گزارش نهایی تحقیق و تفحص از صنعت فولاد کشور در صحن مجلس قرائت شد.

گزارش نهایی تحقیق و تفحص از صنعت فولاد کشور قرائت شدبه گزارش خبرنگار  مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان ، در جلسه علنی امروز گزارش کمیسیون صنایع، معادن درخصوص تحقیق و تفحص از صنعت فولاد کشور قرائت شد. 

براین اساس رمضانعلی سبحانی فرد سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس گزارش نهایی تحقیق و تفحص از صنعت فولاد کشور را به شرح زیر قرائت کرد.

در مقدمه گزارش مذکور آمده است: 

بر اساس سند چشم‌انداز ایران در افق 1404 باید به قطب اول علمی و فناوری و اقتصادی منطقه تبدیل گردد و این امر با تحقق هدفگذاری صادرات غیرنفتی می‌بایستی انجام پذیرد. 

با توجه به ارزش افزوده بالا در صنعت فولاد؛ قطعا فولاد یکی از اولویت‌های مهم در صادرات غیرنفتی است.

**اقدامات انجام گرفته برای توسعه صنعت فولاد 

در سال 1380 به دستور معاون اول رئیس جمهور وقت دستور انجام مطالعات جامع استراتژیک با عنوان مطالعات استراتژی توسعه صنعتی کشور آغاز گردید.  این مطالعات در مرداد 1382 انتشار یافت. ولی پس از آن با توجه به تحولات ایجاد شده در ساختار دولت و قوه مجریه و با توجه به دیدگاه‌های جدید دولت مبنی بر ایجاد رشد و توسعه متوازن کشور مبتنی بر اجرای عدالت اجتماعی و فقرزدایی، لذا بازنگری آن در دستور کار وزارت صنایع و معادن قرار گرفت و بر این اساس با توجه به آرمان و اهداف منبعث از قوانین پایه نظیر قانون اساسی- سند چشم‌انداز 20 ساله و سیاست‌های کلی قانون برنامه ابلاغی مقام معظم رهبری و برنامه چهارم و پیش بینی‌های برنامه پنجم تا هفتم توسعه، سند راهبرد توسعه صنعتی کشور تا افق سال 1404 مورد بازنگری و اصلاح قرار گرفت.

لیکن همین سند استراتژی توسعه صنعتی در دولت‌های نهم و دهم رعایت نگردید و اهداف توسعه‌ای فدای اجرای طرح‌های فاقد توجیه اقتصادی و یا با ارزش افزوده پایین گردید که نمونه آنها طرح‌های فولادی مصون به طرح‌های 8 گانه فولاد استانی می‌باشد. 

بررسی عملکرد دولت‌های یادشده نشان می‌دهد، عملکرد؛ براساس الگوی خاصی نبوده و صرفا براساس تصمیمات فرد محور اتخاذ شده است.

مشروح  این گزارش تحقیق و تفحص متعاقبا منتشر خواهد شد. 

انتهای پیام/

 

برچسب ها: صحن ، مجلس ، کمیسیون
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار