آمارهای نجومی سبب ورشکستگی برخی از پیمانکاران می‌شود

کارشناس صنعت نفت با اشاره به اینکه نبود نقدینگی عامل اصلی کندی و تعطیلی پروژه‌های پالایشگاهی در کشور است، گفت: باید در ارائه آمار اجرای پروژه‌ها صادقانه برخورد کرد.

آمارهای نجومی سبب ورشکستگی برخی از پیمانکاران می‌شودرضا ظفری کارشناس نفت در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه تحریم کشورهای بیگانه در طی سه سال گذشته باعث کندی اجرای طرح‌های کلیدی صنعت نفت و گاز شده است، اظهار داشت: در طی این مدت پروژه‌ها با فراز و نشیب زیادی مواجه بوده به طوری که رکود اقتصادی گسترده‌ای منطقه را فرا گرفته همچنین برخی از طرح‌ها تعطیل شده است.

وی تصریح کرد: علاوه بر تحریم نبود نقدینگی عامل موثری در کندی پروژه‌ها بوده به طوری که جابجایی پول برای تأمین تجهیزات اساسی در این زمان باعث شد که نتوانیم تجهیزات موردنظر را به موقع تأمین و پروژه‌ها را جلو ببریم.

ظفری تأکید کرد: ارائه آمار نجومی و اغراق‌آمیز برای طرح‌های اجرایی توسط برخی از مسئولان سبب می‌شود که پیمانکاران ضررهای زیادی را متحمل شوند در حالی که آمار دقیق می‌تواند به پیشبرد اهداف مورد نظر کمک نماید.

این کارشناس اضافه کرد: ورود سرمایه‌گذاران خارجی در پروژه‌های نفت و گاز بسیار تأثیرگذار بوده به طوری که کمی و کاستی‌های طرح‌ها را پوشش داده همچنین سبب ایجاد رقابت سالم بین سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی می‌شود.

وی ادامه داد: در گذشته اکثر پیمانکاران به صورت تک منظوره و تک وندور پروژه‌ها را اجرا می‌کرد و با این روش سودهای کلانی عایدشان می‌شد و این امر سبب آسیب‌پذیری اجرای برخی پروژه‌های پالایشگاهی شد در حالی که اجرای‌ طرح‌ها با مشارکت همدیگر سبب توسعه طرح‌ها می‌شود.

ظفری خاطرنشان کرد: در حال حاضر اکثر تجهیزات مورد نظر در پروژه‌های پالایشگاهی در داخل ساخته می‌شود تنها برخی از تجهیزات کنترلی و ابزار دقیق از کشورهای ایتالیا، چین، کره شمالی و جنوبی وارد کشور می‌شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار