نتیجه طرح حسابهای ملی سلامت 90-1388 از سوی مرکز آمار ایران منتشر شد که بر اساس آن ایران از پیشگامان این عرصه است.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بهبود شاخص‌های سلامت یکی از هدف‌های مهم دولت‌ها برای رسیدن به توسعه‌یافتگی و به ویژه توسعه پایدار است. لذا سیاست‌گذاری در بخش سلامت نیازمند تصمیم‌گیری در زمینه چگونگی تأمین منابع مالی، نحوه افزایش، توزیع عادلانه و استفاده مؤثر از این منابع است.

تمامی این تصمیم گیری‌ها و نیز اعمال نظارت دقیق بر هزینه‌های صرف شده در این بخش مستلزم دسترسی به آمار و اطلاعات قابل اعتماد درباره میزان منابع مالی صرف شده برای سلامت، تأمین کنندگان منابع مالی و شیوه استفاده از آن‌ها است.

حساب‌های ملی سلامت مجموعه‌ای از اطلاعات نظام‌مند، جامع و سازگار از جریان منابع را در نظام سلامت یک کشور برای یک دوره معین فراهم می‌کند که روند هزینه‌های صرف شده برای سلامت در بخش‌های عمومی و خصوصی، فعالیت‌های مختلف تأمین سلامت، تأمین‌کنندگان خدمات سلامت و در موارد پیشرفته‌تر بیماری‌های مختلف، گروه‌های جمعیتی و مناطق جغرافیائی در یک کشور را به تصویر بکشد. 

در بین کشورهای منطقه MENA ( کشورهای شمال آفریقا و شرق مدیترانه که شامل 21 کشور می شود) کشور ایران از پیش‌گامان تهیه حسابهای ملی سلامت بوده است و مرکز آمار ایران و پژوهشکده‌ی آمار از سال 1380 در سه مرحله اقدام به تهیه حسابهای ملی سلامت نموده است.

بر اساس اطلاعات گزارش حساب‌های ملی سلامت 1390-1388، کل هزینه‌های عمومی سلامت در کشور طی سال‌های 1390-1388 به ترتیب برابر با 286328 ، 359286 و 452793 میلیارد ریال بوده است.

همچنین سهم کل هزینه های سلامت ( شامل هزینه های جاری و عمرانی ) از تولید ناخالص داخلی ( GDP ) به ترتیب طی سال‌های 1390-1388 معادل ۷٫۰۲ ، ۷٫۰۹  و ۶٫۹۳ درصد و سهم پرداخت از جیب خانوار به کل هزینه های سلامت طی سال‌های مذکور نیز به ترتیب۵۴٫۷۹ ، ۵۸٫۱۸ و ۵۶٫۰۳  درصد بوده است.

فایل این طرح پژوهشی در بخش فروشگاه وب‌گاه پژوهشکده آمار ایران به نشانی www.srtc.ac.ir دسترسی است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار