دست بخش خصوصی در صنعت نفت باز شد/جهش دوم در انتظار صنعت پتروشیمی

نایب‌رئیس اتحادیه صادر کنندگان فراورده‌های نفتی با باین اینکه صنعت پتروشیمی آماده جهش دوم و قطب سوم در چابهار در حال تاسیس است گفت: با تاسیس قطب سوم اقتصاد مقاومتی در کشور محقق می‌شود.

دست بخش خصوصی در صنعت نفت باز شد/جهش دوم در انتظار صنعت پتروشیمیبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، سید‌حمید حسینی نایب‌رئیس اتحادیه صارد کننده فراورده نفتی با اشاره به اینکه بحث خوراک پتروشیمی‌ها چند سالی به عنوان چالش در کشور مطرح شده است گفت: صنعت پتروشیمی ما رقابتی است و شاهکار بعد از انقلاب محسوب می‌شود. نمی‌دانم چرا عده‌ای می‌خواهند بخش پتروشیمی کشور را به ارزان‌فروشی متهم کنند؟ 
 
وی ادامه داد: ما نباید در برخورد با صنعت پتروشیمی بدبین باشیم. این صنعت متعلق به صندوق‌های بازنشستگی است و صادرکنندگان بخش خصوص در آن حضور پررنگی ندارند.

حسینی با بیان اینکه قیمت گاز ایران به قیمت اروپا وابسته است، تصریح کرد: ترک‌ها هم گاز ایران را گران می‌خرند و به دنبال این هستند که تا تخفیف نگیرند، ظرفیت خریدشان را افزایش ندهند.
 
 به گفته وی صنعت پتروشیمی آماده جهش دوم و قطب سوم در چابهار در حال تاسیس است.
 
 نایب‌رئیس اتحادیه صادر کنندگان فراورده‌های نفتی با بیان اینکه 120 میلیون تن تولید محصولات پتروشیمی کلیه سازمان‌های کشور را تامین می‌کند، اذعان کرد: این به معنای اقتصاد مقاومتی است زیرا گاز می‌تواند کمک کند که از اقتصاد نفتی به سمت اقتصاد غیرنفتی حرکت کنیم.
 
حسینی با اشاره به اینکه شرایط فعلی اقتصاد جهانی مطلوب نیست و بازارهای جهانی آشفته هستند، بیان کرد: در بازار چین ناگهان ارزش سهام سه هزار میلیارد دلار کاهش یافت و جنگ ارزی بین چین و آمریکا شروع شده است.

وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها به دنبال این هستند که سهام اصلی چینی‌ها را خریداری کنند، گفت: این در حالی است که اوراق قرضه آمریکا در دست‌ چین بوده است و چین بزرگترین خریدار اوراق قرضه آمریکا است. 
 
حسینی ادامه داد: بنابراین در حال حاضر بحث بر سر فروشندگان نیست بلکه بحث بر سر خریداران است. تقاضا کاهش یافته و بنابراین لغو تحریم‌ها شاید در مرحله اول نمود چندانی پیدا نکند.
 
 نائب‌رئیس اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفتی با تاکید بر اینکه اساسنامه شرکت ملی نفت در مجلس تصویب شده است گفت: تصویب این اساسنامه قدم بزرگی است و از این به بعد شرکت نفت مسوول اجرای عملیات بالادستی نفت و خرید و فروش آن شده است و دیگر نمی‌تواند در عملیات پایین‌دستی حضور یابد‌. 
 
حسینی گفت با این شرایط راه برای بخش خصوصی باز و امکان حضور آن در صنایع پایین‌دستی نفت فراهم می‌شود.

مهدی اسپندیاری دبیر کل اتحادیه صادر کنندگان فرآورده‌های نفت و گاز و پتروشیمی با اشاره به اینکه باید توان صادراتی را ارتقا داد گفت: دولت باید علاوه بر نظارت باید اصل44 قانون اساسی را تقویت نماید.

وی تصریح کرد: باید جلوی خام فروشی محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی را در کشور گرفت و با ابداع روش‌های  جدید علاوه بر تقویت صادرات ارزش افزوده بیشتری را عاید کشور کرد.

اسپندیاری خاطر نشان کرد: یکی از مهمترین راه‌ها آسان کردن بخش‌های مختلف صادراتی است که این کار با ایجاد بخش‌نامه‌های اصولی فراهم می‌شود که بایستی جلوی بخش نامه‌های دست و پا گیر گرفت تا عرصه برای صادرات درکشور فراهم کند.

همچنین حسین منیری مسئول عرضه روغن های صنعتی گفت: باید موانع موجود برسر راه بخش خصوصی در زمینه صادرات برداشته شود حتی نباید از یک دلار از این عرصه گذشت.

وی تصریح کرد: سالانه بیش از 700 تا 800 هزار تن روغن کارکرده درکشور جمع‌آوری و قابل بازیافت است که این کار علاوه بر صرفه جویی اقتصادی به محیط زیست کمک می‌نماید بنابراین انتظار ما این است که با روان سازی مسیرهای صادراتی دولت به بخش خصوصی توجه نماید.

انتهای پیام/  


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
منوچهر
۱۷:۴۴ ۲۵ مرداد ۱۳۹۴
بدانیم حضور عامه مردم ازطریق سازمان بورس راهگشااست
Iran (Islamic Republic of)
منوچهر
۱۷:۴۴ ۲۵ مرداد ۱۳۹۴
بدانیم حضور عامه مردم ازطریق سازمان بورس راهگشااست