رئیس شورای هماهنگی انجمن های پزشکان عمومی ایران:

اطلاعات افراد از مجاری نامناسب با اطلاعات ارائه شده از سوی پزشکی تناقض ایجاد میکند

رئیس شورای هماهنگی انجمن های پزشکان عمومی ایران گفت: اطلاعات کسب شده افراد از مجاری نامناسب با اطلاعات ارائه شده از سوی پزشکی دچار تناقض بوده که به ارتباط لطمه می زند.

دکتر مهران قسمتی زاده رئیس شورای هماهنگی انجمن های پزشکان عمومی ایران در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه رابطه پزشک و بیمار از دیر باز وجود داشته و از همان اول نیز رابطه مالی و تبادل چیزی در قبال دریافت خدمات وجود داشت گفت : در گذشته با اینکه رابطه مالی نیز وجود داشت ولی این رابطه ، رابطه ای مقدس محسوب می شد.

وی با اشاره به اینکه با توجه به پیشرفتهای جامعه پزشکی ، رابطه پیچیده تر شده و موارد مختلف موجب افزایش هزینه های درمان شده است، افزود : با افزایش فناوری و ارائه خدمات پیشرفته ،مردم به سلامت خود بیشتر اهمیت داده و از سوی جامعه پزشکی انتظار درآمد بیشتر به وجود آمده است.

 رئیس شورای هماهنگی انجمن های پزشکان عمومی ایران ادامه داد : آگاهی های مردم افزایش یافته و در این راستا مطالبات نیز رشد داشته ولی متاسفانه افزایش آگاهی به طور کامل نبوده و مجاری مناسبی برای ارائه این آگاهی به مردم وجود ندارد .

وی با بیان اینکه در مواردی اطلاعات کسب شده افراد از مجاری نامناسب با اطلاعات ارائه شده از سوی پزشکی دچار تناقض بوده که به ارتباط لطمه می زند افزود : در برخی موارد نیز شاهد به روز نبودن پزشکان هستیم که این موضوع نیز تناقض را بیشتر کرده است.

دکتر قسمتی زاده اظهار کرد : با نگاهی به گذشته خواهیم دید که موارد اشتباه ، زمینه ساز این رابطه شده و برای بهبود این وضعیت لازم است توجه کنیم که رابطه بین پزشک و بیمار رابطه ای مقدس نبوده بلکه رابطه با ارزش و احترام است چرا که در یک رابطه مقدس ، اشتباه و تخلف پذیرفته شده نیست درحالی که پزشک نیز انسان بوده و احتمال اشتباه دارد .

وی با اشاره به اینکه ارائه اطلاعات لازم اولین موضوعی است که در رفتار پزشکان حتما باید وجود داشته باشد گفت : پزشک باید برای بیمار وقت گذاشته تا حداقل اضطراب روانی بیمار را کاهش دهد که در ویزیت های چند دقیقه امکان توضیح روند بیماری ، روند درمان ، عوارض و نتایج درمان وجود ندارد.

رئیس شورای هماهنگی انجمن های پزشکان عمومی ایران تصریح کرد : هر چند اعتماد پزشک و بیمار اهمیت بسیاری برای جامعه دارد ولی مهمترین نقش این موضوع در بهبود بیماران است چرا که اگر بیماری به پزشک و درمانگر خود اعتماد نداشته باشد، درمان را قبول نکرده و یا به طور کامل پیگیری نمی کند بنابراین این رابطه برای درمان بیماران ضروری است.

وی با بیان اینکه متولیان باید بدانند که در عرصه پزشکی هم مانند همه صنوف دیگر احتمال اشتباه و تخلف وجود دارد گفت : ولی محلی که باید با این تخلفات برخورد کند مسلما رسانه های جمعی نیستند، چرا که این موضوع به اعتماد مردم نسبت به جامعه پزشکی لطمه می زند .

دکتر قسمتی زاده ادامه داد: رابطه مالی بین پزشک و بیمار از دیگر موارد چالش برانگیز است که این موضوع در دنیا به حداقل رسیده که با حمایت و یکپارچه کردن بیمه های پایه و تکمیلی می توان این رابطه را کاهش داد تا مراحل درمان تحت تاثیر مسائل مالی قرار نگیرد که در کشور ما نیز قانون اشاره کرده که دولت باید این مسیر را طی نماید که متاسفانه تاکنون انجام نشده است .

وی در ادامه با تاکید به اینکه برای افزایش اطلاعات عمومی مردم در رابطه با بیماریها باید مراجع ذی صلاح قابل اعتمادی وجود داشته باشد که در این راستا انجمن ما در حال تدارک سایتی برای ارائه آموزشهایی در عرصه بیماریها به مردم است که با همکاری اعضای هیات علمی تا دو ماه آینده راه اندازی خواهد شد اظهار کرد : در عرصه رابطه گروه خدمت دهنده و خدمت گیرنده دو موضوع قانون و اخلاق باید مد نظر قرار گیرد که قانون دست ما نبوده ولی در عرصه اخلاق ، انجمن فعالیتی را شروع کرده که معیارهای اخلاقی را در فعالیتهای همکاران در مردم و صنوف افزایش دهد که این تولیدات در آینده ارائه خواهد شد .

رئیس شورای هماهنگی انجمن های پزشکان عمومی ایران در پایان با بیان اینکه اگر دولت به بخش سلامت و خدمات اولیه آموزشی بیشتر بپردازد ، مسلما آگاهی مردم بیشتر شده و بیماریهای پیچیده تر در مراحل نهایی کاهش یافته و هزینه های مردم نیز کمتر می شود خاطرنشان کرد : در این صورت رابطه آموزشی پزشکان و مردم افزایش یافته و به افزایش اعتماد بین مردم و پزشکان منجر می شود .


انتهای پیام/

برچسب ها: پزشک ، بیمار ، آموزش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار