معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا گفت: انتظار ما از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در اولویت قرار گرفتن اعتبارات طرح احیا و تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی است.

شرایط آب سطحی ناگوارتر از آب‌های زیرزمینی/ اختصاص اعتبارات منابع آبی اولویت‌ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزیبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، رحیم میدانی معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا در گردهمایی مشترک مدیران ستادی و استانی وزارتخانه‌های نیرو و جهاد کشاورزی در خصوص طرح تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی گفت: در برنامه پنجم توسعه ما مکلف به اجرای این طرح بودیم که از این طریق اضافه برداشت‌ها و افت سطح آب قابل کنترل بود ولی متأسفانه در بخش کلان نتوانستیم موفق ظاهر شویم.

وی در ادامه اظهار داشت: بعد از مصوبه شورای عالی آب ما در وزارت نیرو بسیج شدیم و در گام نخست در بخش آب کشور اعتقاد و عزمی راسخ ایجاد شد که در نهایت باعث مطالبات به حق وزیر نیرو در این امر است.

میدانی در ادامه افزود: با وجود اهداف مشترک و همسو در این خصوص اگر مدیران زیربط با هم هماهنگ نباشند مجریان طرح و استانداری‌ها به عنوان حلقه نهایی با مشکل روبرو خواهند شد که تشکیل اینچنین گردهمایی‌هایی در جهت رسیدن به یک هدف مشخص است.

معاون وزیر نیرو اذعان داشت: در بحث تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی راهکاری جز کاهش مصرف نداریم. ما باید 11 میلیارد مترمکعب کاهش مصرف داشته باشیم تا از این طریق هم توقف افت سطح آب و هم ترمیمی سطح آب استراتژیک صورت پذیرد.

میدانی بیان داشت: ما در خصوص مجوز برداشت آب از چاه‌ها، اصلاح آنها، چاه‌های مجوزدار قبل از سال 85 باید نظارتی دوباره صورت بگیرد و در این خصوص باید به دیدگاه بهره‌برداران آب زیرزمینی نیز توجه شود زیرا بدون حضور و دیدگاه بهره‌برداران آب به موفقیت نخواهیم رسید.

وی در خصوص تأثیر این قبیل برنامه‌ها بر روی زندگی کشاورزان گفت: تمام تلاش‌ها صورت می‌گیرد که به معیشت کشاورزان لطمه‌ای وارد نشود.

میدانی تصریح کرد: برای رسیدن به اهداف طرح تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، منابع مالی را مشخص کرده که ما انتظار داریم در تخصیص اعتبارات نیز این امر جزو اولویت‌های این سازمان باشد.

گفتنی است تا هم اکنون هیچ رویکردی از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ندیده‌ایم.

معاون وزیر نیرو بیان داشت: قوه قضائیه به عنوان سازمانی تأثیرگذار باید با سرعت عمل و قاطعیت در اجرای قوانین تلاش کند.

میدانی در خصوص شرایط آب سطحی نیز گفت: متأسفانه شرایط آب سطحی وخیم‌تر از شرایط آب زیرزمینی است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: برای بهبود شرایط باید در مدیریت آب کشور خانه‌تکانی صورت پذیرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار