معاون اول رئیس جمهور گفت: فساد سیاه و سازمان یافته در سال‌های گذشته به اعتماد مردم لطمه زد و باید با آن مبارزه کرد.

دولت هیچ چشم داشتی به منابع ارزی ندارد/ فساد به اعتماد مردم لطمه زدبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در چهارمین نشست هیأت نمایندگان اتاق ایران، با اشاره به وضعیت جدید به وجود آمده در شرایط پساتحریم گفت: امروز کشور ما در یک شرایط خاص و مقطع زمانی مشخصی قرار دارد که از بیم‌ها و هراس‌های دوران تحریم عبور کرده و تحریم‌های ظالمانه را پشت سر گذاشته و وارد روزهای جدیدی شده و در آستانه دوران پرامید پساتحریم هم دولت و هم بخش خصوصی وظایف مهمی دارند.

وی  افزود: در گذشته دغدغه اصلی ما تحریم‌ها و نحوه برخورد با مشکلات آن دوران بود و امروز با پشتیبانی و صبر ملت ایران دوران تحریم را پشت سر گذاشتیم.

وی افزود: در این دوران راهنمایی‌های مقام معظم رهبری نیز بسیار کارگشا بود و ایشان در جریان جزئیات تمام جلسات مذاکره بودند.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به توافق هسته‌ای گفت: این موضوع نشانگر پیروزی قدرت دیپلماسی و هنر مذاکره در برابر سیاست تهدید و تحریم بود و امروز ایران و منطق ایرانی در کانون توجه همه جهانیان قرار گرفته و به همین دلیل به جز رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای منطقه تقریبا تمامی جهانیان از این توافق خوشحال هستند و از آن حمایت می‌کنند.

وی ادامه داد: در شرایط جدید به وجود آمده فرصت جدیدی ایجاد شده که بتوانیم بخشی از خسارت‌های دوران تحریم را ترمیم نماییم و دراین شرایط جدید باید از موقعیت ممتاز ایران استفاده کنیم و اجازه ندهیم برخی افراطی‌ها دوباره میدان‌دار شوند.

جهانگیری به این موضوع نیز اشاره کرد که در سال‌های تحریم فرصت‌های خوبی به وجود آمد و نشد از آن استفاده کرد مانند درآمدهای میلیاردی که به کشور وارد شد و به جای اینکه به محلی برای توسعه کشور تبدیل شود بلکه ایجاد مشکل نیز در اقتصاد کشور کرد.

**بخش خصوصی واقعیت اقتصاد ایران است


معاون اول رئیس جمهور با تأکید بر اینکه بخش خصوصی واقعیت اقتصاد ایران است گفت: در دوران جنگ معمولا دولت‌ها تصمیماتی می‌گیرند که مناسب شرایط رشد و توسعه نیست و بیشتر به دنبال حفظ شرایط موجود هستندومی‌توانیم بگوییم که دوران تحریم نیز به نوعی جنگ اقتصادعلیه ایران بود وباهمه فشارها علیه ایران به حدی زیاد شدکه همه بخش‌های اقتصادی را تحت فشار قرار داد.

وی با اشاره به مشکلات در زمان تحریم گفت: در زمینه فروش نفت و گاز محدودیت‌هایی داشتیم و حمل ونقل دریایی و زمینی ما و نیز نقل و انتقال پول‌های ما در شرایط بدی به سر می برد.

وی تصریح کرد: حتی فراتر از بنگاه‌ها و بخش‌های اقتصادی شهروندان ایرانی دچار تحریم بودند و اجازه باز کردن حساب بانکی را نداشتند.

معاون اول رئیس جمهور افزود: در این شرایط باید دولت سیاست‌های را اتخاذ می‌کرد که فشار کمتری به مردم وارد شود و در حال حاضر با توجه به ورود به دوران جدید باید اولین قدم لغو تصمیماتی باشد که در دوران تحریم و برای آن شرایط گرفته شده است چرا که آن تصمیمات در حال حاضر جوابگوی شرایط جدید نیست.

وی در ادامه اظهار داشت: در آن زمان ستاد تدابیر ویژه‌ای تشکیل شد تا بتوانیم تحریم‌ها را دور بزنیم اما امروز اولین قدم این است که سیاست‌های اتخاذ شده لغو شود و انتظار داریم که بخش خصوصی پیگیر این موضوع باشد.

معاون اول رئیس جمهور در ادامه صحبت‌های خود به این نکته نیز اشاره کرد که نباید هیچ شرکتی جایگزین بخش خصوصی شود و شرکت‌های خصولتی و شبه دولتی باید توان رقابت با بخش خصوصی را داشته باشند.

**روال توسعه کشور کند شده است


جهانگیری در ادامه صحبت‌های خود با تأکید بر اینکه در دوران پساتحریم چالش‌های جدی پیش رو داریم گفت: آسیب‌های مهمی در دوران تحریم بر اقتصاد وارد شد که باید شناسایی شوند.

وی اظهار کرد: در حال حاضر روال توسعه کشور کند شده و کشور باید رشد اقتصادی 8 درصد و بیش از آن داشته باشد چرا که توان و استعداد و نیاز کشور بیش از این است.

معاون اول رئیس جمهور در ادامه با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته ایجاد شغل خالص در کشور بسیار کم بوده گفت: یکی از دغدغه‌های ما مربوط به مطالبات معوق طرح‌های زود بازده بود که ایجاد شد و در حال حاضر هم بانک‌ها و هم منابع را درگیر کرده است.

وی افزود: بهبود فضای کسب و کار، یکی از الویت‌های اصلی و جدی دولت است و هزار و 600 مجوز در دستگاه‌های دولتی شناسایی شده که بخش قابل توجهی از آن باید لغو شود.


وی با تاکید بر اینکه رفع موانع تولید و جذب سرمایه‌گذاری باید مورد توجه قرار گیرد گفت: انتظار من از اتاق بازرگانی این است که این موارد را شناسایی کرده و به دولت اعلام نماید.

به گفته معاون اول رئیس جمهور: باید سرمایه اجتماعی کشور افزایش یابد چرا که برای اداره کشور نیازمند امید و اعتماد مردم هستیم و در سال‌های گذشته فساد به اعتماد مردم زد.

**مبارزه با فساد تنها با شعار ممکن نیست

جهانگیری  تاکید کرد: باید با فساد سیاه و سازمان یافته که مثل موریانه به جان کشور افتاده مبارزه کرد و هزینه آن را پرداخت البته این موضوع امری دشوار است و تنها با شعار مشکلی حل نمی‌شود و باید با برنامه ریزی عمل کرد.

وی ادامه داد: در گذشته فسادهای بزرگی رخ داد در حال حاضر بانیان آن مدعی هستند و کسی که امضا کرده که 2 میلیارد و 700 میلیون دلار از پول نقد تنها در اختیار یک شخص قرار بگیرد امروز به نوعی طلب کار است.

وی ادامه داد: در دوران تحریم تصمیماتی گرفته شده و عده‌ای سود جو از شرایط سوء استفاده کرده و حتی در حال حاضر که دستگاه‌ها مکرر پیگیر بازپس‌گیری ارز هستند با جسارت به آن توجهی نمی‌کنند.

معاون اول رئیس جمهور به این نکته نیز اشاره کرد: سعی می‌کنیم که دیگر این مسائل را تا جایی که نیاز نباشد اعلام نکنیم و مردم را نگران ننماییم.

وی به اقدامات دولت در جهت مبارزه با فساد و خشک کردن ریشه آن نیز اشاره کرد و گفت: ایجاد دولت الکترونیک و  راه‌اندازی سامانه الکترونیکی و همچنین تجیهز گمرکات به سامانه جامع گمرکی از اقداماتی است که جهت مبارزه با فساد انجام شد.

وی ادامه داد: زمانی خبر رسید که یک نفر در شعبه‌ی بانکی در یک شهر 900 حساب بانکی دارد که در این راستا ما بر الکترونیکی شدن بانک‌ها نیز تاکید کردیم و در تمامی وزراتخانه‌ها تصمیم بر این شده که گلوگاه‌های فساد شناسایی و برای رفع آن اقدامات لازم انجام گیرد.

وی با اشاره به انتقادات فعالان بخش خصوصی از بزرگ شدن دولت گفت: این موضوع که دولت بزرگ شده حرف دقیقی است و در سال 84 زمانی که یک شرکت دولتی را تحویل دادیم 6 هزار و 700 نفر نیروی شاغل داشت و امروز همان شرکت با همان میزان تولید 22 هزار نفر شاغل دارد و این در حالی است که ما نیازمند یک دولت چابک و توانمند هستیم.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به جذب سرمایه گذاری‌های خارجی گفت: ایران در حال حاضر نیاز به سرمایه گذاری دارد و در یک مقطع زمانی 9 درصد تولید نفت دنیا در اختیار ما بود اما در حال حاضر این رقم کاهش یافته است.

وی تصریح کرد: دوران تحریم موجب شد که بیمه‌های صادراتی دنیا به روی ایران بسته شود و در حال حاضر رتبه ریسک ایران از بین رفته است و در این شرایط برخی از کارها وابسته به دولت است که باید انجام دهد که از جمله آن فعال کردن بیمه صادراتی و برقراری ارتباط بانکی است.

وی به این نکته اشاره کرد که ایران می‌تواند فاینانس جذب کند و شرایط کشور به گونه‌ای است که کشورهای اروپایی با علاقه‌مندی بسیار به ایران می‌آیند و در حال حاضر صنایع ما نیاز به نوسازی دارد و ما نیاز به ماشین‌آلات جدید داریم.

به گفته معاون اول رئیس جمهور: بخش‌هایی از صنعت که در رکود به سر می‌برد با همکاری شرکای جدید می‌توانند از رکود خارج شود.

جهانگیری با تاکید بر اینکه برخی از موانع یکسان سازی نرخ ارز باید برطرف شود گفت: حتما باید به دنبال تک رقمی کردن نرخ ارز در کشور باشیم و می‌توان گفت که مدیریت دوران پساتحریم بسیار مشکل است و اگر این شرایط را به خوبی مدیریت نکنیم این فرصت تبدیل به تهدید می‌شود.

جهانگیری ادامه داد: باید منابع ارزی بلوکه شده به درستی مدیریت شوند و باید بگویم که دولت هیچ چشم‌داشتی به این منابع ندارد و همه آن به عنوان ذخایر بانک مرکزی  باید در اختیار بانک مرکزی قرار بگیرند و ما در پی آن نیستیم که آن را تبدیل به ریال نماییم.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: ما در پی این هستیم  که طرح‌های عمرانی را با سهل‌ترین شرایط به بخش خصوصی واگذار کنیم.

وی ادامه داد: همچنین باید تولید مورد حمایت قرار گیرد و یکی از الویت‌های ما در دوران پس از تحریم باید افزایش تولید و صادرات باشد.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
الهه
۱۷:۵۸ ۱۲ مرداد ۱۳۹۴
درود بر این افراد متدین و تحصیل کرده
Iran (Islamic Republic of)
saeed
۱۶:۴۷ ۱۲ مرداد ۱۳۹۴
درود بر کابینه دولت اعتدال
آخرین اخبار