معاون حمل و نقل و ترافیک شهری شهرداری اصفهان گفت: شهرداری اصفهان در سال 94 حدود 2 میلیارد تومان برای احداث ایستگاه های دوچرخه در نظر گرفته است.


 به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان علیرضا صلواتی پیرامون جایگاه دوچرخه سواری در حمل و نقل عمومی و ترافیک شهری اظهار داشت: دوچرخه در کشورهای توسعه یافته از اصلی ترین نوع حمل و نقل عمومی به شمار می آید و بخش وسعی از سفرهای درون شهری در این کشورها به وسیله دوچرخه انجام می شود.

وی در ادامه افزود: این مورد زمانی هم در شهر اصفهان اجرا می شد و اگر به دو یا سه دهه گذشته رجوع کنیم متوجه می شویم که بسیاری از سفرهای روزانه، کاری، تحصیلی و سفرهای درون شهری با دوچرخه صورت می گرفت که به همین دلیل شهر اصفهان به شهر دوچرخه ها معروف بود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهری شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه با صنعتی تر شدن جامعه کم کم دوچرخه جایگاه خود را از دست داد بیان کرد: با وضعیتی که امروزه شاهد آن هستیم چه از حیث آلودگی هوا و چه از حیث کم تحرکی شهروندان و استفاده آنها از خودروهای شخصی و عمومی سسب وابستگی به خودرو و دوری از دوچرخه شده است.

وی : از چند سال گذشته یک طرح تشویقی برای گسترش استفاده از دستگاه دوچرخه را در شهر اصفهان اجرا کردیم و در این راستا سالانه تعداد ایستگاه های دوچرخه را در سطح شهر برای اینکه این خودرو در راس دید عموم قرار بگیرد، افزایش دادیم که با استقبال زیاد مردم رو به رو شد و تا امروز 45 ایستگاه دوچرخه در سطح شهر اصفهان وجود دارد که تا پایان سال جاری بر اساس برنامه 5 ساله این تعداد به 60 ایستگاه افزایش پیدا می کنند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهری شهرداری اصفهان از در نظر گرفتن تسهیلاتی برای ایستگاه های دوچرخه و ارتباط ایستگاه ها با هم برای اینکه هر شهروند بتواند بعد از رسیدن به مقصد دوچرخه را به ایستگاهی که در مقصدش وجود دارد تحویل دهد، نام برد و گفت: بحث ایستگاه های مکانیزه برای اولین بار در سال جاری در دستور کار قرار گرفته اما در سال گذشته میدان امام را به عنوان اولین ایستگاه پایلود مجهز کردیم.

صلواتی تصریح کرد: تا پایان سال جاری 6 ایستگاه مکانیزه دوچرخه در سطح شهر اصفهان احداث شود، در ایستگاه های مکانیزه دیگر نیازی به اپراتور نیست و شهروندان می توانند با استفاده از اصفهان کارت دوچرخه خود را انتخاب و به ایستگاه بعدی تحویل دهند.

وی اظهار داشت: شهرداری اصفهان در سال 94 حدود 2 میلیارد تومان برای احداث ایستگاه های دوچرخه در نظر گرفته است، در سطح شهر اصفهان حدود 60 کیلومتر مسیر دوچرخه وجود دارد که به دلایل مختلف قابل استفاده نیستند که ما از سال گذشته راهکار رفع مواضع در این مسیرها، معرضات تاسیساتی، کف سازی مسیرها، عدم هم سطح سازی با خیابان های اطراف را در پیش گرفتیم و توانستیم بیش از 80 درصد این مشکلات را اصلاح کنیم.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهری شهرداری اصفهان نبود پیوستگی ایستگاه های دوچرخه به یک دیگر را از مهم ترین مشکلات در این زمینه نام برد و بیان کرد: در سال جاری طرحی را در دستور کار داریم که در افق شهر اصفهان به 100 کیلومتر اتصال این مسیرها برسیم، این کار نیازمند یک انقلاب فکری هم در ذهن مردم و هم در ذهن مسئولان است زیرا ایجاد زیرساخت های دوچرخه در نگاه اول به نظر می رسد که محدودیت هایی را به دنبال داشته باشد.

وی با بیان اینکه با ایجاد زیرساخت های دوچرخه و توجه به فواید استفاده از این وسیله، این محدودیت ها از بین می رود خاطرنشان کرد: دوچرخه پاک ترین بعد حمل و نقل است و هیچگونه آلودگی هوا و صوتی ندارد و برای سلامتی بسیار مهم و موثر است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهری شهرداری اصفهان با اشاره به کم تحرک بودن کودکان امروزی گفت: کم تحرکی در کودکان و دانش آموزان آمار بسیار خطرناکی را نشان می دهد و یکی از مشکلات ما در این زمینه نبودن ایستگاه دوچرخه در مدارس است، در این راستا در تلاش هستیم که در مدارس جایگاه هایی را برای قرار دادن دوچرخه دانش آموزان در نظر بگیریم تا آنها بتوانند مسیر خانه تا مدرسه را با دوچرخه طی کنند.

صلواتی اظهار داشت: با اجرا کردن این طرح ها و رو به رو شدن با استقبال عظیم شهروندان در شهر اصفهان و با کمک رسانه ها در اطلاع رسانی، امیدواریم به جایگاهی برسیم که سهم سفر با دوچرخه را که در برنامه 5ساله مطرح است به تحقق برسانیم. 


انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.