رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی سی.ان.جی کشور با اشاره به اینکه جايگاه‌هاي عرضه سوخت پاسخگوي نياز کشور نيست گفت: هم‌اكنون به‌علت كمبود جايگاه‌هاي سي‌ان‌جي، حدود ۴۵ درصد خودروهاي دوگانه‌سوز به اين جايگاه‌ها مراجعه نمي‌كنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ توافق‌نامه همکاری انجمن صنفی سی.ان.جی کشور و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با هدف تربیت و آموزش تکنسین برای تعمیر و تبدیل خودروهای گازسوز امضا شد.

در جلسه انعقاد این تفاهم‌نامه، رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی سی.ان.جی کشور، گفت: خوشبختانه در ايران حدود ۲۵۰ هزار كيلومتر شبكه خطوط انتقال عادي گاز و همچنين ۳۴ هزار كيلومتر شبكه خطوط فشار قوي داريم و امروزه شاهد بزرگ‌ترين ناوگان خودروهاي گازسوز دنيا در ايران هستيم.
 
  اردشیر دادرس، از ضریب بیش از 80 درصدی نفوذ گاز در کشور خبر داد و تصریح کرد: هم‌اکنون ضریب نفوذ گاز شهری 90 درصد و ضریب نفوذ گاز در روستاهای کشور بیش از 70 درصد است، از این رو زیرساخت‌های لازم برای توسعه جایگاه‌های سی.ان.جی و گسترش استفاده از این سوخت پاک از سوی مصرف کنندگان فراهم است.
 
وی، افزایش سطح آموزش و ارتقای استانداردها در صنعت سی.ان.جی کشور را امری ضروری خواند و افزود: انجمن صنفی سی.ان.جی کشور، متولی 22 هزار نفر شاغل از اپراتورهای ساده تا مدیران ارشد این صنعت در سراسر کشور است که موضوع آموزش و ارتقای دانش فنی تمامی این افراد، با همکاری نهادهایی همچون سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور امکان‌پذیر است.
 
رئیس انجمن صنفی جایگاه‌داران سی‌ان‌جی با بیان اینکه هم‌اكنون به ازاي هر 4700 خودروی گازسوز، يك جايگاه وجود دارد، تأکید کرد: در حدود چهار میلیون دستگاه خودرو در سطح کشور، از این انرژی پاک استفاده می‌کنند که اگر سهم 92 درصدی ناوگان تاکسیرانی و سهم 65 درصدی حمل و نقل عمومی را به این مجموعه بیافزاییم، موضوع آموزش و ارتقای فرهنگ سازمانی بیش از پیش در این مجموعه بزرگ مشخص می‌شود.
 
دادرس با بیان اینکه زیرساخت‌های موجود در کشور، شرایط را برای توسعه صنعت سی.ان.جی و افزایش مصرف این سوخت پاک فراهم می‌کند، بیان امیدواری کرد که با تعامل سازنده و گسترده انجمن صنفی سی.ان.جی کشور با سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، پیشرفت صنعت سی.ان.جی و توسعه دانش فنی و استانداردهای ان را شاهد خواهیم بود.
 
به گفته وی، مصرف سي‌ان‌جي در ايران، ضمن كاهش آلودگي هوا در كلانشهرها و جلوگيري از انتشار گازهاي گلخانه‌‌اي و گرمايش عمومي زمين، مزيت‌هاي فني و ايمني در حوزه تأمين سوخت را هم در برمي‌گيرد و در مجموع از نظر اقتصادي بار بزرگي را از روي دوش دولت برمي‌دارد.
 
دادرس یادآور  شد: صنعت سي‌ان‌جي ايران، صنعتي جوان با سابقه بيش از ۴۰ سال در كشور است كه با وجود جواني با سرعت بالايي رشد كرده است و آثار مثبت آن بر اقتصاد انرژي كشور بيش از پيش احساس مي‌شود. با اين حال رشد اين صنعت بدون داشتن رويكرد و نگاه استراتژيك و حركت نكردن همه اجزاي آن در مسير يكسان به سوي نقطه مطلوب، نمي‌تواند تضمين شود.
 
وی همچنین افزود: از بزرگ‌ترين افتخارهاي صنعت سي‌ان‌جي ايران اين است كه در يك دهه مسيري را طي كرد كه بسياري از كشورهاي پيشرو در اين صنعت در طول چند دهه آن را طي كردند و نكته مهم‌تر آنكه در اين مدت دانش فني صنعت نيز بومي شد. توجه به اين حقيقت كه كشورهايي همچون پاكستان، آرژانتين و هند كه خيلي پيش‌تر از ايران به اين صنعت روي آورده‌اند، هنوز براي ساخت جايگاه به كشورهاي ديگر وابسته‌اند، اهميت حركت طي شده را دو چندان مي‌كند.
 
رئیس انجمن صنفی سی.ان.جی کشور تأکید کرد: یکی از ارکان مهم در اقتصاد مقاومتی اجرای درست اقتصاد انرژی مقاومتی است که سي.ان.جي در اجراي موفق آن نقش ويژه‌اي ايفا مي‌كند و در جلوگیری از افزایش تورم در کرایه حمل و نقل عمومی (مسافر و کالا) در داخل شهر ها و به ویژه کلان‌شهرها نقش تعیین‌کننده دارد.
 
دادرس افزود: در افق چشم‌انداز ۱۴۱۰ تعداد خودروهاي كشور به ۳۰ ميليون دستگاه خودرو افزايش خواهد يافت و اين در شرايطي است كه جايگاه‌هاي عرضه سوخت كشور پاسخگوي نياز اين تعداد خودرو نيست. دست‌كم ۱۵۰۰ جايگاه سي‌ان‌جي و ۵ ‌هزار جايگاه جديد عرضه بنزين بايد ساخته شود تا جوابگوي نياز كشور باشد. هم‌اكنون به‌علت كمبود جايگاه‌هاي سي‌ان‌جي، حدود ۴۵ درصد خودروهاي دوگانه‌سوز به اين جايگاه‌ها مراجعه نمي‌كنند.
 
*اشتغال‌زایی 45 هزار نفری با افزایش سهم CNG در سبد سوخت

در این نشست همچنین، مسئول اتاق تولیدکنندگان قطعات و مراکز تبدیل و تعیمر خودروهای گازسوز با بیان اینکه سهم 70 درصدی سی.ان.جی در سبد سوخت از سوی دولت هدف‌گذاری شده است، گفت: با گازسوز کردن 13 میلیون خودرو در کشور دولت به راحتی به این هدف می‌رسد.
 
علی محمودیان با بیان اینکه در برنامه‌های دولت، افزایش سهم سی.ان.جی کشور در سبد سوخت به 70 درصد، هدف گذاری شده است، گفت: دولت برای رسیدن به این هدف 2 راهکار اصلی در پیش رو دارد که راهکار نخست آن تشویق خودروسازان برای تولید خودروهای پایه گازسوز و راهکار دوم آن هم تبدیل خودروهای موجود در بازار به دوگانه‌سوز است.
 
وی تصریح کرد: هم اکنون 13 میلیون خودرو در سطح کشور، آماده تبدیل به پایه گازسوز هستند که اگر این امر انجام شود، دولت به راحتی به هدف خود رسیده است.
 
محمودیان با بیان اینکه گازسوز کردن 13 میلیون خودرو در کشور به پیش شرط‌هایی نیاز دارد، تصریح کرد: پایه اساسی این طرح توجه به کارگاه‌های موجود تبدیل و دوگانه‌سوز کردن خودروها در کشور است که برای سامان‌دهی آنها برداشتن گام‌های اساسی لازم و ضروری است.
 
وی ادامه داد: آموزش منابع انسانی و تعریف استانداردهای آموزشی و شغلی، تدوین و بازنگری استانداردهای محیط، ابزار و استانداردهای بازرسی واحد‌های سی.ان.جی از جمله این گام‌های اساسی است.
 
محمودیان تأکید کرد: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور به‌عنوان پرچم‌دار و مشوق این فرآیند، همکاری خوبی را با این اتاق به انجام رسانده و ما را یاری کرده است، این همکاری‌ها و تعامل‌ها به‌طور حتم در راستای رشد و تعالی دو جانبه خواهد شد.
 
وی توضیح داد: طرح سامان‌دهی مراکز تبدیل و تعمیر خودروهای دوگانه‌سوز بر مبنای دستیابی به سهم 70 درصدی سی.ان.جی در سبد سوخت کشور است و با اجرایی شدن این طرح، 45 هزار شغل در کشور ایجاد خواهد شد که با سیاست‌های کلان دولت در زمینه اشتغال نیز همپوشانی دارد.
 
مسئول اتاق تولیدکنندگان قطعات و مراکز تبدیل و تعیمر خودروهای گازسوز کشور، یادآور شد: هم‌اکنون سازمان ملی استاندارد، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، وزارت کشور، گروه خودروسازان، سازندگان قطعات خودرو، وزارت نفت، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، شرکت ملی گاز ایران، سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت و کمیسیون صنایع و انرژی مجلس، از جمله فعالان در این اتاق هستند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار