کشورهای عرب منطقه خلیج فارس روز دوشنبه از توافق هسته ای که بین ایران و قدرت های جهانی صورت گرفت، استقبال کردند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان  به نقل از اسوشیتد پرس، کشورهای عرب منطقه خلیج فارس در حالی که از توافق هسته ای ایران و قدرت های جهانی استقبال کردند، اعلام کردند که مایلند اطمینان خاطر بیشتری پیدا کنند که امریکا آنها را در مواجهه با اعمال نفوذ روز افزون جمهوری اسلامی در منطقه یاری خواهد داد. 
وزیر امور خارجه قطر که روز دوشنبه در جمع شش عضو شورای همکاری خلیج فارس سخن می گفت خاطرنشان کرد این شورا تحت تاثیرسخنرانی جان کری، وزیر امور خارجه امریکا،‌ در خصوص توافق هسته ای و توضیحات وی در ارتباط با نحوه راستی آزمایی و اعمال مفاد این توافق قرار گرفته است. 
خالد العطیه،‌ وزیر امور خارجه قطر که کشورش در حال حاضر ریاست شورای همکاری خلیج فارس را بر عهده دارد گفت:‌ براین اساس،‌ کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس از آن چه که کری تبیین کرده و درباره آن توضیح داده است استقبال می کنند. 
وزیر امور خارجه قطر گفت: وی به ما اطلاع داد که نظارت کامل بر (فعالیت های هسته ای) ایران صورت خواهد گرفت. این امر دادن اطمینان مجدد به منطقه است. 
العطیه گفت: کشورهای عرب منطقه خلیج فارس خواستار ممنوعیت سلاح های هسته ای در کل منطقه خاورمیانه هستند. این اظهار نظر وی به طور ضمنی به اسرائیل اشاره دارد که گمان می رود دارای سلاح هسته ای باشد. وی تاکید کرد توافق هسته ای ایران می تواند اولین گام در مسیر چنین شکل گیری چنین فرآیندی (یعنی عاری شدن خاورمیانه از سلاح هسته ای)‌ باشد. 
با این حال، وزیر امور خارجه قطر تصریح کرد کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس‌‌همچنان از طرح های احتمالی ایران در منطقه نگرانند. 
جان کری به منظور کاستن از نگرانی ها در خصوص توافق هسته ای ایران و قدرت های جهانی به قطر سفر کرده است. وی گفت:  آمریکا به گسترش همکاری های امنیتی خود با کشورهای خلیج فارس برای مواجه با هر گونه اقدام ایران یا هر کشور دیگری در زمینه بی ثبات سازی منطقه ادامه خواهد داد. 
جان کری در سخنانی که متن بیانیه مشترک امریکا و شورای همکاری خلیج فارس‌ را،‌ که قرار است متن آن بعدا منتشر شود، قرائت می کرد گفت‌: هنگامی توافق هسته ای با ایران به طور کامل اجرا شود، این توافق می تواند به ثبات منطقه در درازمدت کمک کند و از جمله ایران را از دستیابی به توان هسته ای نظامی بازدارد. 
وزیر امور خارجه امریکا گفت شاید توافق هسته ای بر رفتار ایران تاثیر داشته باشد و شاید هم تاثیری نداشته باشد،‌ اما امریکا و هم پیمانانش باید برای مواجهه با شرایطی که این توافق بر رفتار ایران تاثیر نداشته باشد برنامه ریزی کنند. 
براساس این گزارش، هدف اصلی جان کری از سفر به قطر و حضور در نشست دوحه پیگیری نشستی است که باراک اوباما،‌ رئیس جمهور امریکا،‌ در ماه مه (اردیبهشت-خرداد) گذشته در کمپ دیوید میزبان آن بود و طی آن رهبران کشورهای عرب منطقه حضور داشتند. در آن نشست، اوباما به بحرین، ‌کویت، امارات عربی متحده،‌ عمان، قطر و عربستان سعودی وعده داد که همکاری های امنیتی را با آنها تقویت خواهد کرد. وی فروش های تسلیحاتی به این کشورها را تسهیل کرد تا بتوانند در برابر تهدید احتمالی ایران مقاومت کنند. 
درست هفته گذشته بود که وزارت امور خارجه امریکا با فروش موشک های پاتریوت و تجهیزات مربوطه به 5 میلیارد و 400 میلیون دلار به عربستان سعودی موافقت کرد. وزارت امور خارجه امریکا همچنین با فروش 500 میلیون دلار مهمات به عربستان سعودی را نیز موافقت کرد. 
عربستان سعودی که بزرگترین و بانفوذترین عضو شورای همکاری خلیج فارس ‌است آشکارا از توافق هسته ای با ایران حمایت کرده است،‌ اما نگرانی هایی را نیز عنوان کرده است. 
سفر وزیر امور خارجه امریکا به قطر یک هفته بعد از آن صورت می گیرد که محمدجواد ظریف،‌ وزیر خارجه ایران،‌ از دوحه دیدن کرد، ظریف همچنین از کویت و عراق نیز دیدن کرد تا توضیحات ایران در خصوص توافق هسته ای را به مقامات این کشورها ارائه دهد. 
محمد جواد ظریف در ستونی که در روزنامه عرب زبان السفیر،‌ چاپ لبنان،‌ منتشر کرد از کشورهای عرب خواست تا در راستای منافع منطقه با تهران کار کنند. وی تصریح کرد: توافق وین به همسایگان ما آسیبی نمی رساند، بلکه با پایان دادن به تنش بی موردی که 12 سال به طول انجامید دستاوردی برای کل منطقه ماست. 
وزیر امور خارجه ایران در ادامه مطلب خود نوشت: امنیت دائم را نمی توان با به مخاطره انداختن امنیت دیگران به دست آورد.
 وی پیشنهاد کرد یک گردهمایی منطقه ای شکل گیرد تا کسانی که هدفشان احترام به حق حاکمیت و استقلال کشورهای دیگر است امکان گفتگو پیدا کنند. 
جان کری در روز دوشنبه در دوحه با همتایان روس و سعودی خود نیز دیدار کرد. وی در دیدار با سرگئی لاوروف و عادل الجبیر درباره مسائل سوریه گفتگو کرد. 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
منوچهر
۰۷:۱۱ ۱۳ مرداد ۱۳۹۴
بدانیم جمهوری اسلامی ایران حضور بی دلیل سایرکشورهاودلالان ونمایشهای آنها راآشکارکرده وحضورسرداران متخصص دیپلماسی قدرت تمدن اسلامی رانشان میدهد
آخرین اخبار