سازمان میراث فرهنگی در جهت حفظ آثار تاریخی عراق در مقابله با گروه افراطی داعش اعلام آمادگی می‌کند.

 به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ صبح امروز اولین کمیته مشترک سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران و عراق با حضور سلطانی‌فر رئیس میراث فرهنگی و گردشگری کشور، عدیل فهد شرشاب وزیر گردشگری و آثار باستانی عراق، محمد طالبیان معاون میراث فرهنگی، موحدی معاون گردشگری در هتل لاله برگزار شد.

سلطانی‌فر رئیس میراث فرهنگی و گردشگری کشور در این نشست ضمن اشاره به مذاکرات هسته‌ای عنوان کرد: بعد از دو ماه مذاکره موفق به پیروزی بزرگی شدیم و توانستیم حقوق هسته‌ای را به رسمیت بشناسانیم و زمینه برطرف شدن تحریمهای ناعادلانه فراهم کنیم.

وی ادامه داد: امیدواریم که همانطور که مذاکرات به نتیجه رسیده دستاوردهای خوب را استمرار دهیم. چرا که دنیا پذیرفت ایران کشوری دارای منطق و تعامل دیپلماسی است و زبان گفتگو را ترجیح می‌دهد و به عنوان کانون ثبات درمنطقه ایفای نقش می‌کند.

سلطانی‌فر تصریح کرد: سیاستها و رویکرد ما ایجاد تعادل و آرامش و ثبات است و این رویکرد را همیشه دنبال خواهیم کرد و با کشورهای منطقه و مسلمان دارای منافع مشترکی هستیم.

وی افزود: دستاوردهای مذاکره متعلق به مردم ایران است و اراده‌مان برقراری آرامش و صلح است.

سلطانی‌فر اظهار داشت: مردم عراق و ایران اعتقادات مشترکی دارند عراق به خاطر جاذبه‌های مذهبی در بین مردم ایران به نیکی یاد شده و ایران هم به واسطه مرقد امام رضا (ع) و حضرت معصومه مورد توجه مردم مسلمان عراق است.

وی گفت: در سالهای اخیر روند ورود گردشگران خارجی در کشور رو به رشد است و به دلیل جاذبه‌های گردشگری هر ساله میزبان اتباع کشورهای دیگر هستیم.

سلطانی‌فر افزود: در سال 93 بیش از 5 میلیون گردشگر خارجی به کشورمان آمده‌اند و با ظرفیتهای موجود تعداد گردشگران را به مرز 20 میلیون نفر رسانده‌ایم و آمار نشان داده که 50 درصد گردشگران مذهبی هستند.

وی با اشاره به تردد گردشگران عراقی و ایرانی بیان کرد: بیش از دو میلیون نفر ایرانی به کشور عراق و همچنین بیش از دو میلیون عراقی به کشور ایران تردد می‌کنند و برای آنکه شرایط خوبی را برای گردشگران به خصوص زائران فراهم کنیم برنامه‌هایی را ساماندهی کردیم.

رییس سازمان میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: ما با همه امکانات پذیرای مردم عراق و زائران آنها هستیم همچنین انتظار داریم آنها هم شرایط با کیفیت‌تری برای گردشگران ایرانی در کشورشان فراهم کنند.

وی خاطرنشان کرد: ما از همان موقع که گروه افراطی داعش وارد عراق شد و آثار باستانی آنها را تخریب کرد و این اقدام را محکوم کردیم و در جهت حفظ آثارشان اعلام آمادگی می‌کنیم و از همه امکانات در این راستا استفاده خواهیم کرد.

عدیل فهد شرشاب وزیر گردشگری و آثار باستانی عراق ضمن آرزوی پیشرفت برای کشور ایران بیان کرد: ما در عراق یک دشمن تروریستی به اسم داعش داریم که آتشش همه را فراگرفته و موضع ایران در مقابل این دشمن حرکت‌هایی بوده ما باید متحد شویم در مقابل این دشمن که از هر جنایتی دریغ نمی‌کند مبارزه کنیم.

وی ادامه داد: در فوریه گذشته توافقاتی انجام شد و برنامه‌هایی را پیش گرفتیم لذا ما در عراق فعالیتهای خوبی در حفظ آثار تاریخی با یونسکو داریم  و در این جهت می‌توانیم با کشور ایران پیشرفت‌هایی کنیم.

عدیل فهد شرشاب تصریح کرد: در عراق حماقت‌هایی در گذشته شده بود و به کار فرهنگی توجه نمی‌شد اما ما با فعالیتهامون توانستیم جهشی را داشته باشیم و امیدواریم این سند بتواند برای تبادل کارشناس و تجربیات بین ایران و عراق حرکت کند.

وی افزود: گردشگران مذهبی در عراق بیشتر شهروندان ایرانی هستند و ما وظیفه داریم خدمات ویژه‌ای را ارائه بدهیم و به دنبال راهکارهای خوبی هستیم و با تحقق این ایده‌ها به نتایجی مناسبی خواهیم رسید.

  
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار