وقتی مشکلی در سطح گسترده وجود دارد به نظر قرار دادن یک سامانه ثبت شکایت مثل 195 که فقط بیننده مشکلات کاربران است ،راهکار مناسبی برای کم فروشی و عدم خدمت رسانی اینترنتی خوب نیست.

به گزارش خبرنگار اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ شاید بتوان مهم‌ترین اتفاق سازمان تنظیم مقررات ارتباطات به برخی شرکتهای اینترنتی دانست. بر این اساس، معاون نظارت و اعمال مقررات رگولاتوری از اخطار توقف فروش به برخی از اپراتورهای ارائه‌دهنده اینترنت پرسرعت خبر داد.

این در حالیست که کاربران اینترنتی از شرکتهای معتبر و بیشتری کلافه شده اند و در عین ناباوری کوچکترین اخطاری در این ضمینه داده نشده و یا اعلام نشده است و مشخص نیست ملاک اخطار و جریمه بر چه اساسی صورت گرفته که شامل حال برخی از شرکت ها نشده است.
غلامرضا داداش‎زاده در این باره اعلام کرد: با توجه به نظارت‌های انجام شده سه اپراتور PAP شامل صباگستر ندا، های وب و شاتل به دلیل عدم تناسب میزان پهنای باند با تعداد مشترکان و اپراتور وایمکس ایرانسل به دلیل عدم نصب سامانه سنجش کیفیت اینترنت اخطار توقف فروش دریافت کرده‌اند.

وی در عین حال به وضعیت شش استانی که در گذشته اعلام شده بود لازم است به دلیل کیفیت نامناسب خدمات، واگذاری اینترنت مخابرات در آنها متوقف شود اشاره کرد و افزود: از بین شش شرکت مخابرات استانی که به دلیل وضعیت نامطلوب پهنای باند اینترنت اخطار توقف فروش دریافت کرده بودند، چهار استان آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، همدان و کرمان مشکل پهنای باند را حل کرده اما دو استان اصفهان و مرکزی به دلیل عدم بهبود وضعیت پهنای باند ضمن اعمال مقررات مندرج در پروانه به سازمان تعزیرات حکومتی نیز معرفی می‌شوند.

داداش زاده تاکید کرد: شرکت پیشگامان کویر توسعه ارتباطات نیز به دلیل عدم رعایت مصوبه 181 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات و گرانفروشی علاوه بر معرفی به سازمان تعزیرات حکومتی، مکلف شده است 13 میلیون و 700 هزار تومان به مشترکان خود پرداخت کند.

نکته قابل تامل در این نوع جریمه کردن این است که مشخص نیست این جریمه به چه صورتی باید به کاربری که مدتهاست از کم فروشی اینترنتی خسارت دیده برگردد.

اما به دنبال انتشار اخطار رگولاتور، احمد نخجوانی - مدیرعامل شاتل نسبت به این اظهارات واکنش نشان داده و متذکر شد: رگولاتوری اول تیر ماه سال جاری طی نامه‌ای اعلام کرد طبق بررسی‌های صورت گرفته در 12 مرکز مخابراتی در استانهای قزوین، زنجان و گیلان، مصرف پهنای باند ما از 90 درصد پهنای باند تامین شده بیشتر شده و اعلام کرده است ترتیبی اتخاذ شود تا در تمامی زمان‌های ارایه سرویس در مراکز مخابراتی تحت پوشش سرویس آن شرکت، میزان پهنای باند مصرفی از 90 درصد پهنای باند تامین شده برای آن مراکز عدول نکند.

او با بیان این مطلب گفت: از همین رو طی نامه‌ای به سازمان تنظیم مقررات ارتباطات توضیح دادیم شرکت ما هم‌اکنون از فناوری‌های جدید و پیشرفته ISG و COA برای تخصیص و مدیریت ترافیک کاربران خود استفاده می‌کند که این امکان را فراهم می‌کند تا کاربران در دسترسی به محتوای موجود در اینترنت و نیز محتوای داخلی، سرعتی متفاوت داشته باشند.


شاخص‌های بین الملل و جایگاه خطرناک ایران

اما این تنها خبر شاتل در هفته گذشته نبود چرا که پیش از انتشار خبر رگولاتور نیز این شرکت در نشستی خبری میزبان خبرنگاران بود و در این نشست، مدیرعامل آن از مشکلاتی که به واسطه عدم همکاری مخابرات برای شرکت های PAP ایجاد می شود یاد کرد.

نخجوانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود نیز به بحث اختلالات پیش آمده در برخی شبکه‌های اجتماعی از جمله تلگرام اشاره کرد و گفت: نکته‌ی دیگر این است که هر از چند گاهی یکبار در دسترسی مردم به شبکه‌های اجتماعی از جمله تلگرام اختلالاتی ایجاد می‌شود و مردم این مساله را از چشم ما می‌بینند، از روز گذشته نیز ما تماس‌های مختلفی داشتیم و مردم از این موضوع پرسیده‌اند که چرا دسترسی آنها به تلگرام دچار مشکل شده است.

وی در عین حال به وضعیت ICT ایران نیز اشاره کرده و عنوان کرد: براساس بررسی‌های صورت گرفته در سال 2013 که نتایج آنها در سال 2015 اعلام شد در شاخص توسعه ICT ایران رتبه‌ 94 را در دنیا بدست آورده که با این رتبه حتی کشورهایی مانند اکوادور، فیجی و یا آلبانی شرایطی به مراتب بهتر از ما در جدول دارند.

نخجوانی در عین حال یادآور شد: در حوزه خدمات پهنای باند ثابت نیز رتبه ایران در جهان 115 بوده که رتبه بسیار خطرناکی به شمار می‌رود.


مجمع مخابرات شاید وقتی دیگر...

همچنین دراین مدت شرکت مخابرات ایران که پیشتر از برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده خبر داده و دستور این جلسه را تکمیل اعضای هیات مدیره اعلام کرده بود، از لغو این مجمع تا زمانی دیگر خبر داد.

پیش از این، مخابرات ایران از غیبت 9 جلسه‌ای نمایندگان دولت در جلسات هیات مدیره مخابرات خبر داده و اینگونه اعلام کرده بود که بر همین اساس در جلسه فوق‌العاده مجمع عمومی این شرکت که در تاریخ 19 مردادماه برگزار می‌شود در این خصوص تصمیم‌گیری خواهد شد. با این وجود طی روزهای گذشته اخباری مبنی بر لغو برگزاری این مجمع منتشر شد.

اما پس از خبر لغو این مجمع، سخنگوی مخابرات در خصوص دلیل عدم برگزاری آن اظهار کرد: طبق ماده 30 اساسنامه شرکت مخابرات باید حتما در این زمینه با برگزاری مجمع عمومی تصمیم گیری شود اما ماده هشت دستورالعمل اجرایی بورس گویای این نکته است که باید 10 روز قبل از برگزاری این مجمع اطلاعات مربوطه از طریق روزنامه‌های کثیرالانتشار، سایت مخابرات و کدال پست منتشر شود.

داوود زارعیان ادامه داد: همکاران ما اطلاعات مربوطه را با چند روز تاخیر برای سازمان بورس ارسال کردند و بر همین اساس به جهت رعایت ماده هشت، برگزاری این مجمع برای مدتی به تعویق افتاد تا ابهام قانونی باقی نماند.

همراه اول اپراتور برتر شد!

خبر دیگری که مشترکین تلفن هراه را شوکه کرد انتخاب همراه اول به عنوان اپراتور برتر بود و گویا سازمان تنظیم مقررات مجبور شده است از بین بد و بدتر همراه اول را اپراتور برتر انتخاب کند.

همچنین در این مدت نتایج ارزیابی سال 1393 اپراتورهای تلفن ثابت و سیار اعلام شد و بدین ترتیب در بخش تلفن سیار سراسری، اپراتورهای همراه اول و ایرانسل به ترتیب 466 و 451 امتیاز را کسب کرده و مطابق با الگوی ارزیابی سطح تقدیرنامه چهار ستاره را به دست آوردند.

به گفته معاون نظارت و اعمال مقررات رگولاتوری، در بخش تلفن ثابت استانی هم شرکت مخابرات استان اصفهان 391 امتیاز و شرکت مخابرات استان قم 381 امتیاز را کسب کرده و به ترتیب مقام اول و دوم را در بین شرکتهای مخابرات استانی به دست آوردند.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۳ ۲۱ شهريور ۱۳۹۴
من خودم کارمند سازمان تنظیم مقررات هستم و متاسفانه از ارائه سرویس بی کیفیت یکی از اپراتورها (همونی که تبلیغ میکنه باندی به پهنای ایران) به تنگ آمدم و نمیدونم شکایتم رو به کجا ببرم به ناچار تصمیمی گرفتم که از یه اپراتور دیگه سرویس بگیرم
Iran (Islamic Republic of)
شاهرخ
۲۳:۵۹ ۲۳ مرداد ۱۳۹۴
1 گیگ میخرم . صبح نشده تموم میشه . کسی هم از نت من استفاده نمیکنه ؟! دلیل چی میتونه باشه ؟
آخرین اخبار