باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

طرح‌های جهادی در راستای تحقق برنامه‌های تربیتی دانش‌آموزان

تعطیلات تابستانی فرصت مناسبی برای بهبود و ارتقای سطح پرورشی دانش‌آموزان است و طرح‌های جهادی و هجرت می‌تواند در این این هدف تاثیر بگذارد.

به گزارش خبرنگار   حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان  توجه به امر تعلیم و تربیت بعد مهم و اساس زندگی هر فردی را شامل می‌شود که از شاخص‌ترین این مسائل توجه به روحیه کاری و فعالیت‌های گروهی است و از آنجایی که انسان به طور طبیعی و فطری نیاز به زندگی گروهی دارد، در نتیجه آموزش‌های لازم در این باره به روابط اجتماعی افراد اثر مثبتی خواهد داشت.

با توجه به این مسائل آموزش و پرورش و مدرسه نهادی است که می‌تواند بیشترین تاثیر را در شکل‌گیری و بهبود روابط اجتماعی افراد داشته باشد و این مهم در صورتی تحقق می‌یابد که آموزش و پرورش برنامه‌های مناسب و تاثیرگذار را در نظر گرفته باشد.

موضوع پرورش و بهبود روابط عمومی بسیار اساسی‌تر از مقوله‌ آموزش است تا جایی که می‌تواند آن را تحت تاثیر قرار دهد.

در همین راستا وزارت آموزش و پرورش اقدام به اجرای طرح‌هایی نظیر اردوهای جهادی و طرح هجرت کرده است، این طرح در عین حال که می‌تواند به پرکردن اوقات فراغت دانش‌آموزان کمک کند، می‌تواند در بهبود روابط انسانی و عملکرد گروهی هم کمک کند.در واقع اجرای این برنامه‌ها در مدارس فعالیت زیربنایی است که تجلی آن در جامعه تحقق می‌یابد.

در همین راستا و در تشریح اهمیت و چگونگی اجرای این طرح‌ها مهدی علی‌اکبرزاده مدیر کل فرهنگی هنری آموزش و پرورش گفت: طرح هجرت و اردوهای جهادی برای دانش‌آموزان به نوعی تمرینی برای روحیه همکاری است.

وی در خصوص جزییات این دو طرح خاطرنشان کرد: این طرح‌ها، مرمت و بازسازی مدارس، احداث کلاس جدید، آماده‌سازی فضای آموزشی را شامل می‌شود تفاوت این طرح‌ها در محل برگزاری آنها است.

علی‌اکبرزاده گفت: اردوهای جهادی در مناطق دور و کم برخوردار برگزار می‌شود و در این طرح بسیج دانشجویی هم همکاری‌های لازم را انجام می‌دهد.

طرح هجرت در مدارس کل کشور و توسط دانش‌آموزان انجام می‌شود که دانش‌آموزان این فعالیت‌ها را در مدارس خود و یا مدارس نیازمند به کمک انجام می‌دهند.

وی تصریح کرد: در طی برگزاری این طرح‌ها با توجه به فعالیت یک استادکار ماهر قرارداد و دانش‌آموزان به عنوان نیروی کمکی مشارکت خواهد داشت.

گفتنی است، این استادکاران معمولا از هنرستان‌ها معرفی می‌شوند و در اختیار آموزش و پرورش برای اجرای طرح قرار می‌گیرند، مهارتهایی که معمولا وجود دارند سیم‌کشی تاسیسات، مرمت دیوارها، آجرچینی و مواردی از قبیل خواهد بود.

علی‌اکبرنژاد گفت: در این طرح در واقع دانش‌آموزان فضا را بهسازی می‌کنند و هر اقدامی که انجام می‌دهند با نظارت استادکار خواهد بود.

تامین برنامه‌های جهادی و هجرت

وی در خصوص تامین امکانات برای این برنامه‌ها گفت: در چنین کارهای مشارکتی و سازمان بسیج کمک کننده است و برخی امکانات نظیر تامین فضا و پشتیبانی مالی به عهده آموزش و پرورش خواهد بود.

مدیر کل فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش درباره میزان مشارکت افراد در تابستان سال گذشته خاطرنشان کرد: تابستان 92-93، 600 هزار نفر مشارکت داشته‌اند.

سیاست‌های تشویقی به کار گرفته شده

علی‌اکبر نژاد تصریح کرد: از نظر بعد تشویقی این کار برنامه‌هایی مانند اعطای دهان شیرینی و تقدیرنامه انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: فراتر از جنبه‌ مادی این برنامه‌ها ابعاد تربیتی و پرورشی آن است چرا که دانش‌آموزان بعد از اتمام کار مشارکتی و تعاونی خود، حاصل دسترنج را درمی‌یابند و در واقع بهترین دستاورد این طرح تغییر رفتار مثبتی است که ایجاد می‌شود.

لازم به ذکر است این طرحها در اوقات فراغت دانش‌آموزان در تابستان و به ویژه برای دانش‌آموزان مقطع دوم متوسطه برگزار می‌شود و مسابقه اجرای آن قریب به 16-15 سال می‌رسد.


گزارش از آتوسا دولتیاری


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار