رئیس اداره مخطوطات سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و اسناد آستان قدس رضوی گفت: در گنجینه مخطوطات کتابخانه این سازمان بیش از 97 هزار کتاب خطی نگهداری می‌شود.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛  سید محمد رضا فاضل با بیان این مطلب افزود: افزون بر بيش از 97 هزار نسخه خطی نظیر قرآن، جزوات قرآنی، کتاب خطي، کتاب عکسي، اشياء هنري، دست‌نوشته، وقف‌نامه است، که تنها در سه ماه نخست سال جاري، بيش از يکصد نسخه از طريق اهدا و خريداري جذب اين مجموعه منحصر به فرد شده است.

وي با اشاره به قدیمی ترین نسخه قرآن مجید در قرن هستم هجری قمری در این کتابخانه بیان داشت: نيمة اول این قرآن نفیس اهدا شده به خط نسخ خوش مغربي، اعراب‌‌گذاري به سرخي، فواصل آيات به زعفراني، اسامي سوره‌ها به خط ثلث به زعفراني و نيمة دوم آن، جدول‌کشي صفحات به سرخي و سر سوره‌ها داراي کتيبة​ منقّش است.

رئیس اداره مخطوطات سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و اسناد آستان قدس رضوی با معرفی دونسخه نفیس دیگر، افزود: کتاب "جواهر البحار" مربوط به قرن 10 قمري و کتاب "لمحات في شرح اللمعات" مربوط به قرن 9 قمري در گنجینه مخطوطات این کتابخانه قرار دارد.

وی با اشاره به مراجعه محققان و پژوهشگران از داخل و خارج کشور به این کتابخانه تصریح کرد: در این سه ماه اخیر بیش از 250 نسخه نظیر تمام موضوعات و به ویژه ادبیات، اخبار و اسلام بوده که در اختیار مراجعه کنندگان قرار گرفت.

همچنین در این گنجینۀ کتب خطی آستان قدس رضوی، مجموعه‌های منحصر به فردی از کتب علمی، فرهنگی، تاریخی و هنری نگهداری و مورد توجه بسیاری از دانش‌پژوهان، نسخه‌شناسان و مشتاقان علم و دانش قرار گرفته است.

انتهای پیام/س

برچسب ها: نسخه ، خطی ، کتاب ، مشهد ، خراسان رضوی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.