گزارش؛

دروازه کدام وزارتخانه برای تعیین قیمت پتروشیمی‌ها باز می‌شود؟

باگذشت چند ماه از مصوبه مجلس برای تعیین فرمول قیمت خوراک گازی پتروشیمی‌ها هنوز این مصوبه در دروازه سه وزارتخانه همچنان بلاتکیف مانده است حال دروازه نرخ خوراک با دستان کدام وزارتخانه گشوده خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ موضوع نرخ خوراک پتروشیمی با گذشت چند ماه بازهم نقل محافل مجالس شده به طوری‌که اکثر سهامداران شرکت‌های به ویژه هلدینگ‌ها و سرمایه‌گذاران منتظر هستند که نرخ خوراک گازی پتروشیمی‌ها توسط دولت اعلام شود. 

بر اساس این گزارش، چندی پیش در جلسه علنی مجلس، وزارت نفت مکلف شد قیمت خوراک گاز و خوراک مایع تحویلی به واحدهای صنعتی، پالایشی و پتروشیمی‌ها را با رعایت معیارهای متناسب معدل وزنی درآمد حاصل از فروش گاز، قیمت گاز و یا مایع تحویلی برای سایر مصارف داخلی، متوسط قیمت گاز و یا مایع صادراتی و وارداتی، قیمت محصول، حفظ قابلیت رقابت پذیری محصولات تولیدی در بازارهای بین‌المللی و بهبود متغیرهای کلان اقتصادی، ایجاد انگیزش و امکان جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی تعیین کند. 

علاوه بر این مقرر شد، تخفیف پلکانی تا 30 درصد با انعقاد قرارداد بلند مدت برای واحدهایی که بتوانند جهت تأمین مواد اولیه واحدهای پتروشیمی داخلی که محصولات میانی و نهایی تولید می‌کنند اعمال شود و زنجیره ارزش افزوده را افزایش دهند. در این قرارداد بنگاه هایی که در مناطق کمتر توسعه یافته راه اندازی می‌شوند، از تخفیف بیشتری برخوردار می‌شوند.
 
در تبصره این ماده آمده است که در صورت قطع یا کاهش خوراک گاز و خوراک مایع واحدهای مشمول این بند خارج از قرارداد و با اراده دولت، وزارت نفت مکلف است برابر ماده 25 قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار مصوب 1390.11.16 خسارت وارده را از محل خوراک تحویلی در مراحل بعدی جبران نماید. 

تبصره 2 نیز بدین شرح است که در خرید محصولات پتروشیمی توسط یا به دستور دولت، قیمت بورس مبنای عمل است و یارانه مورد نظر دولت برای مصرف کنندگان داخلی در اختیار دستگاه ذی ربط قرار می‌گیرد. 

قیمت 13 سنت معقول است

عباس شعری‌مقدم معاون وزیرنفت در امور پتروشیمی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران؛ در خصوص نرخ خوراک گازی پتروشیمی‌ها اظهار داشت: وزارت نفت تعیین کننده نرخ خوراک است و شرکت ملی صنایع پتروشیمی تنها نقش بازوی اجرایی و تخصصی برای اخذ تصمیم مناسب این وزارتخانه به شمار می‌آید؛ هم اکنون معتقدیم با توجه به شرائط کنونی 13 سنت نرخ مطلوبی برای خوراک واحدهای فعال به شمار می‌آید، زیرا مجتمع‌های پتروشیمی هر مترمکعب سوخت گازی خود را با نرخ 3 سنت و خوراک گاز را با نرخ 13 سنت دریافت می‌کنند، به عبارت دیگر هر مترمکعب برای آنها حدود 10 سنت تمام می‌شود، با این وجود تلاش می‌کنیم قیمت خوراک از میزان کنونی بیشتر نشود. 

تصمیم جدیدی در خصوص تعیین نرخ خوراک گرفته نشده است

عبدالکریم جمیری، عضو کمیته نفت و گاز مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، گفت: در رابطه با تعیین نرخ خوراک شرکت های پتروشیمی هیچ تصمیم جدیدی در این کمیته گرفته نشده است و بر اساس مصوبات پیشین، روش نهایی برای قیمت گذاری نرخ خوراک پتروشیمی‌ها تابعی از نظر وزارتخانه های نفت، صنعت، معدن و تجارت و اقتصاد و دارایی خواهد بود. 

وی افزود: بر اساس قانون، وزارتخانه های مکلف به تدوین روش محاسبه نرخ خوراک پتروشیمی‌ها کمتر از یک ماه دیگر برای انجام این کار فرصت دارند. 

احمد مهدوی، دبیر انجمن صنفی پتروشیمی، با اشاره به خبر تصویب آیین‌نامه قیمت‌گذاری خوراک پتروشیمی‌ها در دولت که در روزهای گذشته منتشر و با گمانی زنی‌های مبنی بر تعیین نرخ 13 سنتی همراه شده، اظهار داشت: متاسفانه برخی به دنبال ایجاد حاشیه بوده و با اعلام نرخ‌های غیر واقعی سعی در فراهم کردن زمینه فشار بیشتر بر صنعت پتروشیمی هستند. 

وی ادامه داد: در جریان مصوبه هفته پیش دولت بخشی از آیین‌نامه قیمت‌گذاری خوراک پتروشیمی‌ها که مربوط به کلیات است، تصویب شده که به دلیل نهایی نشدن قیمت خوراک کامل نیست. از سوی دیگر در جلسه هیات دولت علاوه بر این که وزارت نفت قیمتی را برای نرخ خوراک تعیین نکرده بود، دولت هم تاکید کرده قیمت‌گذاری خوراک باید طبق قانون مصوب مجلس تعیین شود.

گزارش حبیبه رحیمیان

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.