اعتیاد ، طلاق و خشونت در راس مسائل اجتماعی کشور است

مدیرکل بهزیستی استان تهران گفت : بحث اعتیاد ، طلاق و خشونت ها در راس مسائل اجتماعی کشور بوده و نیازمند آسیب شناسی جدی است.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان احمد دلبری مدیرکل بهزیستی استان تهران امروز(یکشنبه) در همایش "نقش سلامت روانی اجتماعی دختران در توسعه اجتماعی" اظهار کرد: سلامت در سه بعد جسمی، روانی و اجتماعی تعریف شده است که در حال حاضر کشور ما کمتر به بعد اجتماعی آن می پردازد.

وی افزود: ایران بیشتر ارتقاء سلامت جسمی را مد نظر قرار داده  و کمتر به سلامت روانی توجه شده است که این مشکل در طی سال‌های اخیر با تأسیس مراکز تحقیقاتی STH(  ورود به بخش سلامت روانی )تا حدودی حل شده است. 

 مدیرکل بهزیستی استان تهران با اشاره به این که کشور ما در خصوص اختلال روانی در شرایط خوبی قرار ندارد، افزود: بر اساس تحقیقات به عمل آمده 10 بیماری باعث ناتوانی برای انسان‌ها می‌شود که 5 مورد آن در حوزه روانی بوده که در راستای حل این مشکل طرحی را با همکاری شهرداری تهران صورت گرفته تا بتوانیم اختلالات روانی را کاهش دهیم.

دلبری بیان کرد: شیوع اختلالات روانی در افراد 15 سال به  بالا بوده  که 38 درصد آن را زنان و 28 درصد آن را مردان تشکیل می‌دهند.

مدیرکل بهزیستی استان تهران اضافه کرد: افرادی  که دارای بیماری های سلامت روانی هستند، ممکن است مرگ و میردر آنها به وقوع  نپیوندد اما در نهایت انزوا،‌ آسیب‌های اجتماعی و طرد اجتماعی فرد را به دنبال دارد که در این زمینه فعالیت های زیادی صورت گرفته که عملاً ناکافی بوده و یا به درستی انجام نشده است.

وی تأکید کرد: بحث اعتیاد و طلاق و خشونت‌ها به عنوان سه معضل اصلی در رأس مسائل اجتماعی کشور بوده که نیازمند آسیب‌شناسی قوی در این زمینه است.

دلبری ادامه داد: رویکرد اصلی سازمان بهزیستی در خصوص کاهش آسیب‌های اجتماعی در بحث پیشگیری بوده که اعتیاد زنان و دختران، فرار دختران در رأس این آسیب‌‌ها شناخته شده است.

وی گفت: بر اساس آمار به دست آمده در سال 93، شاهد شش درصد کاهش ازدواج و پنج درصد افزایش طلاق بودیم  که این آمارمی‌تواند به عنوان یک چالش و زنگ خطر مطرح شود.

دلبری بیان کرد: بر اساس اطلاعات مرکز آمار در سال 90 تعداد 30 درصد از جمعیت کشور را جوانان 15 تا 29 سال تشکیل می دهند که این جوانان پویا می توانند در توسعه اجتماعی کشور نقش مؤثری را ایفا کنند.

دلبری تأکید کرد: با بررسی‌های اولیه در خصوص اعتیاد دختران مشخص شد کنجکاوی، تفریح و رفع مشکلات روحی جز اولین دلایل شروع مصرف مواد مخدر در دختران بوده و در واقع به نوعی خواستار شادی کاذب و زودگذر بودند .

وی در ادامه افزود :متاسفانه با ورود به مشکلات دختران در جامعه ، مشاهده می شود بسیاری از این مشکلات حاکی از نبودن شادی و نشاط در بین جوانان است.

دلبری در پایان تصریح کرد: آسیب‌های اجتماعی امور تصادفی نیستند و برای حل آن باید از قبل به فکر پیشگیری بود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار