باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

تاثیر سوابق تحصیلی سال 84 تا 93 برای 60 درصد ظرفیت دانشگاه‌ها

مشاور‌ عالی سازمان سنجش گفت: در آزمون سراسری سال 94 پذیرش دانشجو برای بیش از 60 درصد ظرفیت دانشگاه بر اساس سوابق تحصیلی صورت می‌گیرد.

تاثیر سوابق تحصیلی سال 84 تا 93 برای 60 درصد ظرفیت دانشگاه‌هابه گزارش خبرنگار  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، در آزمون سراسری سال 94 پذیرش در تعدادی از کد‌رشته‌های دانشگاه‌ها و موسسات و مراکز آموزش عالی کشور در دوره‌های مختلف اعم از روزانه یا شبانه، پیام نور، غیر‌انتفاعی و... با توجه به تعداد متقاضیان آنها صرفا بر اساس سوابق تحصیلی (معدل کتبی دیپلم) صورت می‌پذیرد.

در همین راستا حسین توکلی مشاور‌ عالی سازمان سنجش اظهار داشت: در آزمون سراسری سال 94 پذیرش دانشجو بیش از 60 درصد ظرفیت دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی صرفا بر اساس سوابق تحصیلی صورت می‌گیرد.

پذیرش دانشجو در این آزمون به دو صورت انجام می‌شود. اولین مورد پذیرش صرفا بر اساس سوابق تحصیلی (معدل کتبی دیپلم) است و دومین مورد پذیرش که بر اساس آزمون سراسری (نمرات حاصل از آزمون و تاثیر قطعی سوابق تحصیلی) انجام می‌شود.

وی افزود: در سال 1392 و 1393 دوبار پذیرش صرفا بر اساس سوابق تحصیلی صورت گرفت.

 دانشگاه‌هایی که در کنکور سراسری سال 94 بر اساس سوابق تحصیلی دانشجو می‌پذیرند

در آزمون سراسری سال 94 علاوه بر دوره‌های پیام نور و غیر‌انتفاعی و دوره‌های روزانه و شبانه نیز پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی انجام می‌شود و مانند سال 93 همه متقاضیان، چه داوطلبانی که در جلسه آزمون حاضر بودند و مجاز به انتخاب رشته شدند و چه داوطلبان غیرمجاز، غایب آزمون و یا افرادی که در آزمون ثبت نام نکرده‌اند و در زمان انتخاب رشته امکان ثبت نام بر روی سایت سنجش به آنها داده می‌شود، در صورت تمایل می‌توانند این قبیل کد‌رشته محل‌ها را انتخاب کنند. 

لازم به ذکر است، داوطلابانی که مجاز به انتخاب رشته نشدند و همچنین داوطلبان غایب نیازی به ثبت نام مجدد بر روی سایت سازمان سنجش ندارند و فقط کافی است نسبت به انتخاب رشته خود اقدام کنند.

 تاثیر سوابق تحصیلی داوطلبان کنکور سراسری 94
توکلی در ادامه گفت: در پذیرشی که بر اساس آزمون است، پذیرش برای تمامی کد‌رشته محل‌های دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور بر اساس آزمون سراسری و نمره حاصل از آزمون و سوابق تحصیلی صورت می‌پذیرد. بدیهی است که این کد‌رشته محل‌ها را تنها داوطلبانی می‌توانند انتخاب کنند که در جلسه آزمون سراسری امسال حاضر بوده و مجاز به انتخاب رشته شده‌اند. پذیرش در این قبیل کد‌رشته‌های تحصیلی به روش متمرکز و یا نیمه‌متمرکز انجام می‌شود. 

ملاک پذیرش با در نظر گرفتن شرایط و ضوابط آزمون (از نظر گزینش بومی، سهمیه‌بندی و...) در این کد‌رشته محل‌ها، نمره کل نهایی زیر‌گروه مربوط به رشته موردنظر است که این نمره در کارنامه داوطلب درج گردیده است.

لازم به ذکر است، آن دسته از دیپلمه‌های ریاضی و فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی و معارف اسلامی که دیپلم خود را طی سال‌های 1384 لغایت 1393 اخذ نموده‌اند و امتحانات یک یا چند درس‌ به صورت نهایی و کشوری برگزار شده است، مشمول سوابق تحصیلی هستند و سوابق تحصیلی موجود به میزان حداکثر 25 درصد و به صورت تاثیر قطعی و نمره آزمون آنان لحاظ می‌شود.

توکلی در پایان گفت: داوطلبان حاضر در جلسه آزمون سراسری که مجاز به انتخاب رشته شدند در گروه آزمایشی که مجاز به انتخاب رشته هستند، کد‌رشته محل‌هایی از هر دو شیوه پذیرش را انتخاب کنند. این داوطلبان امکان انتخاب 150 کد‌رشته محل را دارند. داوطلبان غیرمجاز، غایبین و ثبت نام‌کنندگان جدیدی که در زمان انتخاب رشته ثبت نام می‌کنند، تنها می‌توانند کد‌رشته محل‌هایی را که پذیرش آنها صرفا بر اساس سوابق تحصیلی است انتخاب کنند. این داوطلبان امکان انتخاب 150 کد‌رشته محل را دارند.


گزارش از نسیم آقایی


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
الهام
۱۹:۱۷ ۱۱ مرداد ۱۳۹۴
باسلام وخسته نباشید
اینقدر دانشجو کم شده و ظرفیتها بالا رفته که افرادی که در کنکور غیبت داشته اند نیز می توانستن انتخاب رشته نمایندبهتر نیست کنکنور حذف شود؟
Iran (Islamic Republic of)
عدالت رجبی
۱۳:۲۶ ۱۱ مرداد ۱۳۹۴
اگر فرآیندی برای انتخاب دانشجو و تعیین رشته شناسائی و بکار کرفته شود که استعداد های افراد شناخته و افراد واقعا واجد شرایط ادامه تحصیل دهند در رشد تولید ملی و کم شدن بیکاری در کشور بسیار موثر خواهد بود