مدیر کل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: برای نجات رودخانه کشکان اقداماتی چون حساس‌سازی مدیران ارشد استانی و مردم، تعیین جراید و حق‌آبه و آموزش کشاورزان انجام می شود.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ حوضه آبخیر رودخانه کشکان با مساحت 9275.66 کیلومتر مربع، در ناحیه جنوب غربی ایران بخش مهمی از سرشاخته‌های پرآب رودخانه کرخه را تشکیل می دهد و در تامین آب کشاورزی شهرستان های الشتر، خرم‌آباد و پلدختر نقش بسیار مهمی دارد طوریکه حدود 82 درصد از اراضی کشاروزی پلدختر توسط این رودخانه تامین می شود.

*سطح زیر کشت رودخانه کشکان

سطح زیر کشت حوزه کشکاندر خرم آباد شامل 9334 هکتار اراضی آبی و 2600 هکتار کوهدشت 7500 اراضی اب و 800 هکتار باغی، در شهرستان چگینی 4500 هکتار اراضی آبی و 1460 هکتار باغ، در شهرستان سلسله 17000 هکتار اراضی آبیب و 5680 هکتار باغ و در شهرستان دافان 25000 هکتار اراضی اب و 3800 هکتار باغ است.

*دلالیل بدحالی رودخانه کشکان

وجود 1270 موتور پمپ غیر مجاز که 120 میلیون متر مکعب آب رودخانه کشکان را پلمپ می کننند، کشت محصولات آبدوست و آبیاری سنتی، خشکسالی‌های سالهای اخیر ، کاهش بارندگی و افزایش دما باعث شده که هم اکنون مقدار زیادی از حجم آب این رودخانه کاسته شود طوریکه 98 درصد نسبت به آمار بلند مدت 75 درصد نسبت به آمار مشابه سال گذشته کاهش دبی توسط ایستگاه های هیدورمتری ثبت شده است.

فتحی بیراوند در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص اقدامات انجام گرفته برای نجات رودخانه کشکان اظهار داشت: براساس گزارش های اداره حفاظت محیط زیست شهرستان پلدختر  در مورد وضعیت رودخانه کشکان، اقداماتی را به منظور حساس‌سازی مدیران ارشد استانی و مدیریت این بحران از جمله الزام آب منطقه ای استان، اطلاع‌رسانی گسترده و تاثیرگذار و شفاف‌سازی علل خشکیدگی در رسانه ملی، شبکه استانی، خبرگزاری ها و جراید انجام گرفته است.

وی با تاکید بر تشکیل حابه ای در حضور رئیس کل دادگستری استان گفت: موضوع چاه‌ها و موتورهای غیر مجاز برداشت آب مورد بررسی قرار گرفته که در نتیجه آن 60 اکیپ ضابط خاص برای برخورد با متخلفین به منظور پلمپ‌ چاه‌ها و جمع‌آوری موتور پمپ‌های غیر مجاز ساماندهی شده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست لرستان افزود: با تشکیل جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان، الزام آب منطقه ای لرستان به تخصیص و رها‌سازی حق آبه محیط زیست در کلیه آبراهه های استان به تصویب رسیده است.

فتحی بیراوند ادامه داد: اطلاع‌رسانی سازمان‌های مردم نهاد منجی به ایجاد کمپین نجات کشکان توسط شبکه تشکل‌های محیط زیست لرستان و آموزش چهره به چهره کشاورزان حاشیه رودخانه با همکاری سایر ارگان‌ها از دیگر  اقدامات این اداره برای نجات رودخانه کشکان است.

وی با بیان اینکه گشت‌های یگان حفاظت محیط زیست در حاشیه کشکان برای کنترل و جلوگیری از صید ماهی افزایش یافته تاکید کرد : موضوع کشکان و رودخانه‌های همانند آن باید در سطح ملی برای نیل به مدیریت یکپارچه منابع آب و الزام وزارت خانه‌های نیرو و جهاد کشاورزی به تخصیص حق آبه‌های محیط زیست و اصلاح الگوی کشت دنبال شود، که در بخش ستاد سازمان مسئله رودخانه کشکان در دست پیگیری است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار