ارتش سوریه و حزب‌الله لبنان در سراشیبی پاکسازی سوریه از معارضان افتاده است و جنگ شهری زبدانی شاید باعث نفس کشیدن دوباره زبدانی شود.

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ 4 کشور مصر، اردن، عمان و امارات قصد دارند حکومت سوریه در مقابل تروریست‌ها کمک کنند ،این در حالیست که عربستان با این طرح مخالفت کرده است. محمد بن سلمان پادشاه عربستان مخالف سرسخت این طرح است، تردید ملک سلمان بدین دلیل است که وی تحت تاثیر گزارش‌های اطلاعاتی آمریکا و ترکیه قرار دارد که تاکید می‌کند نظام بشار اسد دوام نخواهد آورد.


در عرصه تحولات میدانی درگیری‌ها هنوز ادامه دارد، نیروهای ارتش سوریه با عملیات‌هایی که در این مدت کوتاه انجام داده‌اند موفق به آزادسازی مناطق مهم "حماه" از جمله "تل حکمه"، "فریکه" و نیروگاه حرارتی زیزون شدند.همچنین شهر راهبردی "جسر الشغور" در تصرف ارتش سوریه قرار دارد. مسئله سوریه مسئله‌ای پیچیده شده و درگیری‌ها در شمال و جنوب این کشور شدیدا ادامه دارد.

آیا زبدانی نفس می کشد؟

ارتش سوریه به همراه نیروهای حزب‌الله لبنان حمله مهمی را به شهر زبدانی که در کنترل مخالفان نظام بشار اسد است، آغاز کردند.

براساس این گزارش، تجهیزات سنگین نظامی برای تصرف این شهر به این منطقه ارسال شده است. زبدانی یکی از مهمترین مناطق نزدیک به منطقه کوهستانی القلمون سوریه و آخرین پایگاه شورشیان در منطقه مرزی با لبنان است.

آیا زبدانی نفس می کشد؟

**زبدانی کجاست؟

شهر زبدانی درجنوب غربی سوریه قرار دارد و نخستین شهر سقوط کرده سوریه در آغاز جنگ در سال 2011 به حساب می‌آید. این شهر توسط ارتش آزاد، "نخستین شهر آزاد" نام گرفت. زبدانی در کنار شهرهای مهمی چون دمشق پایتخت سوریه، منطقه قنیطره و بلندی های جولان قرار دارد. اهمیت این شهر در این است که دردو جبهه در جنگ بوده و تهدید می‌شود .آزادسازی زبدانی دمشق را در شرایط بهتری قرار می‌دهد.

آیا زبدانی نفس می کشد؟

آیا زبدانی نفس می کشد؟
از طرفی تروریست‌های النصره که این شهر را تحت کنترل دارند و دیگری اسرائیل که می‌تواند از طریق بلندی‌های جولان برای این شهر دردسرساز شود. اهمیت راهبردی زبدانی در این است که با آزادسازی این شهر دمشق پایتخت سوریه به امنیت نسبتا پایداری می‌رسد، شهر زبدانی هم‌اکنون در کنترل نیروهای جبهةالنصره قرار دارد. این شهر به بزرگراه بیروت_ دمشق که لبنان و سوریه را به هم مرتبط می‌کند نزدیک است.


آیا زبدانی نفس می کشد؟
***اهمیت زبدانی در چیست؟

زبدانی از این جهت مهم است که تنها شهر تحت اشغال گروه‌های معارض سوری به خصوص جبهةالنصره می‌باشد. بازپس گیری این شهر به منزله آزادسازی و تامین امنیت اتوبان راهبردی دمشق_ بیروت است که گاه و بیگاه مورد حملات گروه‌های تروریستی قرار می‌گرفت،می باشد. قطع مسیر ارسال تسلیحات و مهمات و انتقال تکفیری‌ها از لبنان به زبدانی .

آیا زبدانی نفس می کشد؟

بازگرداندن ثبات و امنیت کامل به روستاهای بخش لبنانی و سوریه القلمون که در نزدیکی زبدانی و ارتفاعات حاشیه آن قرار داشته و طی سالهای اخیر هدف حملات تروریست‌های تکفیری قرار می‌گرفت.

دور ساختن خطر حمله تروریست‌ها از محور شمالی دمشق از طریق خارج ساختن کنترل شهر زبدانی از پازل طراحی شده توسط فرماندهان گروه‌های تروریستی تکفیری برای حمله و اشغال پایتخت سوریه از محورهای القلمون و درعاء، قنیطره و سویداء

**سوریه برنده این بازی بزرگ است

شواهد نشان می‌دهند در صورت بازپس‌گیری زبدانی از تروریست‌های تکفیری، تکفیری‌های لبنان نیز به طور کامل در انزوا قرار خواهند گرفت، مریدان شیخ فتنه (احمد العسیر) از بزرگترین حامیان جبهةالنصره هستند که از طریق مرز لبنان با سوریه به شهر زبدانی و منطقه القلمون نیرو و تسلیحات ارسال می‌کنند.

آیا زبدانی نفس می کشد؟

پس از بازپس‌گیری جسرالشغور توسط ارتش سوریه و حزب‌الله لبنان، بازپس‌گیری زبدانی می‌تواند نقطه عطفی در جنگ سوریه باشد.
با توجه به تصرف درآمدن این دو شهر راهبردی توسط نظام بشار اسد، تروریست‌ها در تنگنای عجیبی قرار می‌گیرند، چرا که رابطه آنها با خارج از سوریه از دو مرز مهم لبنان و سوریه قطع خواهد شد.

**ویروسی که در حال نابودی است

آیا زبدانی نفس می کشد؟

آیا زبدانی نفس می کشد؟
به هرحال ارتش سوریه و حزب‌الله لبنان در سراشیبی پاکسازی سوریه از معارضان افتاده است و بی‌محابا به پاکسازی مشغول هستند. شاید در این میان، ترکیه و آمریکا بیشترین ضرر از شکست طرح براندازی نظام اسد را متحمل شده اند. ترکیه به دلیل نرسیدن به آرزوی دیرینه خود که همان احیای امپراطوری عثمانی است و آمریکا هم به دلیل اینکه اضلاع جبهه مقاومت هر لحظه قوی‌تر می‌شوند. همانند جسر الشغور جنگ زبدانی نیز جنگی شهری است، جنگی که به داخل شهر کشیده شده است، جنگی که شاید باعث نفس کشیدن دوباره زبدانی شود.


آیا زبدانی نفس می کشد؟


ضرب‌المثل قدیمی هست که می‌گوید؛ هر سلامی خداحافظی درپی دارد، به نظر می‌رسد سلام 4 ساله گروه‌های تکفیری در سوریه با حمایت آمریکا و ترکیه ادامه دارد، اما مشخص نیست چه زمانی این سلام با خداحافظی همراه شود.


گزارش از حمیدرضا قربانی


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار