مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی گفت: زوج‌های جوان تنها می‌توانند یا تسهیلات 3 میلیون تومانی نقدی را دریافت کنند یا تسهیلات 10 میلون تومان خرید کالا، زیرا هر دوی آنها به یک زوج پرداخت نخواهد شد.

ماجرای جدید تسهیلات ازدواج/ وام 20 میلیونی ازدواج دریافت کنیدبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ هرگاه بحث وام ازدواج به میان می‌آید، کمتر زوجی را می‌توان یافت که از روند دریافت این تسهیلات رضایت داشته باشد.

به طور مثال، طی چند روز گذشته بود که یکی از متقاضیان دریافت تسهیلات به باشگاه خبرنگاران جوان مراجعه کرد و از سنگ‌اندازی‌های بانکی خاص شکایت داشت، طبق اظهارات وی، این بانک سخت‌گیری‌هایی برای تائید ضامن این فرد داشت که در کمتر قوانین بانکی به چشم می‌خورد زیرا این زوج برای دریافت 6 میلیون تومان به حدی با مشکلات و درهای بسته رو به رو شده بودند که از دریافت آن پس دویدن‌های چند ماهه خود منصرف شدند.

درست است که تعداد اینگونه متقاضیان کم نیست اما اگر یک طرفه به قاضی نرویم، هستند معدود افرادی که حتی ظرف مدت یک هفته توانسته‌اند وام خود را بدون هیچ مشکلی دریافت کنند.

حال با تمام مشکلات خوب و بدی که برای دریافت این تسهیلات نقدی 6 میلیون تومانی وجود دارد و بارها و بارها از تریبون‌های مختلف خبری به گوش رسیده، و به نوعی هنوز اندر خم یک کوچه است، بانک مرکزی قصد پرداخت نوع جدیدی از این نوع تسهیلات با مبلغی بالاتر را دارد.

اواخر اردیبهشت 94 بود که علی اصغر میرمحمد صادقی مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران مبنی بر طرح پرداخت تسهیلات 10 میلیون تومانی وام ازدواج در کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: این تسهیلات 10 میلیون تومانی فقط برای خرید کالا می‌باشد و به صورت نقدی در اختیار زوج‌های جوان قرار نخواهد گرفت و فقط برای خرید کالا تا سقف 10 میلیون تومان به هر یک از زوجین جمعا 20 میلیون تومان پرداخت خواهد شد.

وی در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر به زوج‌های جوان وام سه میلیون تومانی ازدواج پرداخت می‌شود و ظرف چند ماه آینده با تصویب این طرح تسهیلات 10 میلون تومانی کالا پرداخت خواهد شد.

میرمحمد صادقی در ادامه گفت: البته از این نکته نباید غافل شویم که زوج‌های جوان تنها می‌توانند یا تسهیلات 3 میلیون تومانی نقدی را دریافت کنند یا تسهیلات 10 میلون تومان خرید کالا، زیرا هر دوی آنها به یک زوج پرداخت نخواهد شد.

حال پس از گذشت حدود 3 ماه از اعلام این خبر ابلاغیه‌ای سوی بانک مرکزی اعلام شد مبنی بر اینکه بانک مرکزی " آيين‌نامه اجرايی تبصره (26) قانون بودجه سال 1394 کل کشور را که به تصویب هیات وزیران رسیده است به شبکه بانکی کشور، مؤسسات اعتباري غيربانکی و شرکت ‌دولتی پست‌ بانک ابلاغ کرد.

آیین‌نامه یاد شده براساس تبصره (26) ماده واحده قانون بودجه سال 1394 کل کشور، به تصویب رسیده است که مطابق آن زوج‌های مشمول دريافت وام ازدواج می‌توانند به جای دريافت وام به صورت نقدی، از تسهيلات فروش اقساطی استفاده کنند. تسهيلات مزبور توسط توليدکنندگان و فروشندگان متقاضی عرضه کالاهای بادوام داخلی، ارايه می‌شود و بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غيربانکی صرفاً موظف به تضمين پرداخت اقساط به درخواست فروشنده و پس از اخذ تضامين لازم از زوجين می‌باشند.

در این بخشنامه تاکید شده است، بانک‌ها، موسسات اعتباری غیربانکی و شرکت دولتی پست بانک ضمن تمهيد مقدمات لازم به منظور اجراي تکليف قانونی ياد شده بر اساس مفاد آيين‌نامه اشاره شده، مراتب را به قيد تسريع به تمام واحدهاي ذی‌ربط ابلاغ و بر حسن اجرای آن نظارت کنند.

البته توجه به این نکته ضروری است که زوجین می‌توانند یا وام 3 میلیون تومانی نقدی را دریافت کنند یا 10 میلیونی خرید کالا که باید تحت شرایطی خاص تعیین شده صورت پذیرد.

حال با تمام تفاسیر و موانع موجود بر سر راه زوجین برای دریافت وام 6 میلیون تومانی نقدی، باید منتظر بود و دید این وام 20 میلیونی می‌تواند کارگشا باشد و در حالی که بانک‌ها منابع لازم جهت پرداخت تسهیلات را ندارند، می‌توانند از پس این اقدام برآیند یا اینکه ماجرایی جدید میان بانک، زوجین و فروشندگان صورت خواهد گرفت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
خالد امیری صدر
۱۳:۰۴ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶
سلام . لطفا به جوونا رسیدیگی کنید ۳ ماه هست ازدواج کردم اما هنوز خبری از بانک نشده که بخام ضامنا بیارم
Germany
ناشناس
۱۳:۳۵ ۱۷ مهر ۱۳۹۵
1سال و نیمه ازدواج کردم هنوز میگن اسمتون درنیومده و بعد از این همه بدو بدو وپاسکاری شدن بین بانک های مختلف بازم خبری نیست و تازه میگن به جای نفری 10 میلیون نفری 3 میلیون بهمون میدن در صورتی که دور و بری هامون که همه 4-5 ماهه ازدواج کردن وامشونو گرفتن اونم نفری 10 میلیون و دارم آتیش میگیرم..با زندگی ما جوونا بازی نکنین.ما اگه به این پول نیاز نداشتیم که مرض نداشتیم ثبت نام کنیم.
لطفا رسیدگی کنین :-(
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۵ ۲۷ مرداد ۱۳۹۵
سلام.من اول تهران بانك ملت ثبت نام كردم اسمم دوماه شد نيومد بعد لغوكردم رفتم بانك صادرات اصفهان ثبت نام كردم اسمم دوروزه در اومد بعد باورتون نميشه سه روز كشيد تامداركمو ضامنارو ببرم،روز سوم تموم شد فردا ظهر ريختن خيلي خوشالم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۰ ۲۱ تير ۱۳۹۵
سلام.یکبار اردواج کردم عقد بودم وام 3تومنی گرفتم شناسنامم پاک شد دوباره ازدواج کردم میتونم وام بگیرم
United States of America
ناشناس
۱۳:۵۱ ۱۸ تير ۱۳۹۵
آقای رییس بانک مرکزی کسایی ک تنها امیدشون این.وام ازدواجه چرا بهشون نمیدین هر وقت از هر کدوم شعبه ک.میپرسم مثل چی آدمو زخم میزنند ما که.پول مجانی نمیخوایم اقساطشو پرداخت کنیم آخه کجا بریم حرفامونو ب کی بگیم !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۵ ۳۰ خرداد ۱۳۹۵
حالا من چکارکنم .من5 ماهه عقدکردم این چیزا رو ک میبینم و میشنوم از گرفتن وام نا امید میشم.ولی احتیاجم دارم به این وام البته اگه بدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۱ ۲۸ خرداد ۱۳۹۵
بابا من ضامن بردم همه كاراشون رو كردم چرا واريز نميشه يك ماه شدش نريختن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۶ ۱۷ خرداد ۱۳۹۵
سلام ، بعداز یک سال و هشت ماه هیچ خبری نیست آخه چرا ؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۷ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۵
حالا نمیدونیم چکار کنیم ازدواج توی این شرایط خیلی سخته
کاش وام میدادن ۶ملیون که چیزی نییس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۶ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۵
حالا نمیدونیم چکار کنیم ازدواج توی این شرایط خیلی سخته
کاش وام میدادن ۶ملیون که چیزی نییس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۰ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵
یک سالو نیمه عقد کردم هنوز هیچ خبری بهم ندادن.دیگه شورشو در اوردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۹ ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵
بعد از شش ماه دوندگی ،دردسرای ضامن جور کردن.امروز رفتم بانک وام ازدواجمو بگیرم میگن که چون دو سال پیش ازدواج کردی بهت تعلق نمیگیره.اگه نمیگیرفت چرا همون روز اول نگفتین.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۹ ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵
بعد از شش ماه دوندگی ،دردسرای ضامن جور کردن.امروز رفتم بانک وام ازدواجمو بگیرم میگن که چون دو سال پیش ازدواج کردی بهت تعلق نمیگیره.اگه نمیگیرفت چرا همون روز اول نگفتین.
آخرین اخبار