت عطاری‌ها، به کارگیری افراد فاقد صلاحیت علمی، تخلفات پزشکی و دخالت در درمان بیماری بویژه بیماری‌های صعب العلاج، عرضه گیاهان دارویی شیمیایی و هورمونی غیرمجاز، ارائه تبلیغ‌های دروغین همچون روغن گنجشک، خرس و تخم مورچه که در اصل اسید فورمیک است، از جمله تخلفات عطاری‌های قم است.

دکتر اورعی معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان قم نیز از جمع آوری داروهای غیر مجاز از عطاری های استان خبر داد و گفت: بسیاری از آن ها با نام ها و عناوین دروغین و با بسته بندی های بدون مجوز بهداشت عرضه می شود که نه تنها تاثیر درمانی به همراه ندارد بلکه بعضی از این داروها به خاطر وجود مواد اعتیاد اور باعث آسیب جدی در جامعه می شود.

وی گفت از اصلی ترین این داروها غیر مجاز به داروهای چاقی و لاغری ،درمان آسم، کپسول‌های ترک اعتیاد می توان اشاره کرد که دارای عوارض شدید کبدی و کلیوی است.

انتهای پیام/پ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.