این روزها کاندیداهای جمهوری‌خواه ریاست جمهوری آمریکا، در آستانه انتخابات، با حمله به توافق هسته‌ای ایران، در پی کسب حمایت لابی‌های صهیونیست هستند.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اعلام توافق ایران و غرب، آتش اظهارات تند کاندیداهای ریاست جمهوری آمریکا مشتعل شد. ویژگی مشترک تمامی این اظهارات، حمایت کاندیداها از رژیم صهیونیستی است.
 
جب بوش فرزند جورج بوش پدر با تأکید بر به خطر افتادن منافع اسرائیل اعلام کرد: من نمی‌توانم از چنین توافق پرعیب و نقصی حمایت کنم. "تد کروز" دیگر نامزد جمهوری‌خواه ریاست جمهوری آمریکا نیز قبل‌تر اعلام کرده بود: در صورت پیروزی علاوه بر لغو توافق صورت گرفته با تهران، سفارت آمریکا را از تل‌آویو به بیت‌المقدس منتقل می‌کند.
 
اما شاید بتوان جنجالی‌ترین اظهارنظر را مربوط به "مایک هاکبی" فرماندار سابق ایالت آراکانزا دانست که در مصاحبه با یکی از سایت‌های محافظه‌کار، با حمله به توافق با تهران، اوباما را عامل هدایت اسرائیل به سمت در کوره(آدم‌سوزی) دانست!
 
وی معامله با ایران را احمقانه‌ترین کار ممکن می داند! صحبت‌های وی چنان غیر مسئولانه بود که سبب جنجال‌آفرینی در محافل سیاسی آمریکا شد؛ چنانکه "واسرمن شولتز" رئیس کمیته ملی حزب دموکرات آمریکا در واکنش به این سخنان اعلام کرد: گفته‌های هاکبی در ادبیات سیاسی آمریکا جایی ندارد.
 
این اظهارات در حالی مطرح می‌شوند که پیش از این، "اسکات واکر" و "ریک پری"(دیگر کاندیداهای جمهوری‌خواه) نیز در سخنان انتخاباتی خود قول دادند در صورت پیروزی، توافق صورت گرفته را لغو کنند.
 
رقابت کاندیداهای جمهوری‌خواه در حمله به توافق هسته‌ای و حمایت از رژیم صهیونیستی چیز عجیبی نیست، اما ریشه این جنگ حمایتی کاندیداها از اسرائیل چیست؟
 
*** لابی‌های صهیونیست،عامل اظهارات خصمانه

هاشمی*** استخوان لابی‌های صهیونیست؛ دم‌تکان دادن کاندیداهای جمهوریخواه

در همین رابطه، "محمد بهاری" در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار داشت: از آنجا که انتخابات آمریکا در پیش است، هرکس تلاش دارد برای منافع خویش اقدام به گرم‌کردن بازار سیاسی کند که البته این موضوع تنها مصرف داخلی دارد.
 
وی افزود: لابی‌های صهیونیست در این امر بی‌تأثیر نیستند. امروز صهیونیست‌ها عزادارند. آنان نفوذ زیادی در پیکره سیاسی ایالات متحده دارند و کاندیداهای ریاست جمهوری به دلیل همین نفوذ بر روی منافع اسرائیل مانور می‌دهند.
 
این کارشناس مسائل سیاست خارجی با تأکید بر تبلیغاتی بودن شعارهای کاندیداها تأکید کرد: این احتمال بسیار ضعیف است که پس از تصویب توافق در کنگره آمریکا و تبدیل آن به قانون، رئیس‌جمهور بعدی آن را نقض کند. فضای قانون‌شکنی چیز خوبی در غرب محسوب نمی‌شود.
 
بهاری تأکید کرد: افکار عمومی آمریکا این مسائل را درک می‌کنند. جمهوری‌خواهان در تلاشند در بازار گرمی برای انتخابات ریاست جمهوری، حمایت لابی‌های صهیونیستی را با شعارهای خود کسب کنند، اما به واقع این تهدیدات قابل پیگیری و اجرا نیست. البته این لفاظی‌ها، سرمایه خوبی برای جمهوری‌خواهان در پی خواهد داشت.
 
وی در پایان افزود: به دلیل آنکه اوباما سیاست عاقلانه‌تر مذاکرات را بر جنگ ترجیح داد و با ایران به توافق رسید، احتمال برنده شدن دموکرات‌ها در انتخابات آتی افزایش یافت و به همین دلیل جمهوری‌خواهان احساس خطر می‌کنند.
 
*** حمایت اسرائیل، شرط رئیس جمهور شدن در آمریکا

هاشمی*** استخوان لابی‌های صهیونیست؛ دم‌تکان دادن کاندیداهای جمهوریخواه

لابی‌های صهیونیستی به دلیل نفوذ و قدرتی که دارند، بسیاری از سیاست‌های ایالات متحده را تحت تأثیر خود قرار داده‌اند. شرکت در کارزار انتخاباتی در آمریکا هزینه‌های بسیار هنگفتی را می‌طلبد که لابی‌های صهیونیست بیشتر آن را تأمین می‌کنند. این رقم در دوره قبل بیش از 6 میلیارد دلار بود. از آنجا که هیچ یک از کاندیداها توان صرف هزینه‌های این‌چنینی از جیب خود را ندارند، توسل به لابی‌ها تنها راهکار ممکن است.
 
از طرفی دموکرات‌ها به دلیل توافق با ایران، برگ برنده‌ای برای خود در انتخابات آتی به دست آورده‌اند. جمهوری‌خواهان تلاش دارند با ضربه زدن به دموکرات‌ها توافق حاصله را ناکارآمد و شکست خورده معرفی کنند. انتقادات به حدی بود که حتی اوباما در واکنشی آن را انزجار انگیز و در عین حال غم انگیز دانست.
 
در واقع جمهوری‌خواهان با حمله به توافق هسته‌ای علاوه بر به دست آوردن پاداش حمایت مالی لابی‌های صهیونیست، برگ برنده دموکرات‌ها در انتخابات را مورد خدشه قرار می‌دهند. جمهوری‌خواهان سخت بر طبل رد توافق هسته‌ای پس از پیروزی احتمالی می‌کوبند، درحالی که پیش از این، جورج بوش پسر، بارها ادعاهایی به مراتب بدتر از این موارد را مطرح کرده بود اما در عمل در تقابل با سیاست‌های جمهوری اسلامی با شکست مواجه شد.
 
انتهای پیام/
برچسب ها: کاندیدا ، انتخابات ، توافق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۷ ۲۶ آذر ۱۳۹۴
لعنت خدا بر صهیونیستها
آخرین اخبار