صف های طولانی و چند ساعته ادارات بیمه خاطرات صف های شیر و نان زمان های قدیم را زنده می کند.

ظاهرا ویروس صندلی های خالی دانشگاه ها به شعبه های بیمه هم سرایت کرده است ولی نه به صندلی بلکه به میزهای آنجا.چرا که از 9 میز موجود در یک اداره بیمه تنها 4تای آن پشت میزنشین دارد.البته ناگفته نماند کارمندهایی دارند که قرار است تنها برای روز مبادا استخدام شوند و کار خلق اله را راه بیندازند.

ظاهرا مشکل بیمه ها فقط عدم پوشش بخشی از خدمات پزشکی نیست و این بار علاوه بر پزشکان و مسئولین صدای مردم را هم درآورده است. مردمی که برای تمدید دفترچه بیمه باید ساعت ها در صف بمانند.

چرخه کار بیمه ها بدون کارمند نمی چرخد
وقتی پی شلوغی های اداره بیمه را گرفتیم و از یکی از مسئولین دلیل خالی بودن 5 میز را جویا شدیم پاسخ شنیدیم که این میزها برای روز مبادا ست.حالا منظورشان از روز مبادا چیست خدا می داند. شاید روز مبادا یعنی روزی که بیمه ها صلاح بدانند و کارمندهای لازم را برای شعب خود استخدام کنند.

برنامه های مرتبط،مراجعه کننده و کارمند سه راس یک مثلث در اداره های بیمه هستند و اگر یکی از آن ها نباشد چرخه کار نمی چرخد، اغلب هم نارضایتی راس سوم را در پی می آورد.

معاون فنی اداره بیمه در این خصوص می گوید: ما در دوران انتقال از سیستم دستی به مکانیزه هستیم. در واقع هم مکانیزه هستیم و هم دستی.

وی افزود :ارکان سازمان اجازه گسترش فیزیکی نمی دهند و میگویند شما در حال مکانیزه شدن هستید.همه سازمان در تلاشند که به زودی مشکلات را حل کنند.البته این را رد نمی کنم که تمام این ها توجیه به حساب می آید.

ادارات به سوی مکانیزه شدن می روند
این روزها شعار تمامی ارگان ها تسریع در انجام امور ارباب رجوع می باشد و همچنین اکثریت کارها بصورت الکترونیکی و اینترنتی انجام میشود.سازمان ها سعی در پاسخگویی سریع به مراجعان دارند اما در برخی ادارات هنوز هم صف های طولانی و سر سام آور مراجعان را ناراضی کرده است.بیمه ها یکی از این ادارات هستند که خوشبختانه یا متاسفانه اکثریت افراد جامعه با آنها سر و کار دارند و حداقل پایشان یک بار به این ادارات باز شده است. 

بسیاری از ما وقتی که برای تمدید دفترچه بیمه اقدام می کنیم  در برخورد اول چشممان به صف های طولانی که می افتد ولی متاسفانه به دلایل مختلف از جمله کم بود نیروی انسانی پاسخگو ، مردم به ناچار باید صبر کنند تا نوبتشان شود.صفی که ممکن است حتی ساعت ها طول بکشد . 

مشت نمونه خروار است
این مرکز بیمه با 5 صندلی خالی چندان هم عجیب به نظر نمی رسد زیرا این نمونه مشتی از یک خروار می باشد و معضل طولانی بودن صف های مراکز بیمه برای مراجعان یک مشکل اساسی می باشد به خصوص هرچه به اواخر هر ماه نزدیک تر میشویم سیل مراجعات افزایش می یابد و در پی آن نارضایتی های مردم زیاد و زیادتر می شود.حالا اگر از افراد سالمند که در صف ماندن برایشان دشوار است، بگذریم مردم عادی هم برای مراجعه به مراکز بیمه باید از یک روز کاری خود صرف نظر کنند تا بلکه کارشان انجام شود. 

گفتم اضطراری یاد بیمارهای اورژانسی افتادم که اتفاقا مهلت دفترچه بیمه شان هم سر رسیده و باید با حال زار کفش آهنین به پا کنند و بروند به سراغ یکی از شعبه های بیمه تا دفترچه بیمه خود را تمدید کنند.

در مراجعه به یکی از این مراکز ما شاهد بودیم که تعداد باجه های موجود نه عدد ولی چهار تا از آن فعال بودند که با آن ازدحام هر فردی باید ساعاتی را در آن جا سپری می کرد که در اعتراضات مردم در مورد عدم فعالیت چند باجه خالی مسئول مربوطه در پاسخی نچندان شایسته گفت که این باجه ها برای روز مباداست!

هرچند اغلب ادارات و سازمان ها در حال خارج کردن سیستم های خود از حالت دستی به مکانیزه هستند اما ضمن اینکه نباید این روند در کار آن ها اختلالی ایجاد کند نباید فراموش کنند که وظیفه و هدف اصلی آن ها خدمت رسانی به مراجعه کنندگان است.

گزارش از ریحانه هرندی

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار