سی ان ان: نبرد بر سر آینده توافق هسته ای با ایران در واشینگتن بالا گرفته است

در واشینگتن نبرد بر سر سرنوشت توافق هسته ای با ایران بالا گرفته است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از سی ان ان، الیس لابوت، دیردر والش و سانلین سرفتی خبرنگاران و نویسندگان سی ان ان در مطلب مشترکی درباره توافقنامه هسته ای ایران نوشتند: همه طرفها در کنگره آمریکا تلاش می کنند حرف خود را درباره توافقنامه هسته ای ایران به کرسی بنشانند. گروههای مخالف توافقنامه با پولهای کلانی که برای این منظور به دست آورده اند، با روشهای مختلف از جمله تماسهای اینترنتی و تلفنی با قانونگذاران آمریکایی، پخش گسترده تبلیغات رسانه ای علیه این توافقنامه و بهره گیری از روشهای تبلیغاتی خاص، سعی می کنند مانع تصویب این توافقنامه شوند.
براساس این گزارش این خبرنگاران در تحلیلی نوشتند کاخ سفید نیز متقابلا تلاش می کند هر طور شده است، قانونگذاران را درباره این توافقنامه راضی کند. تقریبا همه اعضای مهم دولت اوباما،رئیس جمهور آمریکا از مسئولان امنیت ملی گرفته تا مسئولان وزارت خارجه از جمله جان کری، وزیر خارجه آمریکا به شدت برای این منظور تلاش می کنند. 
در ادامه اظهار داشتند هر دو جبهه نیز گروهی دیپلماتیک در کنار خود دارند. در جبهه مخالفان توافقنامه در آمریکا، ران درمر ‌‌سفیر اسرائیل در آمریکا که به شدت از این توافقنامه انتقاد می کند، تا کنون با دهها نفر از اعضای کنگره دیدار و گفتگو کرده است. از طرف دیگر نمایندگانی از انگلیس، فرانسه و آلمان که از اعضای 1+5 بودند،اعضای کنگره را به اقامتگاههای دیپلماتیک خود دعوت می کنند.حتی سیاستمداران کهنه کار آمریکایی نیز معتقدند تا کنون چنین مبارزه سیاسی را بر سر موضوعی خاص در واشینگتن شاهد نبوده اند. مخالفان این توافق مدعی هستند مفاد توافقنامه طوری است که مسیر ایران را برای دستیابی به سلاح ویرانگر هسته ای هموار می کند، کشوری که خواستار نابودی و محو اسرائیل شده است و همسایگان سنی خود را تهدید می کند و بزرگترین حامی دولتی تروریسم است. 
به گفته ی سی ان ان، یکی از مقامات ایپک (کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل) که علیه این توافقنامه تلاش می کند، گفت: از نظر ما این بسیجی تاریخی و یکی از مهمترین تلاشها در تاریخ این سازمان است. قطعا این مهمترین مسئله در یک نسل است و ما با همه توان در آن مشارکت داریم. 
ایپک همانند دیگر مخالفان این توافقنامه از قانونگذاران آمریکا می خواهد علیه این توافقنامه رای دهند. با توجه به اینکه جمهوری خواه هان، اکثریت کنگره را در اختیار دارند، احتمالا می توانند قطعنامه ای در رد این توافقنامه صادر کنند اما اوباما قول داده است هر قطعنامه ای را که ضد این توافقنامه باشد وتو خواهد کرد. 
مقامات ایپک می گویند: انتظار می رود یکصد هزار عضو این کمیته با تک تک اعضای کنگره تا پیش از زمان رای گیری دیدار و گفتگو کنند. گروه شهروندان طرفدار ایران عاری از هسته ای که ایپک آن را تشکیل داده است، چند نفر از عوامل سرشناس دموکرات را استخدام کرده است که از جمله آنها مارک ملمن ، کارشناس نظرسنجی و مارک پوتمن ، مشاور رسانه ای و چندین سناتور و نماینده مجلس از حزب دموکرات از جمله ایوان بیه، ماری لاندریو و جوزف لیبرمن هستند که در کمیته مشورتی این گروه منصوب شده اند.
این گروه تا بیست میلیون دلار را برای تبلیغات در سی و پنج ایالت سرمایه گذاری کرده است. سناتور شومر از سناتورهای بانفوذ دموکرات است که قرار است رهبر آینده دموکراتها در سنا شود. او رابطه نزدیکی با ایپک دارد و قول داده است درباره توافقنامه هسته ای مو را از ماست بیرون بکشد. نظر او درباره این توافقناه خیلی تعیین کننده است و می تواند روی نظر بقیه دموکراتها نیز تاثیر بگذارد. البته در جبهه دیگر نیز گروههای لابی در حمایت از توافقنامه و موضع دولت اوباما تلاش می کنند. از جمله این گروهها، جی استریت است. البته بودجه این گروه در مقایسه با پول کلانی که ایپک دارد، ناچیز است. به علاوه روابط ایپک با کنگره بسیار گسترده تر و عمیق تر از جی استریت است. با وجود این گروه لیبرال جی استریت می گوید دیدگاههایش به نظر عموم یهودیان آمریکا درباره توافقنامه نزدیکتر است، زیرا اکثریت آنها طرفدار توافقنامه هسته ای ایران هستند و این موضوع را نظرسنجی اخیر جوئیش ژورنال ( ژورنال یهودی) که دفتر آن در لس آنجلس است، نشان می دهد. جی استریت تنها یکی از ابزارهای دولت اوباما برای دفاع از توافقنامه هسته ای ایران است. آنها از حمایت گروههای دیگر ، کارشناسان سیاست خارجی، مقامات سابق آمریکایی و اروپایی برخوردارند. سر پیتر وستمک کات سفیر انگلیس در آمریکا به سی ان ان گفت: به تازگی بخش اعظمی از وقت خود را به صحبت با اعضای کنگره اختصاص داده است. او تاکید کرد این توافقنامه فقط میان آمریکا و ایران نیست، بلکه انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه نیز آن را امضا کرده اند. او تاکید کرد پیام او این است که جامعه بین المللی پشت این توافقنامه، به .عنوان توافقنامه ای خوب و قابل راستی آزمایی متحد شده است 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار