عصر امروز علی صالح آبادی مدیرعامل بانک توسعه صادرات و آنانیا مدیرعامل شرکت هایون عصر امروز قرارداد 83 میلیون یورویی احداث خط سوم انتقال برق بین ایران و ارمنستان امضا شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ این طرح 107 میلیون و 900  هزار یورویی براساس قرارداد صادرات خدمات فنی و مهندسی EPCF منعقده بین شرکت پیمانکار ایرانی و شرکت HVEN ارمنستان و در قالب خدمت اعتبار خریدار در بانک توسعه صادرات تعریف شده است.

برهمین اساس این بانک هزینه احداث این خط را برعهده می گیرد تا این پروژه طی 18 ماه آینده برای تبادل برق بین ایران و ارمنستان به بهره برداری برسد.
 
مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: پس از سفر من به ارمنستان و گفتگو با مقامات ارمنستان و نخست وزیر این کشور، زمینه های امضای این قرارداد ایجاد و امروز نیز این قرارداد با نماینده ارمنستانی به امضا رسید.
 
صالح آبادی در ادامه تصریح کرد: ایران و ارمنستان تاکنون در زمینه تهاتر گاز و برق با یکدیگر همکاری های خوبی داشته اند به طوری که مناسبات دو کشور نیز همزمان با افزایش حجم مبادلات تجاری توسعه یافته است و با بهره برداری از پروژه خط انتقال برق از ایران به ارمنستان مطمئناً مناسبات تجاری دو کشور استحکام می یابد و علاوه بر این گرجستان نیز می تواند از این خط برای تبادل برق بین سه کشور منطقه استفاده کند.
 
وی در پایان تاکید کرد: پس از امضا این قرارداد عملیات اجرایی احداث این خط توسط طرف ایرانی آغاز می شود تا با اجرای این پروژه و آغاز به کار خط انتقال برق کمکی به توسعه همکاری ها میان دو کشور کمک کند.

ظرفیت 300 مگاواتی انتقال برق
 
آنانیان مدیرعامل شرکت هایون ارمنستان نیز در جمع خبرنگاران گفت: این قرارداد سه سال پیش آغاز و متوقف شد که امروز شاهد امضای این قرارداد در تهران هستیم.

وی افزود: خطوط فعلی انتقال برق بین دو کشور انتقال300  مگاوات ظرفیت دارد و بیش از این نمی توان از آن در مبادله برق بین دو کشور استفاده کرد و با اجرای خط سوم، انتقال برق دو مداره 700  کیلوولتی بین دو کشور فراهم می شود که این کشورها می توانند در مجموع یک هزار مگاوات برق بین خود مبادله کنند.

وی در پایان تاکید کرد: با احداث خط سوم انتقال برق بین ایران و ارمنستان شبکه برق ایران به کشورهای ارمنستان، گرجستان، روسیه و ترکیه وصل می شود و با به بهره برداری رسیدن این طرح، خط شبکه برق ایران از طریق ارمنستان و گرجستان به خطوط برق ترکیه وصل خواهد شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار