داغ ترین خبر قضائی/بازداشت مهدی هاشمی و پایان دادگاه جیسون

پایان دادگاه جیسون رضائیان، دیدار وکلا با رئیس مجلس، حضور دادستان بلاروس در ایران، زندانی شدن مهدی هاشمی و ...، مهمترین اخبار حوزه قضائی در هفته جاری را به خود اختصاص دادند.

به گزارشگروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، ابتدای هفته جاری با روز خبرنگار همراه بود و حجت الاسلام هادی صادقی معاون فرهنگی قوه قضائیه با حضور در خبرگزاری ها و تجلیل و تشکر از خبرنگاران قضائی، دبیران و سردبیران رسانه ها این روز را تبریک گفت. بعد هم الهام امین زاده معاون حقوقی رئیس جمهوری با تبریک این روز به خبرنگاران در گفتگو با مهر عنوان کرد: تخصصی شدن خبرنگاران بسیار مهم است و حتی در جلسه ای هم که با وکلای زن داشتیم در این خصوص صحبت کردیم. حتی وکلا هم باید تخصصی شده و کارشناسان دولتی هم باید در کار خود تخصصی شوند. در مورد خبرنگاران قضایی و حقوقی کشور هم ما آمادگی داریم در حوزه های حقوق اقتصادی، حقوق شهروندی، حقوق فرهنگی و...، با تفاهم نامه ای با وزارت ارشاد آموزش ها را بر عهده بگیریم که گواهینامه تخصصی بودن خبرنگار هم باید صادر شود. قطعا این آموزش ها می تواند در تنویر افکار عمومی موثر باشد.

دیدار اعضای کانون وکلای مرکز با رئیس مجلس

همچنین در روز شنبه اعضای هیئت مدیره کانون وکلای مرکز با رئیس مجلس دیدار و گفتگو داشتند. نجفی توانا رئیس کانون وکلای مرکز در پاسخ به اینکه آیا در موضوع تبصره ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری هم بحث کردید، گفت: در این مورد صحبت کردیم و توضیحات خودمان را بر اساس تفسیر شورای نگهبان ارائه دادیم و به آقای لاریجانی گفتیم که این تبصره می توانست به نحوی باشد تا وکلا بتوانند در تمامی مراحل دادرسی امکان انتخاب وکیل داشته باشند. رئیس کانون وکلای مرکز اظهار داشت: رئیس مجلس هم با تاکید بر استقلال وکلا در مورد این تبصره هم گفت نیاز است که برای آن راه حل انتخاب کرد تا هم قانونی باشد و هم قوه قضائیه و کانون وکلا موافق آن باشند. آقای لاریجانی همچنین قول داد نشست های بیشتری برای این موضوع برگزار شود و قرار شد کانون وکلا برای تنقیح و تصویب قوانین با مجلس بیشتر همکاری داشته باشند.

داغ ترین خبر قضائی هفته

اما خبر داغ قضائی این هفته، اجرای حکم مهدی هاشمی بود که خبرگزاری مهر ظهر یکشنبه در گزارشی اختصاصی این خبر را منتشر کرد. بعد از انتشار این خبر متهم خودش را به زندان اوین معرفی کرده و برای تحمل ۱۰ سال حبس وارد زندان شد.

دیدار دادستان بلاروس با وزیر دادگستری و رئیس سازمان بازرسی کل کشور

روز یکشنبه دادستان بلاروس هم با ناصر سراج رئیس سازمان بازرسی کل کشور و هم با حجت الاسلام پور محمدی وزیر دادگستری دیدار و گفتگو داشت که در نتیجه این دیدارها قرار شد طرف بلاروسی در مورد نقل و انتقال سرمایه های ایران و همچنین وضعیت شیعیان در این کشور با ایران همکاری داشته باشد.

وزیر دادگستری: شکایت مشایی از من مهم نیست

یکشنبه قضایی این هفته همچنان ادامه داشت و وزیر دادگستری در مورد شایعه شکایت اسفندیار رحیم مشایی از خود به خبرنگاران گفت: این ها مهم نیست! بعد هم خبر از چند تفاهم نامه استرداد مجرمین با چند کشور اروپایی داد.

رئیس جدید پزشکی قانونی تهران معارفه شد

روز یکشنبه هنوز به پایان نرسیده بود که مراسم تودیع و معارفه مدیر کل پزشکی قانونی تهران با حضور رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور برگزار شد و دکتر قادی پاشا جای بشیر نازپرور بر صندلی ریاست پزشکی قانونی تهران تکیه زد.

ژنتیک ۲۵ هزار مجرم سابقه دار بانک می شود

در همان روز دکتر احمد شجاعی رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور در جمع خبرنگاران در پاسخ به خبرنگار مهر در مورد آخر و عاقبت طرح بانک ژنتیک گفت: قرار بود ۲۵ هزار مجرم سابقه دار DNA شان در بانک ژنتیک ثبت شود که به دلیل مشکل اعتبارات هنوز اجرایی نشده اما تصمیم داریم امسال حتما این ۲۵ هزار مجرم سابقه دار در بانک اطلاعات ژنتیک DNA ثبت شود.

دادستان کل کشور: باید مدیری که در گذشته هم تخلف کرده محاکمه شود

روز یکشنبه قضایی هفته با صحبت های حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی دادستان کل کشور در یک برنامه تلویزیونی به پایان رسید. آقای دادستان در این برنامه گفت: اگر تخلفی روشن شد باید مدیری که در گذشته تخلف کرده تحت تعقیب قرار بگیرد. حالا در هر منصبی باشد، مهم نیست. در بحث فساد تربیت ها نقش مهمی دارد تا مسئولین در خلوت هم دچار فساد نشوند. علاوه براین باید قوانین بازدارنده و دستگاه های نظارتی هم باشد تا ساز و کار نظارتی هشدار بدهد و اگر کسی هم فساد کرد با برخورد قاطع مواجه شود.

داغ ترین خبر قضائی/بازداشت مهدی هاشمی و پایان دادگاه جیسون

دادگاه جیسون رضائیان به پایان رسید

روز دوشنبه بازار اخبار قضائی داغ بود. برگزاری چهارمین جلسه رسیدگی به پرونده جیسون رضائیان خبرنگار واشتنگن پست بعنوان آخرین جلسه دادگاه به پایان رسید. مادر این متهم هم در جمع خبرنگاران اظهار بی گناهی فرزندش را اعلام کرد اما گفته می شود تا هفته دیگر حکم نهایی صادر می شود. این متهم به جرم جاسوسی دستگیر شده است.

رسانه ها برای محکومان مظلوم نمایی نکنند

در همان روز آیت الله آملی لاریجانی خواستار هوشیاری رسانه ها در پرهیز از تبدیل شدن به ابزاری برای مظلوم نمایی رسانه ای برخی افراد محکوم شد و تاکید کرد: توقع این است که خبرنگاران برای آگاهی بخشی جامعه به نحو صحیح تلاش و در مسیر «پیشگیری از وقوع جرم» حرکت کنند.

رئیس قوه قضاییه در ادامه با تاکید بر اینکه «رسانه ها هم گلایه هایی از دستگاه قضایی دارند که برخی از آنها ممکن است به حق باشد» خطاب به دادستان های سراسر کشور گفت: در بحث رسیدگی به پرونده های مطبوعاتی تا جایی که ممکن است سخت گیری نکنند و اگر اتهاماتی چون توهین و افترای اثبات شده ای در کار نیست و خبرنگاران نیز خود اذعان می کنند که قصدشان ترویج خلاف واقع نبوده، همراهی کنند تا پرونده قضائی علیه آنان شکل نگیرد و البته خبرنگاران نیز باید در کارشان دقت نمایند تا مرتکب توهین، افترا و نشر اکاذیب نشوند.

صدور حکم اعدام محمد علی طاهری

وکیل پرونده محمد علی طاهری موسس عرفان حلقه گفت: حکم اعدام محمد علی طاهری از طرف دادگاه صادر و تا ۲۸ مرداد فرصت تجدید نظر نسبت به حکم صادره وجود دارد.

سید محمود علیزاده طباطبایی در مورد آخرین وضعیت پرونده موکلش اظهارکرد: حکم اعدام محمد علی طاهری روز ۷ مرداد صادر شده و آقای خلیلی و خانم طاهری، وکلایی هستند که در مرحله تجدید نظر به پرونده ملحق شده‌اند و سه نفره، وکالت پرونده را به تجدید نظر داده‌ایم. در حال حاضر در مرحله مشورت پیگیری پرونده با ۲ وکیل دیگر پرونده هستم.

سخنگوی قوه قضائیه: امتیاز ویژه ای برای مهدی هاشمی نداریم

معاون اول قوه قضائیه هم در آخرین روزهای هفته گفت: هیچ امتیاز ویژه ای برای مهدی هاشمی در زندان در نظر گرفته نشده و وی نمی تواند با مردم ارتباط رسانه ای برقرار کند.

وی همچنین اعلام کرد: برای رسیدگی به پرونده شرکت پدیده شاندیز ستادی به ریاست استاندار خراسان رضوی و همکاری دستگاه قضایی در این استان تشکیل شده تا به این موضوع رسیدگی شده و از انجام موارد خلاف و متضرر شدن مردم جلوگیری گردد. پرونده شرکت پدیده فقط جنبه قضایی ندارد بلکه دستگاه های بسیار در آن دخیل هستند که باید موارد نامطلوب این پرونده را حذف یا اصلاح کنند.

وی افزود: ستاد استانی مرتبط با پرونده پدیده باید به سه مورد شامل اصلاح یا حذف فعالیت های خلاف قانون، تداوم فعالیت های قانونی و اصلاح مواردی که می تواند موجب اغوای مردم شود رسیدگی و اقدام کند. البته متولیان شرکت پدیده و موسسه میزان نیز نخستین گام را در مرداد ماه امسال برای جلب دوباره اعتماد مردم برداشته اند و اگر بتوانند به تعهدات خود عمل کنند به نفع مردم و کشور خواهد بود.

حکم تخریب طبقه ۷ علاءالدین

اما رسانه ای ترین خبر بعد از خبر بازداشت مهدی هاشمی، حکم تخریب پاساژ علاالدین بود. علی‌اکبر بختیاری مدیرکل حوزه ریاست دیوان عدالت اداری اعلام کرد: مرجع تعیین نظر بعد از بررسی و کارشناسی‌ها، رأی را صادر کردند و رأی شعبه بدوی دیوان را که در تأیید رأی کمیسیون ماده ۱۰۰ بود ابرام کردند. ماحصل این رسیدگی‌ها این است که برای احداث ۲هزار و ۷۳ متر بنای غیرمجاز در طبقه هفتم حکم به تخریب و قلع بنای احداثی داده شده است همچنین درباره هزار و ۶۳ متر تبدیل انباری تجاری در طبقه منفی ۳ به واحد تجاری نیز حکم به تعطیلی واحدها و تبدیل مجدد به انباری داده شده است. همچنین در مجموع رأی کمیسیون ماده ۱۰۰ با همه اجزایش تأیید و قطعی شده است و لازم‌الاجرا خواهد بود. رأی به طرفین ابلاغ می‌شود و شهرداری هم مجری اجرای حکم است.
انتهای پیام/
منبع:مهر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار