المنار اعلام کرد: کارشناسان اقتصادی پیش بینی می کنند توافق هسته ای ایران تاثیر مثبتی بر اقتصاد عراق خواهد گذاشت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، محمد الزیدی، گزارشگر المنار در گزارشی گفت: توافق هسته ای ایران و لغو تحریمهای بین المللی انگیزه ای برای شرکتهای بازسازی به منظور تمایل به عراق است و چشم اندازهای وسیعی را می گشاید که می تواند بر بخشهای مختلف از جمله بازسازی شهرهای عراق به ویژه شهرهای جنوب تاثیر مثبتی بگذارد.
عریبی الزاملی، رئیس کمیسیون حقوقی در دولت محلی استان واسط گفت: " پس از توافق هسته ای با جمهوری اسلامی ایران، شرکتهای فعال در این کشور برای فعالیت در عراق و کار در طرحهای سرمایه گذاری مقبولیت گسترده ای خواهند داشت."
سرمایه گذاریهای ایران در عراق بیشتر مورد قبول است و دهها طرح متوقف شده منتظر کسانی است که این طرحها را تکمیل کنند و بحران بیکاری در عراق حل شود.
ساخت پالایشگاه نفت و هتلهای شناور و مجتمعهای مسکونی از مهم ترین این طرحهاست.
یکی از مسئولان عراقی گفت: دیروز با مسئولان شرکت سرمایه گذاری توسعه انرژی ایران دیدار داشتیم تا این پالایشگاه ساخته شود که روزانه پنجاه و پنج هزار بشکه نفت تولید خواهد داشت. همچنین توافق شد خط ریلی بین مهران، نجف و کربلا احداث شود تا تردد زائران و کالاها تسهیل شود. مرحله پس از توافق هسته ای شاهد تحول زیادی در تبادل تجاری، اقتصادی، فعالیت شرکتهای سرمایه گذاری و ساختمانی در شهرهای جنوبی عراق خواهد بود. شرکتهای ایرانی در زمینه ساختمانی و بازسازی تجربه زیادی دارند و همین موضوع به تسریع در ازسرگیری بازسازی در عراق کمک خواهد کرد.
شیخ عادل التمیمی عضو کمیته خدمات گفت: شرکتهای ایرانی شرکتهای جدی و متعهدی هستند و ما این تجربه را داشته ایم و همکاری با شرکتهای ایرانی بسیار بسیار بهتر از شرکتهای دیگر است و به خواست خدا نیز همین کار را خواهیم کرد.
مسئولان محلی تاکید کردند: "تفاهم و توافق ایران با گامهای محکم به سمت بازسازی پیش می رود و در عین حال تاکید دارند عراق و ایران دو برادر جدایی ناپذیر هستند."
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار