رئیس اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری کاشان از آغاز مرمت پشت بام های خانه تاریخی بروجردی خبر داد.

 به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان؛  محسن جاوری  گفت: بیش از یک دهه از مرمت پشت با م های این خانه می گذرد که خوشبختانه امسال توانستیم با حذب اعتباری بالغ بر یک میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی مرمت پشت بام های خانه تاریخی بروجردی را آغاز کنیم.

وی با بیان اینکه خانه تاریخی بروجردی اکنون به عنوان نماد خانه های تاریخی شاخص مورد توجه همه جهانیان است، گفت: چند ماه پیش از طرف دبیرکل کنوانسیون عمومی یونسکو خانه تاریخی بروجردی کاشان موفق به کسب رتبه بین المللی به عنوان "انتخاب برتر " سال 2015 شد.

به گفته وی، با زنده سازی این بنای تاریخی فرصتی ارزشمند برای گردشگران ایجاد و بر غنای فرهنگی محله «سلطان امیر احمد» افزوده می شود.

وی با اشاره به اینکه ساماندهی و مرمت خانه های تاریخی کاشان از مهم ترین اهداف اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری کاشان است افزود: با اجرای این طرح مرمت پشت بام این خانه تاریخی با مساحتی حدود2000 متر مربع شامل آوار برداری،استحکام بخشی و اجرای اندود کاه گل انجام خواهد شد.

جاوری ادامه داد: این خانه توسط بازرگانی به نام سید حسن نطنزی در دوره قاجاریه ساخته شده است. در کتیبه های حیاط های نورگیر سرپوشیده، تاریخ 1294 هجری قمری که سال انتهایی ساخت بنا می باشد مشخص گردیده است. به دلیل این که مالک خانه از بروجرد مال التجاره وارد می کرده و با تجار این شهر نیز در ارتباط بوده است، به آقای حسن بروجردی مشهور شده و این خانه نیز به نام بروجردیها موسوم گردیده است.

خانه ی تاريخي بروجردي به شماره 1083 در تاريخ 13/3/1354 در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيده است.


انتهای پیام/س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.