موافقان و مخالفان توافق هسته‎‌ای تلاش می‌کنند پیش از خروج سناتورها از واشینگتن رایزنی‌های خود را انجام دهند و ادامه تبلیغات را در حوزه‌های انتخابیه پیگیری کنند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ "ربکا کاپلان" در وب سایت سی بی اس نیوز می نویسد، آغاز تعطیلات تابستانی در پایان هفته جاری سبب شده است کنگره به کوره ای داغ تبدیل شود و موافقان و مخالفان توافق هسته ای تلاش می کنند پیش از خروج سناتور ها از واشینگتن رایزنی های خود را انجام دهند و ادامه تبلیغات را در حوزه های انتخابیه پی گیری کنند. 

چهارشنبه اوباما با مردم آمریکا درباره توافق گفتگو می کند و کمیته بانکداری سنا تلاش خواهد کرد بیشتر درباره لغو تحریم های ایران در چارچوب توافق اطلاعاتی به دست آورد.  

رهبران جمهوری خواه مجلس نمایندگان آمریکا دوشنبه اعلام کردند رای لازم را برای رد رسمی توافق در اختیار دارند، اما هنوز مشخص نیست می توانند آن اندازه رای به دست آورند که وتوی رئیس جمهور بی اثر شود.

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید، دوشنبه گفت اطمینان دارد رای کافی برای حفظ وتوی رئیس جمهور در مجلس نمایندگان وجود دارد. ارنست به خبرنگاران یادآور شد، وقتی چارچوب توافق اوایل سال جاری مشخص شد، یکصد و پنجاه دموکرات نامه ای در حمایت از آن امضا کردند و این نمایندگان هنوز در مجلس هستند.  
در واشینگتن هیچ کس به اندازه چارلز الیس (چاک) شومر در فشار نیست. او پس از بازنشستگی هری رید در 2017، رهبری دموکرات ها را در سنا بر عهده خواهد داشت. در مقام یک یهودی عضو کنگره، مستقیماً در کانون توجه سازمان های یهودی چون کمیته روابط عمومی آمریکا واسرائیل (آیپک) و جی استریت (J Street) قرار دارد. این دو سازمان میلیون ها دلار به ترتیب برای فنا و بقای توافق هزینه می کنند. او در این باره در کنفرانسی درباره کنترل سلاح گفت: «تصمیم بسیار مهمی است و اجازه نخواهم داد سیاست یا مسائل حزبی (بر من) تاثیر بگذارد.» 

جی استریت، مهمترین گروه لیبرال طرفدار یهودیان سرگرم رایزنی با اعضا وکارمندان کنگره است تا به نفع توافق رای دهند. از نظر آنها هشت تا ده عضو سنا و حدود سی عضو مجلس نمایندگان رای های سرگردان واقعی هستند. این گروه کارشناسان امنیتی اسرائیلی طرفدار توافق را وقتی نمایندگان کنگره در شهرهای خود هستند به سراسر آمریکا اعزام می کنند، تا حمایت مردم را از توافق به دست آورند. این سازمان در شش هفته گذشته پنج میلیون دلار در حمایت از توافق هزینه کرده است.  

در طرف مخالفان توافق، گروه های بزرگتری چون ایپک وجود دارد که بیش از چهارصد جلسه با تک تک اعضای کنگره برگزار و گروهی به نام «شهروندان طرفدار ایران بدون (انرژی) هسته ای» ایجاد کرده اند و ضد توافق رایزنی می کنند.  این گروه در سی و پنج ایالت آمریکا تبلیغات کرده است. هزینه این تبلیغات بیست تا چهل میلیون دلار برآورد می شود. 

مهلت شصت روزه کنگره برای بررسی توافق با ایران هفدهم سپتامبر به پایان می رسد و جی استریت و ایپک تلاش می کنند از تعطیلات اوت نهایت بهره را برای تبلیغات ببرند.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار