نماینده جمهوری‌خواه مدعی شد؛

موارد ابهام‌برانگیز درباره توافق هسته‌ای ایران رو به افزایش است

"مک ثورنبری" تاکید کرد کنگره به شکل جدی در حال بررسی توافق هسته‌ای ایران است و از هیچ نکته مبهمی به آسانی عبور نمی‌کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان؛ نماینده جمهوری‌خواه تگزاس و عضو کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا، درباره اظهارات "جان کری،" وزیر امور خارجه این کشور، در کمیته امور خارجی پیرامون جمع بندی مذاکرات هسته‌ای با ایران گفت برخلاف شعارهای تند عده‌ای قلیل، کنگره با جدیت موضوع توافق با ایران را بررسی می‌کند.

"مک ثورنبری" در این باره گفت: سه نگرانی عمده در این میان وجود دارد. یکی اینکه آیا این توافق قابل اجرا و قابل راستی آزمایی است یا نه؛ دوم اینکه حتی اگر این توافق به خوبی نیز به اجرا گذاشته شود، آیا توافق به اندازه کافی خوب هست یا نه و حوزه سوم نگرانی‌های ما مربوط به دیگر فعالیت‌های ایران است. به نظر من دولت "باراک اوباما" با طرح این مساله که این، انتخاب میان توافق اخیر و جنگ است، به اعتبار خود آسیب زده است. این رویکردی است که آنان پیش رو گرفته‌اند در حالی که خیلی‌ها باور دارند می‌توان توافقی بهتر به دست آورد و برخی ها نیز باور دارند که حتی توافق نکردن، بهتر از توافق فعلی است زیرا ایران را به عنوان یک کشور در آستانه هسته‌ای شدن قبول می‌کند. 

وی در ادامه افزود: فردا صبح (به وقت آمریکا) نشستی در کمیته نیروهای مسلح خواهیم داشت و هیئتی از کارشناسان نیز در آن حضور دارند. هر چه بیشتر در این خصوص کاوش می‌شود، بدبینی‌ها درباره این توافق در هر دو حزب رو به افزایش می گذارد. 
"ثورنبری" درباره هشدار "کری" در خصوص پیامدهای رد توافق گفت می‌دانم که وزیر خارجه ما به کاری که انجام داده است می‌بالد و می‌خواهد همه ما را قانع کند که این توافق، بهترین توافقی است که می‌توان به دست آورد. همچنین گفته می‌شود اگر با این توافقی که به دست آمده است همراهی نشود، ایران راه خود را ادامه می‌دهد، به سوی ساخت بمب اتمی حرکت می‌کند و پیامدهای دیگری که از پس آن خواهد آمد. البته باور ندارم که این دو موضوع در پی هم بیایند ولی این باور را نیز دارم که سوال‌های رو به افزایشی درباره راستی آزمایی وجود دارد. 

وی افزود: همین هفته گذشته صحبت‌های زیادی درباره بازرسان در سوریه مطرح بود، بازرسانی که می‌بایست به دنبال تسلیحات شیمیایی در این کشور می‌گشتند. این را نیز به یاد داشته باشید که ایران و سوریه چه روابطی با همدیگر دارند. از این رو، سوالی که بسیاری از ما مطرح می‌کنیم این است که چه تفاوتی میان ایران که می‌بایست به تعهدات خود پای بند باشد با سوریه که مشخص شده است همه تسلیحات شیمیایی خود را تحویل نداده است، وجود دارد. 

نماینده جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا درباره اظهارات تند هم حزبی‌های خود درباره این موضوع گفت: من به هیچ روی با اظهاراتی که در خصوص "جان کری" یا اظهارات دیگری که مطرح می‌شوند، موافق نیستم. این کاری بسیار جدی است. یک نکته که مخالفان و موافقان همه در آن اشتراک نظر دارند این است که این توافق، پیامدهایی به مراتب گسترده تر دارد. تاثیرات عمده‌ای بعد از این توافق در همه جای خاورمیانه و دنیا ایجاد می‌شود، اینکه این توافق تایید شود یا نه، یا این توافق تصویب شود یا نه، از این رو باید موضوع را به این شکل نگاه کنیم. 

بسیاری از دمکرات‌ها و جمهوری‌خواهان به این شکل جدی به موضوع نگاه می‌کنند تا اینکه بخواهند شعارهای تند سر بدهند که از عده ای قلیل می‌شنویم. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
محمد
۱۴:۲۶ ۰۷ مرداد ۱۳۹۴
مرگ برآمریکا اسرائیل انگلیس
Iran (Islamic Republic of)
منوچهر
۱۰:۳۵ ۰۷ مرداد ۱۳۹۴
ایرانیها به علم غنی سازی مسلط هستند واینهااثرات نگرانی پیشرفتهای بعدی میباشد
Iran (Islamic Republic of)
روشن
۰۹:۲۱ ۰۷ مرداد ۱۳۹۴
مي بينيد ان چنان خوب برنامه خودشان را پيش مي برند كه حتي خودشان هم باورشان مي شود چه برسد بما كه بازي انان را نقطه قوت خود مي پنداريم نه ميگويي جنين نيست ببين جطور به شرطوشروطي كه بين خودشان خواهند كذاشت كه بازهم بستن راه ما در رابط با اين طرح ويا جاي ديگري باشد بدون اينكه باعث نقض ويا ايرادي در اين توافق شود انرا در كش وقوسهاي ماهرانه خود تاييد خواهند كرد
آخرین اخبار