همدان؛

انتخاب نوشیجان و بافت تاریخی شهر همدان به عنوان پایگاه میراثی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان گفت: تپه نوشیجان در شهرستان ملایر و بافت تاریخی شهر همدان به عنوان یکی دیگر ازپایگاه های میراثی این استان انتخاب شدند.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ ریحان سروش مقدم افزود: پس از پیگیری و مطالعات کارشناسی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، استان همدان توانست نوشیجان و بافت تاریخی شهرهمدان را به فهرست پایگاه های کشور بیفزاید و این اتفاق نقطه عطفی در حوزه میراث فرهنگی استان خواهد بود.

وی ادامه داد: نوشیجان و بافت بازار پس از لائودیسه،وهگمتانه به عنوان چهارمین پایگاه میراثی در استان می تواند مورد توجه دوستداران در حوزه مطالعات باستان شناسی قرار گیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اضافه کرد: تپه نوشیجان یکی از بزرگترین آثار تاریخی ملایر است، این تپه در20 کیلومتری راه ملایر همدان در غرب ملایر نزدیک روستای شوشاب و اسکنان و در کنار رودخانه حرم آباد قرار گرفته است.

سروش مقدم عنوان کرد: آثاری که از طبقه اول تپه نوشیجان به دست آمده در برگیرنده معماری مادها است و عبارت است از 9 بنای قدیمی جبهه غربی تپه که نخستین آتشکده است، تالار ستون دار آپادانا، تالار مرکزی که دومین نیایشگاه است ، اتاق ها ، انبارها تونل ها ،حصار دژ نوشیجان آثار به دست آمده که یک جام طلایی و یک ستاره و یک ماه طلایی بوده ، هم اینک در موزه های امریکا و فرانسه است.

وی با اشاره به اینکه به دنبال ثبت سه پایگاه جدید هستیم افزود: دستکند های ارزانفود، قلعه جوق و شهر زیرزمینی سامن از جمله این پایگاه ها هستند.

انتهای پیام/س


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.