سرطان به عنوان یکی از بیماری های مزمن و شایع در بسیاری از کشورهای جهان شناخته شده است.

محققان می گویند عوامل بسیاری در شیوع این بیماری نقش دارند که رژیم غذایی نامناسب، سبک زندگی نادرست، نداشتن تحرک و افزایش آلاینده ها بخشی از آن است. در شرایط کنونی با وجود مبتلایان به بیماری سرطان در سراسر کشور، مراکز پژوهشی سرطان مهم ترین نقش را در، کمک رسانی به بیماران سرطانی دارا هستند. ارائه امکانات، زمینه دسترسی عادلانه همگان به خدمات سلامت و همچنین آموزش پیشگیری در کنار اقدامات پژوهشی، تامین زندگی بدون درد برای مبتلایان ضرورت دارد.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛  یک فوق تخصص خون گفت: جدیدترین روش های درمانی سرطان که روش بیولوژیک یا هدفدرا است در حال حاضر در مراکز درمانی خراسان رضوی برای درمان بیماران سرطانی به کار می رود.

دکتر ابوالقاسم الله یاری با بیان اینکه در گذشته برای درمان سرطان تمام سلول های بدن تحت تاثیر عوارض درمان قرار می گرفت، گفت: این در حالی است که هم اکنون در مراکز درمانی از روش درمانی بیولوژیک یا هدفدار استفاده می شود که در این روش فقط سلول های سرطانی شناسایی و مورد پاکسازی قرار می گیرند.

الله یاری در خصوص روش هایی که برای درمان سرطان در مراحل پیشرفته این بیماری به کار می رود گفت: درمان از طریق جراحی، شیمی درمانی و اشعه درمانی از جمله راهکارهای درمانی بیماران مبتلابه سرطان در مراحل پیشرفته است.

سرطان علاج پذیر است

این فوق تخصصص خون با بیان اینکه بیماری سرطان علاج پذیر است، اظهار داشت: اگر سرطان در مراحل اولیه تشخیش داده شود قابل درمان است.

الله یاری در مورد راهکارهای پیشگیری از ابتلابه سرطان اظهار داشت: با رعایت برخی نکات و در واقع تغییر سبک زندگی می توان از ابتلابه این بیماری مهلک جلوگیری کرد.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد مصرف سیگار را یکی از عوامل ابتلا به سرطان و از جمله مهم ترین عامل ابتلابه سرطان ریه دانست و به کسانی که سیگار مصرف می کنند توصیه کرد: از همین امروز مصرف سیگار را ترک کنند.

وی چاقی را نیز از عوامل بروز سرطان دانست و مردم را بر پرهیز از مصرف غذاهای پرچرب باید توصیه کردد.

وی در مورد استرس های ناشی از کار بر افراد هشدار داد و گفت: باید افراد سعی کنند خونسر باشند و زندگی پر استر را کنار گذاشته و از اضطراب دوری کنند.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تاکید بر داشتن تحرک و ورزش روزانه اظهار داشت: مصرف میوه و سبزیجات تازه نیز برای پیشگیری از ابتلابه سرطان توصیه می شود.

به گفته این استادیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد مصرف گوشت قرمز در غذای روزانه افراد باید کاهش یابد و بهتر است مصرف گوشت ماهی جایگزین آن شود.

برخی بیمار یهای مزمن، کشنده تر از سرطان

استادیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تاکید بر مراجعه به موقع به پزشک و پیگیری درمان و بهره گیری از نظارت مکرر پزشک بر روند بیماری اظهار داشت: ممکن است برخی دیگر از بیمار یهای مزمن کشنده تر و خطر ناک تر باشند در حالی که در مورد سرطان در حال حاضر با وجود پیشرفت های علمی تازه در زمینه سرطان راهکارهای درمانی مدرنی در جوامع پزشکی دنیا مطرح شده است.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از افراد وقتی مبتلابه سرطان می شوند دیر به پزشک مراجعه می کنندگفت: علت تاخیر در مراجعه به پزشک این است که تصور می کنند امید به زندگی شان صفر است.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: بسیار ی از افراد وجود دارندکه بعد از اطلاع از ابتلا به سرطان در مراحل اولیه به مراکز درمانی مراجعه کرده و تحت مراقبت و درمان پزشک قرار گرفته اند.

به گفته این استادیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد این افراد علاوه بر اینکه هم اکنون دارای زندگی عادی هستند، از طول عمر طبیعی نیز برخوردارند.

سرطان پستان شایع ترین سرطان در زنان کشور

این فوق تخصصص خون گفت: سرطان پستان شایع ترین سرطان در بین زنان و سرطان معده شایع ترین سرطان در مردان کشور است.

الله یاری در مورد علایم ابتلابه سرطان پستان گفت: تغییر رنگ نوک پستان و پوست نواحی اطراف سینه و وجود نوعی برجستگی در غدد سینه را می توان از علایم ابتلابه سرطان پستان دانست.

در رابطه با سرطان پستان باید از سن 40 سالگی بیماریابی شروع شود و افراد هر دو سال یک بار «ماموگرافی» انجام دهند. البته از سن 50 سالگی به بعد ماموگرافی باید هر سال انجام شود.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه در صورت مشاهده هر کدام از این علایم باید به پزشک مراجعه کرد، در خصوص حمایت از بیماران مبتلا به سرطان پستان گفت: آموزش راهکارهاي حمايت روحي و رواني در بيماران مبتلا به سرطان پستان در حال حاضر در جامعه ضروری است.

وی درباره سرطان معده نیز بیان داشت: سرطان معده یکی از وخیم ترین سرطان ها در مرحله درمان است که به هنگام تشخیص این نوع سرطان، بیمار باید تحت نظارت و درمان پزشک مجرب قرار بگیرد.

علایم برخی سرطان های شایع در کشور

به گفته استادیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد ناراحتی گوارشی مبهم یا درد خفیف شکم، وجود خون در مدفوع، استفراغ، خستگی و ضعف شدید یا کاهش وزن شدید از عوامل ابتلا به سرطان معده است.

الله یاری تغییر در اجابت مزاج ، کاهش وزن و کم‌خونی از علائم ابتلا به سرطان روده بزرگ دانست و تاکید کرد: در صورت مشاهده موارد فوق حتما بیمار باید توسط پزشک متخصص معاینه شود.

پویایی طب انکولوژی؛ وجود پیشرفت های روز افزون در حوزه سرطان

این فوق تخصص خون با اشاره به اینکه طب انکولوژی یک طب پویا است اظهار داشت: هر روز شاهد پیشرفت ها و یافته های جدیدی در حوزه انکولوژی و سرطان هستیم.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در حال حاضر مشهد با دارا بودن مجهز ترین مراکز درمانی یکی از قطب های درمان در بیماری های مختلف در کشور است.

الله یاری با بیان اینکه در حال حاضر با وجود متخصصان مجرب بسیاری از عمل های جراحی با موفقیت در استان انجام می شود گفت: مشهد مقدس به دلیل وجود مضجع شریف علی ابن موسی الرضا (ع) همواره مکانی برای ورود گردشگرانی از سراسر جهان است که برای درمان به این شهر سفر می کنند.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این خصوص افزود: بسیاری از افراد از دیگر شهر های کشور و یا از کشور های آسیای میانه و حاشیه خلیج فارس برای درمان به خراسان رضوی و مشهد مراجعه می کنند.

همواره محققان و دانشمندان حوزه سرطان بر این نکته تاکید می کنند که می توان از بروز بسیاری از سرطان ها پیشگیری کرد تا به این وسیله عامل اصلی ایجاد کننده سرطان را از بین برد. بنابراین اطلاع عموم مردم از عواملی که در مدت سالیان متمادی منجر به بروز سرطان می شوند، ضروری است.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.