به گزارش
گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان و به نقل از فارس ؛این روزها تب نرم افزارهای نوین ارتباطی هر روز بیشتر میشود و هر روز نرم افزارهایی به کاربران معرفی میشود که با قابلیتهای ویژه خود روزانه هزاران کاربر را به خود جذب میکند اما تا چه حد کاربران از این نرم افزارها در جهت ترویج زندگی ایرانی اسلامی و منطبق با فرهنگ بومی کشورمان استفاده میکنند و تا چه حد پیوستن به این شبکهها به عنوان یک پز اجتماعی و دور نماندن از قافله سایر کاربران است؟
اینستاگرم یا اینستاگرام شبکه اجتماعی اشتراک گذاری عکس و ویدئو است که این امکان را به کاربران خود میدهد که عکسها و ویدئوهای خود را در دیگر شبکه های اجتماعی نظیر فیسبوک، توئیتر، تامبلر و فلیکر به اشتراک بگذارند. بوسیله کوین سیستروم و مایک کریگر خلق و در اکتبر 2010 راه اندازی شد. سرویس به سرعت محبوبیت کسب کرد و به بیش از 100 میلیون کاربر تا آوریل 2012 و 300 میلیون کاربر تا دسامبر 2014 رسید.
در حالی که این نرم افزارها میتوانند فرصتی برای انتشار فرهنگ ایرانی اسلامی به سراسر جهان باشند اما متأسفانه برخی اوقات شاهد هستیم افرادی که به عنوان الگوی جوانان در جامعه فعالیت دارند با انتشار عکسهایی در این صفحات فرهنگی را ترویج میکنند که با دین و فرهنگ ما سنخیتی ندارد.
زمانی داشتن سگهای پاکوتاه در کنار افراد و در خیابانها و ماشینها در میان قشر خاصی از مردم دیده میشد که بازتابهای مختلفی را از طرف دیگران به دنبال داشت و مراکز خرید و فروش رسمی برای آنها در بازار وجود نداشت اما اگر این رورها در اینستاگرام کلمه «سگ» را جست و جو کنید با صفحات مختلفی مواجه میشوید که عکس سگها را گذاشته اند و در زیر هر کدام قیمت آنها و خصوصیات آنها نیز درج شده است و تنها با یک تماس سگها در جلوی خانه تحویل داده میشود.
این در حالی است که متأسفانه برخی از بازیگران نیز با انتشار عکسهایی از خود در فضای مجازی و مطالبی در مورد همراهی با سگها این سؤال را در ذهن ایجاد میکنند که آیا بهتر نیست این افراد به عنوان الگوی جوانان در جامعه مردم را به سمت و سوی دیگری سوق دهند که با فرهنگ ما سازگاری داشته باشد از سوی دیگر در احادیث و روایات متعددی نیز همواره بر نجاست سگ تأکید شده است و پیامبر گرامی اسلام (ص) فرمودند: خانهای که سگ در آن باشد، ملائکه الهی به آن در نمی آیند و امیرمؤمنان حضرت علی(ع) نیز فرمودند: از نگهداری سگ در خانه بپرهیزید.
مدتی قبل یکی از بازیگران در صفحه شخصی خود عکسی را منتشر کرد که واکنشهای زیادی را به دنبال داشت در این عکس سنگ قبری نشان داده شده بود که برای یک سگ ساخته شده بود و در زیر آن نوشته شده بود:«پگی خانوم پس از 14 سال رفت!».
این موضوع واکنشهای زیادی را به دنبال داشت به طوریکه چند ساعت پس از انتشار، این عکس از صفحه حذف شد و در مورد آن توضیحاتی نیز منتشر شد.
یکی دیگر از بازیگران زن کشورمان در صفحه شخصی خود عکسی را از جشن تولد سگش منتشر کرد و نوشت: امشب تولد خنگول من بانی بود، یکی دیگر از بازیگران نیز در روزهای اخیر در صفحه شخصی خود عکسی را منتشر کرده است و در حالیکه یک توله سگ را بر روی سر خود قرار داده است در توضیح آن عکس نوشته است: معرفی میکنم؛ بانو، دخترِ بنده! .. دختر بابا!
در شرایطی این اتفاقها در کشور رخ میدهد که در نقاط محروم کشور کودکانی هستند که تا کنون تولد خود را جشن نگرفته اند و خردسالان و کودکانی هستند که آرزو دارند آنها را دختر بابا صدا بزنند و ایکاش این افراد به جای اینکه دنباله روی فرهنگ به بن بست رسیده غرب بودند به سراغ کودکان بی سرپرستی و یا بد سرپرستی میرفتند که آرزوی آنها این است که شمعهای تولد خود را فوت کنند و یا نوازش دستان پر مهر پدر و مادری را بر روی سر خود احساس کنند.
روانشناسان کاهش تعاملات اجتماعی، افزایش زندگی در فضای مجازی و استفاده زیاد از اینترنت، تهاجم فرهنگی و تمایل به انزوا را از دلایلی میدانند که افراد به ویژه نسل جوان، سگ یا گربه را به عنوان همدم خود انتخاب می کنند.
همراهی سگ با افراد در سطح شهر و جامعه موضوعی است که باید آن را با نگاهی موشکافانهتر بررسی کنیم و باید سیاستگذاران فرهنگی ما پاسخگو باشند که چرا و چه مسیری را طی کردهایم که بازیگران و افراد جامعه به جای اینکه با فرزندان خود عکسهایی را منتشر کنند و فرهنگ فرزند آوری را در جامعه ترویج کنند اما به فرهنگی روی آوردهاند که اصالت و تحکیم خانواده ایرانی اسلامی را نشانه رفته است و با عناوینی مانند کمپین حمایت از حیوانات خانگی، خواسته یا ناخواسته بازیگران و مروجان این فرهنگ در کشور شده اند.
انتهای پیام/