نخست وزیر عراق اصلاحات اساسی را در خصوص ساختار سیاسی این کشور به اجرا گذاشت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از العربیه، حیدر عبادی – نخست وزیر عراق – روز شنبه اصلاحاتی را معرفی کرد که به موجب آن احتمال می رود ساختار سیاسی این کشور دستخوش تغییرات گسترده ای شود.

در اصلاحات 7 ماده ای نخست وزیر عراق، بندی وجود دارد که از حذف فوری سمت های معاونت ریاست جمهوری، معاونت نخست وزیری و اخراج بسیاری از کادرهای سیاسی خبر می دهد. 

این اصلاحات در پاسخ به اعتراضات گسترده مردم در خصوص خدمات ضعیف دولتی به اجرا گذاشته شد.  

معاون کنونی رییس جمهور و نوری مالکی – نخست وزیر پیشین عراق – دو نفر از عالی رتبه ترین مقامات کشوری هستند که گمان می رود نوک پیکان این اصلاحات، بیشتر آنها را هدف بگیرد.  

از زمان تهاجم آمریکا به عراق در سال 2003 (1382)، مالکی به عنوان برجسته ترین مقام دولتی مطرح شد. نخست وزیر پیشین عراق سال گذشته از سوی "حزب الدعوه اسلامی" به تشدید اختلافات فرقه ای در این کشور متهم شد. از همین رو، وی به اجبار از قدرت کنار رفت. چرا که به باور برخی از ناظران سیاسی، گسترش اختلافات فرقه ای منجر به ظهور گروه تروریستی داعش در این کشور شد.

نخست وزیر عراق پس از مشورت با آیت الله سیستانی، اصلاحات را در دستور کار دولت قرار داد. در سایه حمایت های آیت الله سیستانی و معترضان عراقی، مقاماتی که آینده سیاسی خود را در خطر می بینند، توانایی مقابله با اصلاحات را نخواهند داشت. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار