کودکان از طریق ادبیات جنگ با دل‌آور مردان و ایثار آنها آشنا می‌شوند.

حمید‌رضا شاه‌آبادی نویسنده و پژوهشگر در رابطه با ادبیات جنگ که مخاطب آن کودکان هستند به خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: جنگ ذاتاً مقوله خنثی  است نو در واقع وجود نا‌خوشایند زیادی دارد. باید کودکان را تا جایی امکان دارد از ناملایمات و نا‌خوشی‌ها دور نگه داشت اما درعین حال نمی‌شود منکر این شد. کودکان باید با تاریخ سرزمین خود و با فداکاری‌هایی که برای حفظ سرزمینشان صورت گرفته آشنا باشند. در همین جهت ارائه ادبیات جنگ برای کودکان و نوجوانان جز ضروریات است اما درعین حال باید به ویژگی‌ سنی، روحی و روانی مخاطب این نوع ادبیات توجه داشت.

وی در خصوص آمادگی سنی و روحی کودک و نوجوان برای مطالعه این نوع کتاب‌ها گفت: توجه به علت و میهن دوستی و دفاع از کشور موضوعی است که از سنین پایین باید به بچه‌ها آموزش داد. باید با شیوه‌های مناسب به عنوان مثال با استفاده از قصه‌های تمثیلی این ساله را برای مخاطب‌ جا انداخت. در سنین بالاتر، لاجرم تاریخ کشور را به فرزندان می‌آموزیم و در لا‌به‌لای تاریخ باید به مسأله جنگ و فداکاری رزمندگان که برای نجات کشور تلاش کرده‌اند اشاره کرد. همچنین دفاع از میهن، فداکاری، ایثار، از خود‌گذشتگی و کمک به همنوع که در تارخ جنگ تحمیلی به وفور دیده می‌شود، بیان حکابت‌ها و روایات مربوط به این موضوع قطعاً برای بچه‌ها جذاب و شیرین است.

شاه‌آبادی در رابطه با نویسندگان فعال در این حوزه گفت: نویسندگان خوبی در این حوزه قلم زده‌اند و کارهای خوب و خواندنی را برای سنین نوجوان خلق کرده‌اند. از جمله، داود امیریان، محمد‌رضا بایرامی، احمد دهقان، مسعود جوانبخت هستند.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار