علاوه بر اینکه نحوه اخذ مالیات موجب بروز اعتراض به دولت شده است طرح های عمرانی نیز مزید بر علت شده و تیم اقتصادی دولت را با چالش مواجه کرده است.

اما و اگرهای کارت زرد طیب نیا/ وزیر اقتصاد چقدر در مشکلات اقتصاد سهیم است؟به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از بزرگترین چالش های اقتصاد ایران تکیه بی حد و حصر به درآمدهای نفتی است به گونه ای که دولت آمریکا برای ایجاد فشار بیشتر و بستن راه های تنفس اقتصاد ایران نفت را به مزاق تحریم کشاند و از طرف دیگر عربستان سعودی نیز با اتخاذ تدابیر خصمانه کاهش قیمت نفت را در دستور کار قرار داد تا با نشانه رفتن نقطه ضعف ایران قیمت نفت را امروز به مرز 50 دلار برساند و رکوردی را در این حیطه ثبت کند.

این مسئله که وابستگی به درآمدهای نفتی نقطه ضعف اقتصاد ایران نامیده می شود از این جهت است که هنوز درآمد جایگزینی برای آن انتخاب نشده و درآمدهایی همچون مالیات و غیره نیز تاکنون نتوانسته اند منافع حاصله از درآمدهای نفتی را پوشش دهند.

درواقع طبق روال اقتصاد دنیا، مالیات می تواند بهترین جایگزین برای نفت باشد که حتی در این راستا علاوه بر مالیات های مستقیم، مالیات بر ارزش افزوده نیز جهت افزایش درآمدهای مالیاتی دولت، در دستور کار قرار گرفت که بر اساس قانون هرساله با یک درصد رشد مواجه می شود که امسال نیز حسب مورد به 9 درصد رسید، اما با این وجود توجه چندانی به پرداخت مالیات مستقیم و غیرمستقیم نمی شود و عملا این اهرم هنوز نمی تواند به عنوان یک منبع اصلی برای کسب درآمد محسوب شود.

آنچه که عدم توجه به مالیات چه از نوع ارزش افزوده و چه از نوع عملکرد را در راس دید قرار می دهد اعتراض اصناف به این مالیات است به گونه ای که این اعتراض نمایندگان مجلس که خود اخذ مالیات را اجباری کرده اند و به خوبی بر لزوم جایگزینی مالیات بجای نفت واقفند را در صف اعتراض کنندگان به دولت جهت دریافت مالیات از اصناف به دلیل رکود حاکم بر اقتصاد وارد کرده است.

البته غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با توجه به اینکه اخیرا نمایندگان مجلس به دلیل اخذ مالیات از اصناف به وزیر اقتصاد تذکر داده اند و تعداد کارت زردهای دولت را به عدد 13 رسانده اند، به باشگاه خبرنگاران می گوید: دلیلی که مجلس به وزیر اقتصاد تذکر داد مسئله اخذ مالیات نبوده است بلکه مسئله افزایش مالیات در شرایط رکودی بوده است.

وی ادامه می دهد: مالیات باید در جهت رفاه مردم باشد و دولت لازم است از فرارهای مالیاتی جلوگیری کرده و پایه های مالیاتی را افزایش دهد.

این سخن درحالیست که مالیات مصوبه مجلس بوده است و اینکه حال اصنافی ها به این موضوع اعتراض می کنند و پلاکاردهای "تعطیلی به دلیل مالیات" را بر سر در بنگاه های خود نصب می کنند چندان منطقی به نظر نمی رسد.

همچنین ذکر این نکته نیز ضروری به نظر می رسد که طبق آمار اصناف معمولا در پرداخت مالیات کم کاری کرده و به طور کامل مالیات خود را پرداخت نمی کنند و حال اینکه در این میان به یاد رکود افتاده اند خود جای بسی تعجب دارد.

بر اساس این گزارش؛ همانگونه که گفته شد وابستگی به نفت و عدم داشتن جایگزین برای آن،‌ مربوط به امروز و دیروز نمی شود و مسئله ای ریشه دار در اقتصاد ایران است که همگان نیز بر آن اذعان دارند و سواستفاده نااهلان را نیز از این موضوع به خوبی شاهد هستند، بنابراین با وجود کاهش قیمت نفت و عدم کسب درآمد مناسب از حوزه هایی همچون مالیات دولت چگونه می تواند برای دریافت مالیات خونسرد رفتار کرده و فشاری وارد نکند؟

چه بسا که ابوذر ندیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز چندی پیش در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان به مشکلات دولت در تامین منابع مالی تاکید کرده بود.

طرح های عمرانی دولت را به گروگان گرفته اند

بر این اساس؛ علاوه بر اینکه نحوه اخذ مالیات دستاویزی برای اعتراض به دولت شده است طرح های عمرانی نیز مزید بر علت شده و تیم اقتصادی دولت را با چالش مواجه کرده است.

موضوعی که باعث شد دولت یازدهم خود را گروگان طرح های گذشته بنامد و اعلام کند "کوپن کلنگ‌زنی‌ها تمام شده و دولت در حال تلاش برای تمام کردن آنها است."

گفتنی است؛ زمانی که میدانیم بیشتر درآمد دولت از طریق فروش نفت حاصل می شود و از طرف دیگر طرح های عمرانی بی شماری را کلنگ می زنیم باید این مسئله را مد نظر قرار دهیم که اگر روزی قیمت نفت کاهش یافت و ما را در مزیقه گذاشت دیگر سروصدا به پا نکنیم که چرا تاکنون و با گذشت 5 ماه هنوز بودجه طرح های عمرانی صفر است و وزیر اقتصاد عامل بروز این مشکلات است.

همچنین از سوی دیگر که دولت در گیرودار پرداخت یارانه نقدی است و باید ماهانه حدود 3200 میلیارد تومان به حساب خانوارها واریز کند خود دلیل تقریبا قانع کننده ای برای کمبود منابع جهت رسیدگی به طرح های عمرانی است.

این درحالیست که نمایندگان مجلس که امروز یکی از منتقدان دولت به دلیل عدم توجه به پرو‍ژه های عمرانی هستند به این موضوع که دولت منابع مالی قابل اعتمادی برای پرداخت یارانه ندارد چه برسد به اینکه طرح های عمرانی را سروسامان دهد، تاکید می کنند.

از طرف دیگر اعلام می شود که خصوصی سازی به طور کامل در دستور کار متولیان امر قرار نگرفته است این درحالیست که به دلیل رکود حاکم بر اقتصاد کشور و نبود نقدینگی بخش خصوصی توان چندانی جهت حضور در عرصه واگذاری ها ندارد و از طرفی وزیر اقتصاد باید پاسخگوی اظهارات و رئیس کل بانک مرکزی که از نظر قانونی در حیطه وزارت اقتصاد نیست باشد.

حال آنکه با استیضاح علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی که رکورددار دریافت کارت زرد از مجلس بوده به گونه ای که پس از گذشت چند ماه از عمر دولت اولین کارت زرد را در بین وزرای این دولت دریافت و چندی پیش نیز اولین سه کارته دولت شد، تمام این مشکلات حل شده و اصناف از اعتراض دست برداشته و رکود از اقتصاد ایران رخت برمیبندد و از طرفی بودجه طرح های عمرانی نیز از حالت صفر خارج می شود و بازارهایی همچون بورس رونق می گیرند، بستگی به نظر نمایندگان محترم مجلس دارد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
salar adib
۱۹:۴۹ ۲۴ مرداد ۱۳۹۴
دلیل بیکاری مردم و وضع خراب بازار هستن.وام نمیدن تا تورم صفردرصد نشون بدن...مرکز امارم تعطیل از ارائه امار درس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۶ ۲۴ مرداد ۱۳۹۴
واقعا وزیر زحمت کشی است.
Iran (Islamic Republic of)
ولی
۲۰:۲۴ ۲۴ مرداد ۱۳۹۴
تو این دولت مگه داریم مگه میشه
Iran (Islamic Republic of)
منوچهر
۱۳:۰۰ ۲۴ مرداد ۱۳۹۴
وزارت اقتصادومجموعه های وابسته میتوانندپرچمداراجرای اقتصادمقاومتی باشند
آخرین اخبار